Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile

31
Podziel się:

- Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska w związku z usługami "Granie na Czekanie"/"Szafa Gra" oraz "Prenumerata"; wątpliwości wzbudził brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług - poinformował w poniedziałek Urząd.

UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile
(Insider Monkey/Flickr/CC BY-ND 2.0)

- Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska w związku z usługami "Granie na Czekanie"/"Szafa Gra" oraz "Prenumerata". Wątpliwości wzbudził brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług - poinformował w poniedziałek Urząd.

aktualizacja 15:22

"Granie na Czekanie"/"Szafa Gra" to usługa świadczona przez T-Mobile Polska polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas czekania na połączenie. Spółka oferuje także serwis pod nazwą "Prenumerata", w ramach którego konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest bezpłatne.

Jak podał UOKiK w komunikacie, we wszczętym postępowaniu zakwestionowano praktykę przedsiębiorcy polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Według Urzędu może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta, które mówią, że przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że spółka domyślnie aktywuje serwisy przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

UOKiK przypomniał, że zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego Prezes Urzędu może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.

T-Mobile w oświadczeniu przesłanym PAP poinformował, że zamierza współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości Urzędu.

"Wszyscy abonenci zawierający umowę z T-Mobile mają możliwość zapoznania się z jej warunkami, a w przypadku usług promocyjnych, takich jak np. Granie na czekanie czy Prenumeraty również z kosztami związanymi z ich świadczeniem. Dodatkowo T-Mobile udostępnia wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty" - napisano w oświadczeniu T-Mobile.

Operator podał także, że "niezależnie od informacji zawartych w samej umowie oraz w podsumowaniu oferty T-Mobile informuje klientów o zakończeniu bezpłatnego okresu promocyjnego SMS-em, w którym podawany jest również sposób zrezygnowania z usługi". Zaznaczył również, że w wypadku tych usług istnieje "bardzo prosty i przyjazny mechanizm dezaktywacji ich: abonent może zawsze zrezygnować z serwisu przez wysłanie wiadomości SMS o treści NIE na bezpłatny numer 80333 lub kontaktując się z biurem obsługi."

gospodarka
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(31)
WYRÓŻNIONE
Ela
8 lat temu
Co z tego ze nałoży na nich karę, niech zwrócą kasę tym co doliczali za tę usługę kasę. Mój rachunek był podwyższony przez 4 miesiące i nie pomogly zadne reklamacje. Po prostu na skutek mojej interwencji wyłączyli ale kasy za 4 miesiące nie oddali. Jak tylko skończę umowę przechodzę do innego operatora!
anna
8 lat temu
Wreszcie wzięto się za złodziejskie praktyki.Bardzo często starsi ludzie nie umieją czytać sms tak jak moi dziadkowie i przychodzą sms z pogodą jakieś bzdurne informacje .Które potem dołączają do faktury
kasia
8 lat temu
ORANGE robi to samo utrudnia wyłączenie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (31)
juka
8 lat temu
u hu hu, zaczęło się, chociaż samej mi to granie na czekanie jakos nie przeszkadza jak mam dobry bezzwyżkowy abonament własnie w t-mobile to dobrze zeby te kwestie jakos uregulować no i wziąc pod lupę inne sieci, bo taka zagrywka u wszystkich jest na porządku dziennym..
.prawda ...
8 lat temu
Proponuję prezesowi UOKiK skrupulatnie przeczytać umowę Multimedii zawieraną z klientami na internet i TV kablową, a następnie zwrócić uwagę na konsekwencje jakie ponosi klient w przypadku rezygnacji z dalszego kontynuowania umowy!!! Głównie należy zwrócić uwagę na koszta jakie klient poniesie w przypadku zaniechania przedłużenia umowy.
piotr
8 lat temu
dobrze, że zostanie to uregulowane, chociaż ja od lat korzystam z TM i nigdy nie miałem problemu z Graniem na Czekanie, a już kilka razy przedłużałem umowę (ostatnio na uproszczony abonament)
DD
8 lat temu
Całe ta sieć to jedna wielka lipa i patrzy tylko aby wykręcić ludzi. Ja się też nawalczyłem z nimi i pomógł mi UKE. Nigdy więcej żadnych umów.
felek
8 lat temu
A może UOIK wymusi na operatorach by abonent potwierdził sms-em TAK chęć skorzystania z dodatkowej usługi będącej poza umową... usługa nie potwierdzona, byłaby zapłacona przez pracownika operatora który samowolnie usługę uruchomił...
...
Następna strona