Netia i Multimedia borykają się ze spadającymi przychodami z rozmów telefonicznych. Już niedługo ma się to zmienić. Obie firmy rozpoczną walkę o klienta TP SA oferując im swoje usługi po niższych cenach.
Spółki Netia i Multimedia na razie tylko w minimalnym stopniu konkurują ze sobą na rynku telekomunikacyjnym. Jednak ze względu na systematyczny spadek przychodów uzyskiwanych z telefonii stacjonarnej zamierzają sięgnąć do bazy klientów TP SA, która ma około 10 mln abonentów w całej Polsce. Czy dostęp do sieci narodowego operatora zrekompensuje im straty? Czas pokaże.
Netia działającą do tej pory w segmencie usług telekomunikacyjnych dla biznesu zrobiła zdecydowany zwrot ku klientom indywidualnym. Między innymi na podstawie umowy na bitstream access, Netia z początkiem roku zaczęła oferować klientom TP SA dostęp do internetu.
"Udało nam się podpisać umowy z ponad 38 tys. klientów. Są oni sukcesywnie podłączani do sieci" - mówi Paweł Karłowski, dyrektor ds. komercyjnych w Netii.
_ Klienci TP SA korzystający z neostrady mogli do 15 lutego zrezygnować z tych usług bez ponoszenia kosztów i podpisać umowę z Netią. Był to jeden z czynników, który spowodował tak dynamiczny wzrost zainteresowania internetem oferowanym przez innego operatora. Drugim okazała się cena. Za podobną usługę klienci TP SA mogli otrzymać w Netii dostęp do internetu płacą miesięcznie o kilkanaście procent mniej. _
Zdaniem Karłowskiego zmiany regulacyjne otwierają nowe możliwości dla alternatywnych operatorów telekomunikacyjnych. "Oprócz bitstream acces mam na myśli także WLR i LLU, które pozwolą na oferowanie większej ilości usług klientom TP SA" - dodaje dyrektor.
Netia ma podpisaną ugodę z Telekomunikacją, którą podstawą jest m.in. wdrażanie tych usług. Większość z nich ma się pojawić w ofercie alternatywnego operatora w drugiej połowie roku.
Dzięki hurtowemu dostępowi do sieci (WLR) i uwolnieniu pętli abonenckiej (LLU) w sieci TP SA zarówno Netia jak i Multimedia będą mogły oferować już nie tylko sam telefon, ale również pełen zakres usług wraz z internetem i telewizją cyfrową (Triple Play).
"W przypadku WLR czekamy już na decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej i zakładamy, że otrzymamy ją w maju. Natomiast, jeżeli chodzi o LLU, to myślimy , że będzie to w lipcu" - mówi Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska.
_ Multimedia Polska już oferuje usługi Triple Play swoim użytkownikom. Łączna liczba abonentów korzystających z usług Multimediów wynosi obecnie ponad 600 tys. i jest, to o blisko 50 tys. więcej niż na początku 2006 roku. _
"W drugiej połowie roku chcemy zostać wirtualnym operatorem komórkowym (MVNO) i rozpocząć oferowanie już czterech usług jednocześnie. Prowadzimy rozmowy z operatorami komórkowymi. Istotne są dla nas kwestie wzajemnych rozliczeń" - mówi Rogowski.
Tego problemu z pewnością nie ma Netia, która jest współwłaścicielem nowego operatora komórkowego P4 i ma juz podpisaną odpowiednią umowę na oferowanie usług komórkowych.
"Dzięki współpracy z P4 zamierzamy oferować klientom usługi konwergente. Również sprzedaż naszych usług będzie prowadzona wspólnie poprzez sieć Germanosa" - mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.
Netia i Multimedia nie są jedynymi firmami, które w tym roku rozpoczynają walkę o dotychczasowego klienta TP SA. Z pewnością będzie, to historyczny moment dla wielu z nich, kiedy otrzymają pierwszy raz realną szansę wyboru operatora. Decydujące znaczenie przy wyborze konkretnej oferty będą miały nie tylko ceny, ale także liczba usług, jakie może dostarczyć dana firma. Z obserwacji operatorów wynika, że abonenci korzystający z pakietów należą do jednych z najbardziej lojalnych klientów.
Czy TP SA pozwoli bez walki na odebranie sobie użytkowników?