Programy misyjne w ubiegłym roku kosztowały o ponad 100 mln złotych mniej niż rok wcześniej. Statystycznie misja dominuje w ramówkach, jednak pod to pojęcie podciąga się często seriale, teleturnieje, a w przypadku niektórych rozgłośni radiowych - cały program. -_ To nieporozumienie, żeby sami nadawcy określali, co jest misją a co nie. Czas to zmienić - _ mówią eksperci.
Na zdjęciu Romuald Orzeł, prezes TVP SA. * *
Najprawdopodobniej do końca lipca rozstrzygnie się, kto zasiądzie w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Kandydatów już znamy. Platforma Obywatelska chce też przeprowadzić przez Sejm zmiany w ustawie medialnej, które pozwoliłyby jej na skrócenie kadencji zarządów i rad nadzorczych w spółkach i czego nie ukrywają - pozbycie się niewygodnych ludzi.
Tymczasem eksperci alarmują, że powinna nastąpić gruntowana zmiana w sposobie zarządzania mediami publicznymi. Przede wszystkim wypełniania misji, co zgodnie z ich ideą powinno być ich głównym zadaniem.
Abonament topnieje, wydatki na misję także
_ - W 2009 roku na zadania związane z realizacją misji Telewizja Polska S.A. wydała 1730,6 mln złotych _ - chwali się w swoim sprawozdaniu z działalności prezes Telewizji Romuald Orzeł. Jednocześnie zaznacza, że _ tylko 17,4 procent tych kosztów pokryły środki abonamentowe _, oraz że przeważająca część finansowania działalności misyjnej pochodziła z innych źródeł - przede wszystkim z reklamy i sponsoringu.
W roku 2009 wpływy abonamentowe TVP wyniosły 300 mln zł, o 13,4 mln zł poniżej prognozowanej wartości.W poprzednich latach wydatki na misję były zbliżone, ale wpływy z abonamentu o wiele wyższe.
źródło: TVP S.A., KRRiT
Niestety nie ma co liczyć na to, że sytuacja finansowa mediów publicznych się poprawi. Największa z publicznych spółek - TVP - ubiegły rok zakończyła stratą na poziomie 205 mln zł przy przychodach wynoszących 1,78 mld zł. Wpływy z abonamentu spadły w tym czasie do około 300 mln zł z 525 mln w 2008 roku.
Wyniki TVP S.A. | ||||
---|---|---|---|---|
Dane | 2007 | 2008 | 2009 | 2010* |
Przychody ogółem | 1,93 mld zł | 1,98 mld zł | 1,78 mld zł | 1,75 mld zł |
Przychody z reklam | 1,29 mld zł | 1,38 mld zł | 1,28 mld zł | 1,28 mld zł |
Zysk/Strata | 86 mln zł | 100,5 mln zł | -205,5 mln zł | -400mln zł |
źródło: TVP S.A.
*prognozy
W tym roku w kasie TVP może zabraknąć nawet 400 mln zł. W przypadku rozgłośni Polskiego Radia zdecydowana większość zakończyła rok na plusie, ale głownie dzięki temu, że blisko 70 proc. ich budżetów to gotówka z abonamentu.
Misja misji nie równa, jest nią show na lodzie i Teatr Telewizji
W zamian za abonament, czyli radiowo-telewizyjny podatek, ustawa o radiofonii i telewizji nakłada na publiczne media obowiązek realizacji misji.
Za tym pojęciem kryje się dość ogólna formuła mówiąca, że _ całemu społeczeństwu lub jego częściom _ należą się _ zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie _ informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, _ _ bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością _ i integralnością przekazu _.
Mimo gwałtownego spadku wpływów z abonamentu Telewizja, ale też Polskie Radio wykazują w swoich sprawozdaniach, że aż 80 procent, a w przypadku niektórych anten nawet i 100 procent emitowanych programów to właśnie te misyjne.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/232/t100840.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/dworak;media;powinny;byc;kontrolowane;przez;politykow,118,0,643702.html) Dworak: Media powinny być kontrolowane przez polityków
Na przykład w ramówce Programu 1 TVP aż 88 procent programu zarząd tej instytucji uznał za zgodny z ustawowymi wymogami szerzenia wartości. W przypadku telewizyjnej _ Dwójki _, to nawet 95 procent ramówki, nie mówiąc już o TVP Kultura czy TVP Historia, które zdaniem szefów mediów publicznych w 100 procentach realizują misję publiczną.
Kontrolę nad wypełnianiem ustawowych zapisów sprawuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, ta jednak, poza niewielkimi uchybieniami nie dostrzega by z tym co oferują nam publiczne media było coś nie tak.
Innego zdania jest jednak Najwyższa Izba Kontroli oraz eksperci
_ - Przyjęte przez Zarząd TVP S.A. zasady realizowania misji publicznej nie zawierają precyzyjnych i jednoznacznych kryteriów kwalifikowania poszczególnych programów do misji publicznej, co stanowi istotną przeszkodę w ocenie prawidłowości ich finansowania środkami pochodzącymi z abonamentu _ - raportuje Najwyższa Izba Kontroli.
[
Waniek: PO weźmie odwet w mediach publicznych ]( http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/waniek;po;wezmie;odwet;w;mediach;publicznych,98,0,642402.html )
W ocenie NIK, kwalifikowanie całej oferty programowej TVP (poza emisją: reklam, telesprzedaży i płatnych ogłoszeń) do misji publicznej jest działaniem nierzetelnym. W ocenie kontrolerów, efektem braku precyzyjnych i jednoznacznych kryteriów jest komercjalizacja oferty programowej TVP, czego przejawem jest między innymi wysoki udział audycji rozrywkowych, bo aż 6,5 proc.
NIK wytknęła znikomy udział w programie na przykład Teatru Telewizji - 0,39 proc. - oraz muzyki poważnej, której znalazło się zaledwie 1,3 proc. Jednocześnie czas wyemitowanych reklam i zapowiedzi programów stanowił około 11 proc zawartości ramówki.
W ramach misji produkowano program TVP Kultura, ale też na przykład show _ Gwiazdy tańczą na lodzie. _Przy czym na ten pierwszy wydano w ubiegłym roku 28 mln złotych, a na popisy celebrytów na łyżwach już ponad 40 mln złotych.
Podobnie jest z innymi misyjnymi - przynajmniej zdaniem TVP - pozycjami. Tylko na 13 odcinków serialu _ Ranczo _, wyłożono przed rokiem blisko 8 mln złotych, a seriali produkowanych przez Telewizję było kilka na przykład _ Na dobre i na złe _ czy _ M jak Miłość _. Tymczasem na całą produkcję teatralną, którą telewizja tak się chlubi wydano 11 mln złotych.
_ - Jeżeli wydaje się pieniądze publiczne, to powinno być bardzo precyzyjnie określone, co jest misją publiczną, a co nie jest. Trzeba także ściśle określić do kogo te programy są adresowane oraz o jakiej porze - _ mówi Money.pl prof. Wiesław Godzic, medioznawca. _ - Cóż z tego, że większość programów, na przykład dokumenty, reportaże, czy koncerty muzyki klasycznej, wypełniają misję, jeżeli emitowane są późno w nocy _.
Zdaniem Godzica, określaniem misyjności i jej kontrolowaniem powinno się zająć zewnętrzne gremium, niezależne od zarządów mediów publicznych. _ - To nieporozumienie by o tym, co w szczegółach jest misyjne w telewizji publicznej, decydował wewnętrzny okólnik, stworzony w czasach Roberta Kwiatkowskiego. Do tego idiotycznie brzmiący bo niespójny - _ podsumowuje Godzic.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/161/t86689.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/zakowski;media;komercyjne;nie;beda;istniec;bez;publicznych,176,0,605616.html) Żakowski: Media komercyjne nie będą istnieć bez publicznych
Za zewnętrzną kontrolą, niezależną od kierujących mediami opowiada się też Jacek Żakowski, publicysta, współautor projektu ustawy medialnej tzw. _ ustawy twórców. - Nie chodzi mi wcale o bizioli czyli producentów filmowych czy inwestujących w taką czy inną produkcję dla mediów - _ mówi dla Money.pl Żakowski. _ _
_ - Jestem za stworzeniem gremium powoływanego spośród przedstawicieli samorządów, organizacji charytatywnych i twórców. Trzeba skończyć z komercyjnym przedsiębiorstwem państwowym i zwrócić media publiczne społeczeństwu - _ mówi publicysta. Jako przykład podaje amerykańskie media publiczne. - _ One naprawdę zajmują się tym, czym, żyją lokalne społeczności, są bardzo blisko nich _ - uważa Żakowski.
Jeżeli chodzi o wypełnianie misji, NIK nie miała za to zastrzeżeń do publicznego radia. Rozgłośnie tworzyły i rozpowszechniały regionalnie profilowane programy publicystyczne, informacyjne, edukacyjne, sportowe, programy dla dzieci i młodzieży oraz programy dla mniejszości narodowych emitowane w ich językach. _ Audycje te zdecydowały o wydaniu przez NIK pozytywnej oceny realizacji misji nadawcy publicznego _ - brzmi konkluzja kontrolerów.
Raporty Money.pl | |
---|---|
*Pół tysiąca stołków do wzięcia w mediach publicznych * Ludzie kierujący mediami publicznymi skompromitowali się, trzeba ich wymienić i zrobimy to - zapowiada Iwona Śledzińska-Katarasińska z PO. | |
*TVP zarobi o 20 mln zł mniej. Dobije ją kampania wyborcza * Gdyby komitety wyborcze kandydatów na prezydenta musiały wykupić spoty reklamowe w telewizji publicznej, zapłaciłyby za nie prawie 20 milionów złotych. To jedna piąta spodziewanych w tym roku wpływów TVP z abonamentu. Dostaną je jednak za darmo. To jednak nie jedyne zmartwienie prezesa Romualda Orła - nawet bez kampanii wyborczej TVP stoi nad przepaścią finansową. | |
*To już koniec publicznych mediów? * Wyrok TK zwolnił z obowiązku płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego co najmniej 4 i pół miliona osób. | |
*Mundial dał zarobić TVP 70 milionów złotych * Telewizji Polskiej dzięki transmisjom meczów z Mistrzostwa Świata udało się poprawić swoją kiepską sytuację finansową. Wpływy z reklam przekroczą 120 milionów złotych, co daje szansę na zysk sięgający 70 milionów złotych. |