Podjęcie tych kroków jest związane z ciągłym wzrostem rynku sprzedaży internetowej w relacjach B2B. Według wyliczeń firmy Frost &Sullivan do 2020 roku wielkość sprzedaży w tym kanale dwukrotnie przewyższy wielość sprzedaży na rynku B2C, generując przychody rzędu 6,7 biliona dolarów.
B2B e-commerce czy EDI: technologie komplementarne czy substytuty?
Z drugiej strony od kilkunastu już lat to technologia EDI jest szeroko stosowana na rynku polskim, szczególnie w branży handlowej. Wiele firm produkcyjnych wymienia dokumenty elektroniczne z dużymi partnerami biznesowymi (np. sieciami handlowymi) za pośrednictwem systemów EDI. Ich systemy IT zostały przystosowane do otrzymywania zamówień elektronicznie czy wystawiania e-faktur w określonym formacie. Wielu dostawców planuje rozpoczęcie współpracy na podobnych zasadach także z mniejszymi partnerami, jednak uniemożliwiają im to ograniczenia systemowe po stronie odbiorców. Przykładem mogą być właściciele małych sklepików, kawiarni czy restauracji (branża FMCG), aptek (branża farmaceutyczna), warsztatów i sklepów specjalistycznych (branża samochodowa). Klasyczne, pełne, wdrożenie rozwiązania EDI dla takich firm wiąże się ze zbyt dużymi kosztami. W tej sytuacji z pomocą przychodzą rozwiązania takie jak Comarch EDI e-Market. – rozwiązanie klasy B2B
e-commerce, stanowiące uzupełnienie platformy Comarch EDI wykorzystywanej do elektronicznej komunikacji. Ta ergonomiczna aplikacja webowa pozwalająca na uruchomienie nowoczesnych kanałów sprzedaży nawet z najmniejszymi klientami.
B2B na wzór B2C, czyli funkcjonalny sklep uwzględniający potrzeby użytkowników
Poszukując rozwiązania B2B e-commerce warto pomyśleć o kilku zasadniczych zdaniach jakie stoją przed tego typu projektem. Pierwszym z nich jest integracja z innymi systemami wykorzystywanymi w firmie. *Szczególnie ważne jest zapewnienie pełnej zgodności z systemem ERP działającym w firmie oraz wykorzystanie specyfikacji i formatów dokumentów już wymienianych z większymi partnerami biznesowymi. Kwestią o której często się zapomina jest *łatwość użytkowania i estetyka. Dostosowanie systemu do identyfikacji wizualnej przyjętej w danym przedsiębiorstwie zawsze działa na plus. Elastyczne katalogi produktów, koszyki (powtarzalne listy produktów), dodawanie do ulubionych i łatwe wyszukiwanie produktów to podstawa dobrego działania sklepu. Po wyborze produktów w koszyku klient powinien widzieć dostępne rabaty (np. za przedpłatę, skonto, za zamówienie pełnego transportu) oraz powinien móc wskazać miejsce dostawy (np. do jego lokalizacji lub bezpośrednio do lokalizacji docelowej nabywcy). Dobrym uzupełnieniem
modułu e-commerce jest faktura elektroniczna. Rezygnacja z faktur papierowych zawsze zapewnia wyraźną redukcję kosztów oraz poprawę jakości danych gwarantując spójność dystrybucji faktur w wielu formatach. Ważnym dodatkiem dla wielu przedsiębiorstw może być moduł Call Center. Dzięki temu wszystkie zamówienia, także te otrzymywane telefonicznie, znajdują się w jednym systemie i mogą być dalej procesowane elektronicznie w systemie przedsiębiorstwa.
Artykuł sponsorowany