- poinformowała spółka w poniedziałkowym komunikacie.
Przychody spółki w I kwartale 2003 roku wzrosły do 1,2 mld zł z 1,1 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Zysk na działalności operacyjnej spadł do 254,5 mln zł, z 303,7 mln zł.
EBIDTA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) spadła w I kwartale 2003 do 440,1 mln zł, z 464,9 mln zł rok wcześniej.
W komunikacie Polkomtel podtrzymał prognozę, że na koniec roku jego przychody powinny wynieść ponad 5 mld zł, a jego udział w rynku osiągnie co najmniej 33 proc.
W pierwszym kwartale 2003 roku łączna liczba abonentów Polkomtela wzrosła o 33,2 proc., do 4,84 mln na koniec marca.
Liczba nowych abonentów przyłączonych do sieci Polkomtela w pierwszym kwartale 2003 roku wyniosła 288,9 tys.
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w pierwszym kwartale 2003 roku wyniosło 82,4 zł, w porównaniu z 100,9 zł w tym samym okresem roku 2002.
Natomiast średni koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł w pierwszym kwartale 2003 roku 319,1 zł, i spadł z 312,8 zł w tym samym okresie 2002 roku.
Całkowite zadłużenie spółki na koniec marca wyniosło 1,11 mld zł i było o 27,2 proc. mniejsze niż na koniec ubiegłego roku, kiedy wyniosło 1,53 mld zł.
Jarosław Pachowski, prezes spółki cytowany w komunikacie prasowym poinformował, że Polkomtel chce utrzymać pozycję na rynku, lecz nie koncentruje się wyłącznie na liczbie pozyskanych klientów, ale również na przychodach.
"Dostarczamy najnowocześniejsze rozwiązania telekomunikacyjne po konkurencyjnych cenach dla wszystkich segmentów rynku. Staramy się również wypracować jak najbardziej efektywną zarówno dla naszych klientów i dla nas relację jakość – ilość - cena" - napisał Pachowski.
Paweł Borys z Funduszu Inwestycyjnego DWS ocenia, że zarówno poniedziałkowe wyniki Polkomtela jak i ubiegłotygodniowe wyniki PTC pokazują, że operatorzy GSM prowadzą ostrą walkę o udziały w rynku.
"Walka o klienta prowadzi do zwiększenie wydatków na reklamę i marketing oraz spadku średnich przychodów na abonenta" - powiedział PAP Borys.
Jego zdaniem polski rynek ma jeszcze potencjał wzrostowy, jednak do pozyskania są mniej zamożni klienci, co ma wpływ na obniżkę marż.
"Natomiast słaby wynik na poziomie netto jest przede wszystkim spowodowany stratami z tytułu różnic kursowych." - uważa analityk.
Akcjonariuszami Polkomtela są: KGHM, PKN, TeleDanmark A/S i Vodafone Americas Asia (po 19,61 proc. akcji), PSE SA (16,05 proc.) oraz Węglokoks SA (4 proc.), Tel-Energo SA (1,01 proc.) i TelBank SA (0,5 proc.).