Firma GartnerG2 opublikowała raport dotyczący obecnego i przyszłego rynku muzyki on-line. Autorzy tego studium sceptycznie nastawieni są do faktycznej rentowności tego sektora, co jest stanowiskiem zupełnie odmiennym od tego, jakie zajmują inni analitycy.
Raport powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej na próbie 400 tys. internautów. 50% z nich używa komputera do odsłuchiwania płyt CD. Tylko 25% słucha muzyki ze ściągniętych z internetu plików muzycznych. Co więcej, tylko 6% z nich zapłaciło za skopiowanie muzyki w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Analitycy uważają, że liczba ta się nie zwiększy po uruchomieniu zapowiadanych nowych usług internetowych związanych z muzyką, jak Napster czy MusicNet. Jedyną szansą byłoby uelastycznienie przez wielkie firmy muzyczne swoich systemów ochrony praw autorskich, ale do tego raczej nie dojdzie zbyt szybko.
Brak standardowej platformy dystrybucji muzyki, uzgodnionej przez wszystkie pięć największych koncernów, tez jest poważną przeszkodą w popularyzacji e-muzyki.