Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Komórkowi naciągacze? SMS-owe konkursy pod lupą

0
Podziel się:

UOKiK prowadzi dziewięć postępowań.

Komórkowi naciągacze? SMS-owe konkursy pod lupą
(Aksoys/Dreamstime)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi osiem postępowań, dotyczących sms-owych konkursów, w wyniku skarg konsumentów wszczął właśnie dziewiąte - poinformował w środę Urząd.

Do UOKiK wpłynęło już blisko sto skarg na konkursy sms-owe oraz strony internetowe zachęcające do płacenia przez sms. Dotyczą one m.in. nieudostępniania regulaminu, czy uzależniania zdobycia nagrody od wysłania tylko jednego sms-a, gdy okazuje się, że należy ich wysłać wiele.

Najnowsze postępowanie dotyczy Internetq Poland - organizatora konkursu _ Pusty sms _. Postępowanie jest wynikiem wielu skarg konsumentów. Jak informuje UOKiK, przeanalizowano m.in. regulamin konkursu, wzory sms-ów, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych.

Ustalono, że osoby, które zdecydowały się wziąć udział w loterii dostawały różne wiadomości, o treści np. _ Koniec świata. Przecież decyzja o przekazaniu 30 tys. zł zapadła. Proszę o nadanie pustego sms-a _.

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd mogą skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów, a bezpłatne porady udzielane są pod numerem 0 800 800 008

Zdaniem Urzędu, komunikaty te mogą sugerować zdobycie nagrody każdemu, kto wyśle sms, a zgodnie z regulaminem konkursu są one przyznawane jedynie osobom wylosowanym przez organizatora.

W związku z tym UOKiK sprawdzi czy organizator loterii stosował nieuczciwą praktykę rynkową, wysyłając wiadomości sugerujące pewność wygranej.

Urząd przypomina, że wywoływanie wrażenia, iż konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu sms-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach jest niezgodne z prawem.

Wątpliwości UOKiK wzbudzają też niejasne informacje na stronach internetowych oferujących różne testy. W takim przypadku sms jest sposobem na poznanie wyników quizu, a także płatnością za usługę. Jego cena ustalana jest przez usługodawcę i często bardzo wysoka.

Właśnie takich przypadków - konkursu telewizyjnego i strony internetowej - dotyczą dwa prowadzone już przez Urząd postępowania. W sześciu kolejnych postępowaniach wyjaśniających dotyczących sms-owych konkursów Urząd sprawdza czy sms-y informowały o regulaminie, albo sugerowały pewność wygranej, a także czy konsumenci mogli zostać wprowadzeni w błąd, co do ceny wiadomości.

Urząd przypomina, że konsument musi mieć jasną, rzetelną i niewprowadzającą w błąd informację o warunkach konkursu - np. o cenie wiadomości, wysokości wygranej. Ponadto musi zostać poinformowany o tym, gdzie może znaleźć regulamin i go przeczytać.

Jak podkreśla UOKiK, organizowanie konkursu i nieprzyznanie nagrody, a także wywoływanie wrażenia, że jej uzyskanie jest pewne, gdy w rzeczywistości np. gwarantuje się nam jedynie udział w losowaniu, jest nieuczciwą praktyką rynkową.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/123/t91771.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/uokik;po;stronie;klientow;pietnuje;praktyki;orange,25,0,701721.html) UOKiK po stronie klientów. Piętnuje praktyki Orange

Ponadto sprzeczne prawem jest nieudostępnianie regulaminu czy zatajenie informacji o cenie wiadomości. Zawsze w przypadku naruszenia prawa UOKiK może wszcząć postępowanie i nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Urząd przypomina też, że każdy konsument może samodzielnie sprawdzić cenę sms-a na podstawie numeru, z jakiego go wysłano. Jeżeli zaczyna się on na 7, ceną w zł, ale bez VAT, będzie druga liczba. Jeżeli numer zaczyna się na 9 - cena to dwie następne liczby. Na przykład numer 935* oznacza koszt sms-a równy 35 zł plus VAT.

Jak informuje UOKiK, dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W takim przypadku weryfikację, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa przeprowadza sąd a to przedsiębiorca musi udowodnić, że tak nie jest.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)