Ponad 96 proc. Polaków posiadało na koniec ubiegłego roku telefon komórkowy. Dużo? Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej wcale nie, gdyż średnia w Unii Europejskiej wynosi ponad 107 proc.
W rzeczywistości jeszcze mniej Polaków ma komórkę, bo operatorzy podają przede wszystkim liczby aktywnych kart SIM. Dlatego Urząd Komunikacji Elektronicznej przy współpracy z firmą badawczą sam postanowił sprawdzić, jak sytuacja wygląda. Z tych badań wynika, że na 100 Polaków 88 posiada telefon komórkowy, a jedynie 11 ma więcej niż jeden.
Rozbieżności między danymi od operatorów a wynikami badań UKE, wynikają z tego, że część osób posiada oprócz telefonu prywatnego także służbowy. Inni wolą mieć więcej niż jeden, bo jak wyjaśnia urząd, "może to być spowodowane niedopasowaniem taryfy w wiodącym aparacie komórkowym i próbą uzupełniania rozmów wychodzących za pomocą innej, korzystniejszej taryfy u tego samego, lub innego operatora" - czytamy w opublikowanym ostatnio "Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2006 roku".
Było ich trzech
Największym operatorem w minionym roku był PTK Centertel. Nie brano pod uwagę danych dotyczących pierwszego wirtualnego operatora mBank Mobile, który dopiero pod koniec ubiegłego roku rozpoczął działalność. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku właściciela marki Play, spółki P4, która w grudniu ubiegłego roku dopiero testowała sieć.
( http://static1.money.pl/i/a/201/12489.jpeg Według danych UKE, największym operatorem pod względem liczby użytkowników był w 2006 roku PTK Centertel, kolejne miejsca zajęły PTC i Polkomtel. )
_ *Według danych UKE, największym operatorem pod względem liczby użytkowników był w 2006 roku PTK Centertel, kolejne miejsca zajęły PTC i Polkomtel. * _
Regulator zwraca też uwagę, że w tym roku coraz większego znaczenia nabiorą konkurenci "wielkiej trójki", którzy będą wydzierać im dotychczasowych klientów. Będzie to jednak walka o klienta w określonych segmentach.
W marcu 2007 roku czwarty operator komórkowy Play rozpoczął sprzedaż usług. Klientom indywidualnym zaoferował szeroką gamę produktów i usług, dostępnych dzięki nowoczesnym telefonom multimedialnym. Operator przygotowuje też ofertę dla biznesu. We współpracy z Netią zaoferuje firmom ofertę, będącą połączeniem telefonii stacjonarnej i komórkowej. Play zapowiada, że do końca roku zdobędzie co najmniej 500 tys. klientów.
Zdaniem UKE, oferta Play jest skierowana do osób bardzo aktywnych, które zarazem stać na opłacenie wyższego abonamentu. Z kolei mBank Mobile oferuje taniej usługi komórkowe posiadaczom rachunku bankowego w swoim banku, a znacznie drożej zainteresowanym klientom z poza mBanku.
Ofertę komercyjną przygotowują dwie następne firmy, które podpisały umowę na MVNO (wirtualny operator komórkowy). Od czerwca 2006 r. odpowiedni kontrakt na korzystanie z sieci PTC posiada Cyfrowy Polsat. Z kolei PTK Centertel podpisał podobną umowę w grudniu ubiegłego roku z Avon Cosmetics Polska, która również kończy przygotowywanie oferty dla swoich klientów.
UKE zwraca uwagę, że firm, które przygotowują się do rozpoczęcia działalności jako wirtualny operator, jest dużo więcej.
Wirtualni gracze
O umowę MVNO od kilku lat stara się między innymi Tele2 Polska i wszystko wskazuje na to, że dojdzie ostatecznie do porozumienia z PTC. Z kolei MNI Mobile na podstawie podpisanego 8 listopada 2006 roku listu intencyjnego prowadzi negocjacje z PTK Centertel w zakresie wspólnego budowania modelu MVNO. Telefonia Dialog jest już bliska podpisania umowy z Polkomtelem. Dialog, podobnie jak Netia i P4, będzie mógł znacznie rozszerzyć ofertę usług łączących telefon stacjonarny i komórkowy. Kolejnymi operatorami wirtualnymi chcą zostać m.in. Empik, Onet.pl, Gadu-Gadu, Eurozet, Edipresse, Carrefour, Bank Inteligo.
_ Do 12 lutego 2007 r. w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonym przez Prezesa UKE zarejestrowało się 147 MVNO, czyli podmiotów, które mają formalne uprawnienia, aby zostać wirtualnym operatorem. _
Szacuje się, że nowi gracze są wstanie przyciągnąć do siebie średnio po około 200 tys. klientów. Dla większości z nich będzie to zapewne kolejny telefon lub druga czy trzecia karta SIM, którą będą wymieniać w swoim aparacie.
Spodziewany wzrost aktywności ze strony nowych graczy już zaczyna mieć wpływ na działania "wielkiej trójki".
"Tak więc w 2007 roku można oczekiwać zarówno pozytywnych dla klientów sieci zmian cenowych operatorów, jak i uatrakcyjnienia ofert, zarówno dla klientów abonamentowych jak i usług przedpłaconych" - uważa regulator.
Taniej na komórkę
UKE poinformowało, że od maja obowiązują niższe i jednolite przez całą dobę stawki za kończenie rozmów w sieciach komórkowych (tzw. MTR). Jednocześnie regulator zapowiedział, że corocznie będzie je obniżał tak, żeby stawki spadły z 40 groszy za minutę obecnie, do 21,62 groszy w 2010 roku.
Telekomunikacja Polska już przedstawiła UKE do akceptacji nowy cennik. Na razie nie wiadomo, jak wielką ulgę odczują w swoich kieszeniach klienci. Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że inni operatorzy stacjonarni (m.in. Netia, Dialog, MNI) dostosują swoje oferty dopiero po przedstawieniu nowego cennika TP SA. Niższe stawki za zakończenie rozmowy w sieciach komórkowych nie obowiązują na razie firmy Play.