- poinformowali w środę przedstawiciele operatorów.
'Kaucja, która stanowi równowartość najniższego wynagrodzenia, będzie zwracana po sześciu miesiącach' - powiedział Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy Centertela, podczas wspólnej konferencji prasowej przedstawicieli PTC, Polkomtela i Centertela.
'Operatorzy chcą w ten sposób zabezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami, gdyż ich straty z powodu nie płaconych rachunków wynoszą 60 mln zł miesięcznie, z czego 20 mln zł to ewidentne oszustwa' - dodał.
To z powodu oszustw trzej operatorzy będą wymagali od każdego nowego nabywcy telefonu komórkowego zgody na weryfikację jego zdolności płatniczej, a jeśli klient jej nie udzieli, będzie musiał zapłacić kaucję.
Weryfikacja ta ma polegać na sprawdzeniu, czy dana osoba nie zalega z rachunkami m.in. u innych operatorów. Sprawdzenie każdego klienta odbędzie się w salonie operatora w chwili zakupu telefonu.
Jak zapewniają przedstawiciele operatorów, zasady weryfikacji klientów są zgodne z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.
Operatorzy uważają, że osoba, która ma zaległości w innej sieci, nie zdecyduje się na weryfikację zdolności płatniczej, albo nie przejdzie takiego sprawdzianu i tym samym nie narazi ich na straty.
Oceniają oni, że z zamiarem niepłacenia rachunków do sieci dealerskiej wszystkich trzech operatorów przychodzi około 15.000 osób miesięcznie, czyli 10 proc. wszystkich nowych klientów.