Serwis pracuj.pl opublikował wyniki badania Sopockiej Pracowni Badań Społecznych, z którego wynika, że 55% studentów IV i V roku zdobywa w internecie wiedzę o pracodawcach i możliwościach zatrudnienia.
Popularność internetu rośnie wraz z bliskością końca studiów. Korzysta z niego 65% ludzi na piątym roku i 49% na czwartym. Najpopularniejsze strony to:
Pracuj.pl – 16%
Gazeta.pl/praca – 15%
Jobs.pl – 9%
Jobpilot – 7%
Praca.onet.pl – 7%
Praca.wp.pl – 5%
Jobaid – 4%
Topjobs – 3%
Absolwent.net – 2%
Cvonline.pl – 1%
Bestoferta.pl – 1%
Hobsons.com – 0,5%
Jobuniverse.pl – 0,2%
Co ciekawe, na to, czy wiedzę o rynku pracy czerpiemy z prasy czy z internetu, nie ma wpływu miejsce zamieszkania. Z internetu korzysta 54% studentów mieszkających na wsi – to nawet o jeden procent więcej, niż mieszańców miast ponad półmilionowych
Sieć do szukania pracy wykorzystują częściej mężczyźni (62% panów i 47% pań). Płeć brzydka wykazuje nieco większą chęć także do korzystania z gazet (64% panów i 59% pań).
Znamienne, że tylko 17% studentów uczestniczy w prezentacjach pracodawców. Są one bezpłatne i organizowane specjalnie po to, by żacy mogli dowiedzieć się jak najwięcej o wymarzonych firmach. Jeszcze mniej – bo tylko niecałe 7% studentów – za wartościowe źródło informacji o rynku pracy uważa swoich wykładowców. Potwierdza to wyniki innego badania, jakie przeprowadziła firma Communication Partners. Prawie trzy czwarte studentów stwierdza w nim, że uczelnia słabo przygotowuje do szukania pracy.
Aż 20% studentów deklaruje, że nie szukało dotąd żadnych informacji o rynku pracy. Odsetek ten maleje szybko wraz z wiekiem.
Jakich informacji poszukują studenci? Ponad połowa chce wiedzieć, czym dokładnie zajmuje się interesujący ich pracodawca. A często nie jest to dla nich oczywiste. Wielu żaków chce np. pracować w takich firmach jak Master Foods, Procter & Gamble czy Unilever. Nie wiedzą natomiast, co dokładnie produkują te koncerny. Wolą jednak uniknąć wpadek, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej w firmie Unilever stwierdzić, że podoba im się kampania reklamowa pasty Blend-a-med. Produkuje ją bowiem konkurencja – właśnie P&G.
Połowa studentów szuka informacji: jak zostać pracownikiem konkretnej firmy – jak i kiedy się aplikować, jak wygląda proces selekcji. Co trzeci żak chce wiedzieć, czy firma oferuje praktyki, co czwarty – jakie możliwości robienia kariery proponuje. Tylko co dziesiąty młody człowiek szuka ofert pracy dla specjalistów.