Popołudniowa część konferencji: Perspektywy i kierunki rozwoju branży telekomunikacyjnej w Polsce' poświęcona była przyszłym aspektom działania w branży teleinformatycznej.
Stanisław Szuder – prezes Lucent Technologies w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na to, że w miarę rozwoju technologii telekomunikacyjnych zmieniają się również potrzeby użytkowników telefonów. Abonenci chcą kupować coraz więcej podstawowych usług po niższych cenach. Ponadto oczekują dostępu do coraz szerszej gamy usług za pośrednictwem jednego – zintegrowanego węzła. Potrzeby na niektóre usługi zarówno u abonentów instytucjonalnych jak i prywatnych stają się coraz bardziej zbieżne. Jakość i bezpieczeństwo usług przestaje już być postulatem, lecz staje się wymaganym standardem we wszystkich rodzajach sieci. Według Prezesa Lucent Technologies wzrastające potrzeby abonentów zmieniają wymagania stawiane operatorom. Dając klientom coraz to nowe usługi, operatorzy kreują nowe modele zachowań konsumenckich, generując popyt na dalsze, jeszcze bardziej zaawansowane usługi. Wszystkie te aspekty powodują coraz większe wymagania w stosunku do producentów sprzętu. Możliwości techniczne rosną wraz z postępem technicznym.
Pojawiają się coraz szybsze procesory, transmisja optyczna: długodystansowe i miejskie sieci DWDM. To wszystko sprawia, że rynek telekomunikacyjny może się rozwijać i odpowiadać na rosnące potrzeby abonentów.
Kolejne wystąpienie poświęcone było strategiom, których opracowanie jest konieczne przy wprowadzaniu na rynek systemów 3G. Postawioną przez Michała Prądzyńskiego – dyrektora zarządzającego gałęzią Telecom Media Networks w Cap Gemini Ernst & Young Polska, było stwierdzenie, że „3G jest żyłą złota, ale czy dla każdego?” Odpowiedzią było przedstawienie obecnej sytuacji na rynku telekomunikacyjnym oraz określenie sposobu podejścia do klientów w przyszłości. Sukces 3G wymaga właściwych odpowiedzi na pytania we wszystkich elementach funkcjonowania operatora. Według Cap Gemini Ernst & Young można wyróżnić cztery strategiczne warianty przyszłego funkcjonowania rynku:
- Vertical Solutions – dotyczący segmentu dużych korporacji, zastosowane tutaj muszą być rozwiązania korporacyjne;
- Cherry Pickers – skierowany do segmentu klientów indywidualnych o dużej wartości, profesjonalistów, SOHO i SME; dla tej grupy muszą być przygotowane rozwiązania profesjonalne;
- Mass Market – grupa klientów indywidualnych i rozwiązania dostosowane do potrzeb przeciętnego indywidualnego odbiorcy 3G;
- Segment Agnostics – podejście produktowe a nie segmentowe; rozwiązania typu „killer application”, aby wejść na rynek.
Konkluzją wystąpienia Michała Prądzyńskiego było stwierdzenie, że tylko i wyłącznie odpowiednie przygotowanie i realizacja kompleksowego programu 3G pozwoli operatorm na odzyskanie milionów wydanych na licencje.
Wystąpieniem zamykającym konferencję była prezentacja Michała Markowskiego, dyrektora marketingu Accenture dotycząca oczekiwań klientów w stosunku do giełd B2B. „Jak wynika z najnowszych badań, przedsiębiorstwa działające na rynku klientów indywidualnych przeznaczają zbyt wiele środków na, z gruntu wadliwe, kampanie marketingowe, podczas gdy przedsiębiorstwa działające na rynku B2B podejmują niewielkie działania marketingowe lub wręcz z nich rezygnują. Z badań tych wynika również, że firmy – chcąc jak najwięcej uszczknąć z rynku międzyfirmowego – spieszą się, aby zapewnić sobie przewagę gracza wykonującego pierwszy ruch.” W podsumowaniu swojego wystąpienia dyrektor marketingu Accenture powiedział, że wykonane badania sugerują =, że im więcej rzeczy się zmienia, tym bardziej pozostają one takie same.
Podsumowując konferencja, zorganizowana przez Migut Media, pokazała, że sytuacja obecna na polskim rynku teleinformatycznym nie jest najgorsza, ale jego perspektywy są obiecujące. Warunkiem jest prowadzenie przemyślanych działań.