- wynika z badań I-Metrii.
"Zmniejszanie się liczby sklepów internetowych jest spowodowane racjonalizacją nastrojów wokół e-biznesu" - napisano w omówieniu raportu I-Metrii.
Według danych I-Metrii, sklepy internetowe najczęściej oferują tradycyjnie książki i wydawnictwa (22 proc. e-sklepów ma je w swojej ofercie) i sprzęt komputerowy (14,4 proc.) oraz oprogramowanie (10 proc.).
Dla 79,5 proc. sklepów internetowych internet jest dodatkowym kanałem sprzedaży, a dla 20,5 proc. – stanowi jedyny kanał sprzedaży.
Według I-Metrii, 26 proc. badanych sklepów sprzedaje w internecie po niższych cenach niż w swoich "tradycyjnych" oddziałach.
Około 94 proc. sklepów twierdzi, że posiada stałych klientów, a 72 proc. sklepów internetowych premiuje takich klientów (m.in. za pomocą upustów cenowych, upominków czy darmowej dostawy).
"Zdaniem ekspertów stali klienci sklepów internetowych są głównym źródłem wzrostu ich obrotów" - napisano w omówieniu raportu.
Najpopularniejszymi sposobami płatności oferowanymi przez sklepy internetowe nadal są zaliczenia pocztowe (67 proc. badanych sklepów oferuje taką możliwość) oraz przy odbiorze dostawy (58 proc).
Dużą popularnością cieszy się również przelew z banku internetowego, który obecnie oferuje 52 proc. sklepów.
I-Metria, firma badawcza specjalizująca się w badaniach rynku internetowego, w ramach cyklicznego badania rynku elektronicznego handlu detalicznego, przeprowadziła w lutym 2003 roku szóstą edycję badania polskich sklepów internetowych.
Badanie przeprowadzono na losowej próbie 200 sklepów.