Badanie gemiusTraffic, będące od kilku lat standardem badań internetu w Polsce, stopniowo staje się również standardem europejskim. W miarę nawiązywania przez firmę Gemius współpracy z największymi wydawcami internetowymi i sieciami reklamowymi w kolejnych państwach Europy Środkowo-Wschodniej, badaniem obejmowane są witryny z kolejnych krajów. Szeroki zakres gromadzonych danych pozwala na opracowanie rozbudowanych i precyzyjnych statystyk wykorzystania internetu w poszczególnych regionach oraz przekazywanie tej wiedzy wszystkim osobom zainteresowanym rozwojem sieci. W czerwcu br. został udostępniony serwis Ranking.lt prezentujący dane z Litwy, we wrześniu - serwis Rankings.cz z danymi czeskimi, natomiast od kilku dni internauci mogą śledzić również statystyki internetu na Ukrainie.
Podobnie jak w przypadku wcześniej założonych witryn, serwis Ranking.com.ua skupia się na danych technicznych. Podaje informacje m.in. o popularności przeglądarek i systemów operacyjnych, o poziomie akceptacji cookies oraz o rozdzielczościach monitorów najchętniej wybieranych przez ukraińskich użytkowników (cookies). Tygodniowy cykl aktualizacji danych pozwala obserwować na bieżąco, w jaki sposób zmienia się sytuacja na ukraińskim rynku internetowym. Z danymi można zapoznawać się nie tylko odwiedzając witrynę Ranking.com.ua, lecz również subskrybując bezpłatny biuletyn elektroniczny czy też kanał RSS.
Realizacja badania w coraz większej liczbie państw daje coś więcej niż tylko poznanie pochodzących stamtąd danych. Dzięki zastosowaniu jednolitej metodologii badawczej możliwe jest interpretowanie statystyk dotyczących danego kraju w szerszym kontekście - na tle innych regionów europejskich. W ten sposób Gemius może poinformować na przykład o bardzo wysokiej popularności przeglądarki Opera na Ukrainie w porównaniu z innymi krajami objętymi działalnością firmy. Z Opery korzysta prawie 10 proc. ukraińskich użytkowników (cookies). Wśród polskich użytkowników (cookies) odsetek posiadaczy przeglądarki wynosi 6,5 proc., wśród litewskich - 5,5 proc, a czeskich - jedynie 3 proc.
Gemius realizuje badania internetu w wielu krajach europejskich - oprócz wymienionych powyżej, również w Estonii, Rumunii, na Łotwie, Słowacji i Węgrzech.
Równocześnie firma cały czas poszerza zasięg działalności. W chwili obecnej Gemius rozpoczyna współpracę z CATI, firmą z branży badań marketingowych i społecznych działającą w regionie Adriatyku. Oznacza to wprowadzenie oferty badawczej gemiusTraffic i gemiusAudience w krajach tego obszaru, czyli m.in. w Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie.
http://www.ranking.com.ua