Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marek Knitter
|

Podgryzanie komórkowych gigantów

0
Podziel się:

Statystycznie na Polaka przypada prawie jeden telefon komórkowy. Mimo to wciąż daleko nam do średniej europejskiej.

Podgryzanie komórkowych gigantów
(EPA\PAP)

Ponad 96 proc. Polaków posiadało na koniec ubiegłego roku telefon komórkowy. Dużo? Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej wcale nie, gdyż średnia w Unii Europejskiej wynosi ponad 107 proc.

W rzeczywistości jeszcze mniej Polaków ma komórkę, bo operatorzy podają przede wszystkim liczby aktywnych kart SIM. Dlatego Urząd Komunikacji Elektronicznej przy współpracy z firmą badawczą sam postanowił sprawdzić, jak sytuacja wygląda. Z tych badań wynika, że na 100 Polaków 88 posiada telefon komórkowy, a jedynie 11 ma więcej niż jeden.

Rozbieżności między danymi od operatorów a wynikami badań UKE, wynikają z tego, że część osób posiada oprócz telefonu prywatnego także służbowy. Inni wolą mieć więcej niż jeden, bo jak wyjaśnia urząd, "może to być spowodowane niedopasowaniem taryfy w wiodącym aparacie komórkowym i próbą uzupełniania rozmów wychodzących za pomocą innej, korzystniejszej taryfy u tego samego, lub innego operatora" - czytamy w opublikowanym ostatnio "Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2006 roku".

Było ich trzech

Największym operatorem w minionym roku był PTK Centertel. Nie brano pod uwagę danych dotyczących pierwszego wirtualnego operatora mBank Mobile, który dopiero pod koniec ubiegłego roku rozpoczął działalność. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku właściciela marki Play, spółki P4, która w grudniu ubiegłego roku dopiero testowała sieć.

( http://static1.money.pl/i/a/201/12489.jpeg Według danych UKE, największym operatorem pod względem liczby użytkowników był w 2006 roku PTK Centertel, kolejne miejsca zajęły PTC i Polkomtel. )
_ *Według danych UKE, największym operatorem pod względem liczby użytkowników był w 2006 roku PTK Centertel, kolejne miejsca zajęły PTC i Polkomtel. * _

Regulator zwraca też uwagę, że w tym roku coraz większego znaczenia nabiorą konkurenci "wielkiej trójki", którzy będą wydzierać im dotychczasowych klientów. Będzie to jednak walka o klienta w określonych segmentach.

W marcu 2007 roku czwarty operator komórkowy Play rozpoczął sprzedaż usług. Klientom indywidualnym zaoferował szeroką gamę produktów i usług, dostępnych dzięki nowoczesnym telefonom multimedialnym. Operator przygotowuje też ofertę dla biznesu. We współpracy z Netią zaoferuje firmom ofertę, będącą połączeniem telefonii stacjonarnej i komórkowej. Play zapowiada, że do końca roku zdobędzie co najmniej 500 tys. klientów.

Zdaniem UKE, oferta Play jest skierowana do osób bardzo aktywnych, które zarazem stać na opłacenie wyższego abonamentu. Z kolei mBank Mobile oferuje taniej usługi komórkowe posiadaczom rachunku bankowego w swoim banku, a znacznie drożej zainteresowanym klientom z poza mBanku.

Ofertę komercyjną przygotowują dwie następne firmy, które podpisały umowę na MVNO (wirtualny operator komórkowy). Od czerwca 2006 r. odpowiedni kontrakt na korzystanie z sieci PTC posiada Cyfrowy Polsat. Z kolei PTK Centertel podpisał podobną umowę w grudniu ubiegłego roku z Avon Cosmetics Polska, która również kończy przygotowywanie oferty dla swoich klientów.

UKE zwraca uwagę, że firm, które przygotowują się do rozpoczęcia działalności jako wirtualny operator, jest dużo więcej.

Wirtualni gracze

O umowę MVNO od kilku lat stara się między innymi Tele2 Polska i wszystko wskazuje na to, że dojdzie ostatecznie do porozumienia z PTC. Z kolei MNI Mobile na podstawie podpisanego 8 listopada 2006 roku listu intencyjnego prowadzi negocjacje z PTK Centertel w zakresie wspólnego budowania modelu MVNO. Telefonia Dialog jest już bliska podpisania umowy z Polkomtelem. Dialog, podobnie jak Netia i P4, będzie mógł znacznie rozszerzyć ofertę usług łączących telefon stacjonarny i komórkowy. Kolejnymi operatorami wirtualnymi chcą zostać m.in. Empik, Onet.pl, Gadu-Gadu, Eurozet, Edipresse, Carrefour, Bank Inteligo.

_ Do 12 lutego 2007 r. w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonym przez Prezesa UKE zarejestrowało się 147 MVNO, czyli podmiotów, które mają formalne uprawnienia, aby zostać wirtualnym operatorem. _

Szacuje się, że nowi gracze są wstanie przyciągnąć do siebie średnio po około 200 tys. klientów. Dla większości z nich będzie to zapewne kolejny telefon lub druga czy trzecia karta SIM, którą będą wymieniać w swoim aparacie.

Spodziewany wzrost aktywności ze strony nowych graczy już zaczyna mieć wpływ na działania "wielkiej trójki".

"Tak więc w 2007 roku można oczekiwać zarówno pozytywnych dla klientów sieci zmian cenowych operatorów, jak i uatrakcyjnienia ofert, zarówno dla klientów abonamentowych jak i usług przedpłaconych" - uważa regulator.

Taniej na komórkę

UKE poinformowało, że od maja obowiązują niższe i jednolite przez całą dobę stawki za kończenie rozmów w sieciach komórkowych (tzw. MTR). Jednocześnie regulator zapowiedział, że corocznie będzie je obniżał tak, żeby stawki spadły z 40 groszy za minutę obecnie, do 21,62 groszy w 2010 roku.

Telekomunikacja Polska już przedstawiła UKE do akceptacji nowy cennik. Na razie nie wiadomo, jak wielką ulgę odczują w swoich kieszeniach klienci. Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że inni operatorzy stacjonarni (m.in. Netia, Dialog, MNI) dostosują swoje oferty dopiero po przedstawieniu nowego cennika TP SA. Niższe stawki za zakończenie rozmowy w sieciach komórkowych nie obowiązują na razie firmy Play.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)