O zmianie programów telewizji kablowej abonenci powinni się dowiedzieć z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. Nie zawsze obowiązek ten jest przestrzegany. Prezes UOKiK uznała, że UPC Polska oraz Multimedia Polska naruszyły obowiązek informacyjny i nałożyła kary finansowe.
Postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 roku. Pierwsze - po skardze konsumenta, drugie - po zawiadomieniu od przedsiębiorcy. W ich trakcie prezes UOKiK ustaliła, że spółki nie poinformowały w odpowiednim czasie o wycofaniu kilku programów ze swojej oferty.
Zgodnie z prawem, przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach - zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć.
W sytuacji sporu z firmą telekomunikacyjną konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Porady udzielane są także pod numerem bezpłatnej infolinii 800 007 707, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 09:00 do 17:00. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.
Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego. Prezes urzędu ustaliła, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC konsumenci otrzymali informacje nawet po wprowadzonych zmianach.
Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich kary finansowe. Na UPC Polska - 379 658 zł, na Multimedia Polska - 208 254 zł. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z urzędem podczas prowadzonych postępowań. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość.
To nie pierwszy raz, gdy urząd kwestionuje niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez operatora telewizji kablowej. We wrześniu 2011 roku prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Vectra, która informowała o nowym regulaminie po jego wejściu w życie.
O ostatnich decyzjach UOKiK czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/170/t77994.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/oklamywali;klientow;uokik;wzial;pod;lupe;znany;fundusz,161,0,954017.html) | Okłamywali klientów? UOKiK ich prześwietla Chodzi o wzorce umów stosowanych przez jeden z funduszy hipotecznych. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/109/t139373.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/mimo;zgody;uokik;emperia;nie;sprzeda;sklepow;spolce;eurocash,55,0,953399.html) | Nie będzie wielkiego przejęcia w handlu? Urząd zaakceptował przejęcie aż ośmiu spółek, jednak Emperia odpowiada: _ umowa już nie obowiązuje _. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/235/t30699.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/uokik;gora;w;sporze;z;millennium;bank;godzil;w;interes;klientow,93,0,945501.html) | To co robił Millennium będzie zakazane Bank wykorzystywał w umowach zapisy, które godziły w interes klientów. Zobacz jakie. |