O 3 proc. więcej osób niż rok temu ma w domu dostęp do internetu. Obecnie to 59 proc. wszystkich Polaków *- wynika z badania ośrodka CBOS. *Przynajmniej raz w tygodniu korzysta z komputera 55 proc. Polaków.
Z badania wynika, że przeciętny internauta spędza w sieci 15 godzin tygodniowo, czyli nieco ponad dwie godziny dziennie. Mniej więcej dwie trzecie przebywa online krócej niż 15 godzin w tygodniu. Około jednej czwartej internautów spędza w sieci od 15 do 35 godzin tygodniowo, a więc od ponad dwóch do pięciu godzin dziennie. Mniej więcej co trzynasty użytkownik internetu jest online jeszcze dłużej.
W sieci więcej czasu spędzają internauci niż internautki (średnia godzin w tygodniu wynosi odpowiednio: 17 i 12). Liczba godzin spędzanych online zależy również od wieku - młodsi poświęcają na to więcej czasu.
Prawie wszyscy internauci (92 proc.) korzystają z sieci w domu, połowa (49 proc.) w szkole lub w pracy. W porównaniu z rokiem 2008 wyraźnie zmniejszyła się liczba użytkowników sieci w kawiarenkach internetowych (o 5 proc. do 2 proc.). Mniej więcej co ósmy (13 proc.) korzysta z internetu w jeszcze innych miejscach.
Prawie połowa użytkowników sieci (45 proc.) deklaruje, że zdarza im się łączyć z internetem bezprzewodowo za pośrednictwem takich przenośnych urządzeń, jak laptop, netbook, telefon komórkowy.
Najpopularniejszą w sieci formą kontaktu z innymi są komunikatory tekstowe - używa ich dwie trzecie internautów (66 proc.). Wyraźnie mniejsza grupa (39 proc.) prowadzi za pośrednictwem sieci rozmowy głosowe. Jedna trzecia internautów (34 proc.) rozmawia na forach dyskusyjnych.
Do nawiązania znajomości w sieci przyznaje się co czwarty internauta (25 proc.). Co siódmy (15 proc.) deklaruje, że spotkał się z osobą poznaną przez internet. Ponad dwie trzecie internautów (67 proc.), czyli około jednej trzeciej ogółu dorosłych, dokonało zakupu przez internet, a co czwarty użytkownik sieci (25 proc.) coś w ten sposób sprzedał.
Z badania wynika, że do najczęściej kupowanych produktów należą: odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i dziecięce. Nieco rzadziej są to książki i artykuły multimedialne oraz bilety. Zupełnie sporadycznie kupowano w sieci leki i produkty spożywcze. Wśród innych rzeczy wymieniano m.in. kosmetyki, meble i różnego rodzaju elementy wyposażenia wnętrz, artykuły gospodarstwa domowego, produkty budowlane, artykuły dla zwierząt, ogrodnicze (w tym kwiaty), biżuterię, przedmioty hobbystyczne, a także dostęp do różnych usług online.
Niemal połowa internautów (46 proc.) korzysta z usług bankowych przez internet. Ponad dwie piąte użytkowników pobiera z sieci - nie płacąc - programy komputerowe, muzykę, filmy. W ciągu ostatnich pięciu lat skala tego typu aktywności wśród internautów właściwie się nie zmieniła. Nadal mało popularne jest opłacanie dostępu do jakichś treści czy usług, niemniej takich użytkowników stopniowo przybywa. W pewnym zakresie może się to wiązać z poszerzaniem spektrum oferowanych w ten sposób produktów i usług.
Dwie piąte internautów (40 proc.) słucha przez internet radia. Tyle samo (40 proc.) ogląda w sieci telewizję, filmy i seriale. Ponad dwie trzecie internautów (68 proc.) czyta online gazety lub czasopisma.
Badanie przeprowadzono w dniach 8-19 kwietnia 2010 roku na liczącej 1056 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.