Trójwymiarowe elementy są traktowane jako nowinki, zarówno przez użytkowników, jak i twórców. Największym wrogiem trzeciego wymiaru WWW jest brak odpowiednich programów i ograniczenia przepustowości łącz - ściągnięcie nawet bardzo prostej witryny 3D zajmuje dużo czasu. Szybki rozwój łącz oraz technologii informatycznych zmieni jednak ten stan w ciągu najbliższych lat. Wprowadzenie nowych technologii informatycznych pozwoli na znaczne 'odchudzenie' elementów grafiki trójwymiarowej, a rozwój internetu jako pola do prowadzenia e-biznesu niejako wymusi częstsze stosowanie takich rozwiązań.
Trójwymiarowa grafika - co to jest?
W trójwymiarowym świecie WWW wyróżnić możemy trzy podstawowe rodzaje elementów. Są to sceny, obiekty oraz panoramy. Trójwymiarowe sceny można najprościej opisać jako 'wirtualne' światy, wewnątrz których użytkownik może poruszać się w dowolnym kierunku, niczym w świecie rzeczywistym. Takie odwzorowania rzeczywistości są stosowane do ukazania odbiorcy środowisk, które z różnorodnych względów nie mogą być odtworzone w inny sposób - na przykład w celu umożliwienia zwiedzenia wnętrza egipskich piramid. Przepustowość łącz ogranicza obecnie stopień odwzorowania szczegółów do niezbędnego minimum. Wiele trójwymiarowych scen jest wzbogacanych o elementy dźwiękowe, tekst i multimedia.
Do drugiej kategorii zaliczamy odwzorowania osób, zwierząt czy przedmiotów. Elementy tej kategorii są stosowane w wirtualnych sklepach, umożliwiając klientom obejrzenie interesującego ich towaru ze wszystkich stron. Inną ważną cechą obiektów 3D jest ich niewielki (w porównaniu z kompletną sceną) rozmiar, umożliwiający swobodne przesyłanie plików tego rodzaju przez internet.
Elementy trzeciej kategorii - panoramy 3D - znajdują się na pograniczu elementów graficznych 2D a 3D. Stanowią one jakby cylinder z obserwatorem pośrodku, który może swobodnie obserwować panoramę wokół niego. Elementy tego rodzaju są powszechnie spotykane na stronach turystycznych, są też najprostsze do stworzenia.
Mimo wielu ograniczeń związanych z szybkością sieci, coraz więcej firm i pracujących dla nich grafików zaczyna eksperymentować z trójwymiarowym internetem. Wprowadzenie grafiki trójwymiarowej do sieci jest najbardziej naglącym wyzwaniem w dwóch przypadkach: gdy właściciel witryny ma już gotowe projekty 3D przygotowane do innych celów oraz kiedy ułatwiłoby to klientom podjęcie decyzji o zakupie prezentowanego przestrzennie towaru.
3D WWW - komu to potrzebne?
Zastosowanie technologii zobrazowania trójwymiarowego pozwala na znaczne zwiększenie atrakcyjności witryny. Technologie takie umożliwią zmianę jakościową w prezentowaniu zawartości serwisów.
W jakich dziedzinach można liczyć na największe zapotrzebowanie na trójwymiarową grafikę internetową? Obszary takich zastosowań można podzielić następująco:
Handel elektroniczny
Grafika trójwymiarowa to idealna technologia do prezentacji towaru na sprzedaż. Sprzedawcy najczęściej potrzebują modeli 3D o średnim stopniu złożoności - klientowi wystarczy natomiast możliwość osobistej 'inspekcji' towaru. Czasami nawet bardziej niż modele mogą liczyć się interaktywne fajerwerki, dobre z marketingowego punktu widzenia. Rozwiązania oferujące trójwymiarową grafikę można znaleźć na witrynach zajmujących się wirtualnym handlem nieruchomościami (oferujące 'zwiedzanie' wystawianych na sprzedaż nieruchomości) czy sprzedażą samochodów - z możliwością obejrzenia samochodu ze wszystkich stron, a także zajrzenia do wnętrza samochodu.
Rozrywka
To pole dla bardzo zróżnicowanych zastosowań 3D, które od strony technicznej różnią się stopniem interaktywności. Tak więc z jednej strony mamy animowane sekwencje, z drugiej - rozbudowane, skrajnie interaktywne usługi w grach sieciowych, takich jak Quake czy serwerach trójwymiarowych pogawędek chat.
Edukacja i szkolenia
Zastosowanie w tym obszarze elementów grafiki trójwymiarowej pozwala znacznie zwiększyć atrakcyjność witryn edukacyjnych. Możliwe są 'wirtualne' wycieczki po słynnych budowlach czy zajrzenie w różne niedostępne miejsca. Jest to właściwie przeniesienie na technologie internetowe multimedialnych aplikacji edukacyjnych.
Badania i projektowanie
Projekty naukowe i badawcze często ze swej natury wymagają trójwymiarowej wizualizacji. Zastosowanie grafiki trójwymiarowej umożliwi lepszą prezentację badań i osiągnięć. Umożliwi także zbiorowe projektowanie CAD.
Grafika, sztuka, architektura, moda
To wymarzone zastosowanie dla grafiki trójwymiarowej. Umożliwia tworzenie wirtualnych galerii oraz udostępnianie czy tworzenie koncepcji architektonicznych.