Usługa przeniesienia numeru od połowy zeszłego roku jest bezpłatna. W przypadku telefonu komórkowego operator ma na to 24 godziny robocze.
Numer telefonu komórkowego możemy przenieść do każdej z działających sieci. Trzeba tylko zdecydować się na nowego operatora i do niego zgłosić potrzebę przeniesienia starego numeru.Trzeba też być rozliczonym ze starym operatorem - np. odczekać, by wygasła z nim umowa, lub ją wypowiedzieć.
Krok 1: Wizyta w biurze operatora
To właśnie nowy operator będzie załatwiał dla nas formalności. Musimy więc zjawić się w jednym z biur sieci, do której będziemy przenosić nasz numer. Trzeba mieć ze sobą dowód osobisty. Dobrze jest też wziąć ze sobą fakturę z ostatnim rozliczeniem.
Nie jest to co prawda obowiązkowe w świetle prawa, ale niektórzy operatorzy proszą o ten dokument.
Na miejscu wypełnić i podpisać będziemy musieli:
- wniosek *o przeniesienie numeru * *umowę *na świadczenie usług telekomunikacyjnych * *pełnomocnictwo, które pozwoli nowemu operatorowi przeprowadzić dalszą część procedury w naszym imieniu
Dwa pierwsze dokumenty z reguły zawarte są w jednej umowie. Trzeci nie jest zaś obowiązkowy. Nadal mamy możliwość pożegnania się z obecnym operatorem osobiście. W takim jednak przypadku konieczna jest wizyta również u operatora, z którego usług rezygnujemy, aby:
- złożyć wypowiedzenie dotychczasowej umowy * uzyskać zgodę na przeniesienie numeru do innego operatora
Wydanie zgody na przeniesienie numeru to formalność. Jeśli nie zalegamy z płatnościami operator, z którego rezygnujemy, powinien wydać zgodę w przeciągu 6 godzin roboczych. Z otrzymanym potwierdzeniem trzeba raz jeszcze wybrać się do nowego operatora.
Krok 2: Czekaj na techników
W tym momencie firmy muszą uporać się z przeniesieniem naszego numeru już tylko technicznie. Unijne prawo daje im na to 24 godziny robocze, choć praktyka pokazuje, że nie zawsze udaje się terminu dotrzymać.
Krok 3: Zgłoś problem
Dlatego, gdy w przypadku przeniesienia naszego numeru komórkowego do innej sieci coś idzie nie tak, trzeba to zgłosić do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nierzetelnemu operatorowi grozi w skrajnych przypadkach kara do 3 procent rocznych przychodów firmy.
Departament Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. M. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa
telefon: 022 53 49 493
faks: 022 53 49 195
www.uke.gov.pl
Raport Money.pl ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=-6 month&de=today&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=oil.z&w=460&h=250&cm=0 )