Niemal trzykrotnie wzrosła liczba zgłoszeń naruszenia cyberbezpieczeństwa w Polsce w ubiegłym roku – wynika z danych CERT Polska. Atakowane były firmy, instytucje państwowe, prywatni użytkownicy. To był bardzo wyjątkowy rok, m.in. ze względu na początek wojny w Ukrainie. Sytuacja jest jednak w dalszym ciągu trudna – na terenie całego kraju wciąż obowiązuje trzeci stopień alarmowy CRP (Charlie-CRP). Oznacza to stan podniesionej gotowości wszystkich służb, które zajmują się cyberbezpieczeństwem.
Jakie to ma znaczenie dla "zwykłego" użytkownika internetu? Ogromne. Jest znacznie bardziej narażony na kradzież danych, włamania do kont (w tym bankowych) czy inny atak. Żeby móc się skutecznie bronić, trzeba dobrze poznać zagrożenia i jeszcze lepiej środki zapobiegawcze
Kampania T-Mobile "Pewni w sieci" ma za zadanie edukować użytkowników internetu na temat bezpieczeństwa online. W tym roku została ona objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Cała akcja ma zasięg ogólnopolski i podobnie jak jej pierwsza odsłona, skierowana jest do wszystkich, niezależnie od wieku czy umiejętności.
Świadomość kluczem do cyberbezpieczeństwa
Termin startu nowej (już drugiej) odsłony kampanii nie jest przypadkowy. Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Od lat w tym właśnie czasie pojawia się wiele projektów i akcji mających jeden wspólny cel – sprawić, by użytkownicy internetu czuli się w nim pewnie i bezpiecznie.
– W zmieniającym się świecie ważne jest, aby móc być w kontakcie z bliskimi, gdziekolwiek tego potrzebujemy. W T-Mobile wierzymy, że możemy połączyć wszystkich i uczynić życie prostszym i jeszcze lepszym – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka departamentu komunikacji korporacyjnej i CR w T-Mobile Polska. – Jednakże zdajemy sobie też sprawę, że nowe technologie mogą stwarzać też pewne wyzwania, których powinniśmy być świadomi. Dlatego w ramach kolejnej edycji kampanii edukacyjnej "Pewni w sieci" chcemy pokazywać Polkom i Polakom, jak rozsądnie korzystać z dobrodziejstw internetu i jak pewnie poruszać się w cyfrowej rzeczywistości.
Bezpieczne e-usługi
W zakresie cyberbezpieczeństwa najistotniejsza jest profilaktyka. Dlatego tematy poruszane podczas tej edycji projektu mają przede wszystkim nauczyć internautów, jak się zachowywać, by ograniczyć do minimum ryzyko popełnienia błędu, który może sporo kosztować.
Pierwszy odcinek jest poświęcony bezpiecznej e-administracji. Janusz Cieszyński, Minister Cyfryzacji, opowiada w nim m.in. o aplikacji mObywatel, która jest przykładem bezpiecznego i innowacyjnego podejścia do e-administracji. Czy w Polsce cyfryzacja usług publicznych jest już na odpowiednim poziomie i czy Polacy chętnie korzystają z takich rozwiązań?
To trzeba wiedzieć
Kolejne odcinki cyberkursu bezpieczeństwa w internecie będą miały swoją premierę co tydzień.
· 11 października Anna Borkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK, przybliży temat sieciowej prywatności dzieci. Omówi zjawisko "sharentingu" i podpowie, jak dbać o ochronę danych najmłodszych.
· 18 października Aleksandra Przegalińska, futurolożka i ekspertka AI, opowie o możliwościach, jakie daje nam sztuczna inteligencja. Czy powinniśmy się jej obawiać?
· 25 października, Joanna Flis, naukowczyni, psycholożka i psychoterapeutka systemowa, wprowadzi nas w temat cyfrowej higieny, omawiając takie zagadnienia jak FOMO, doomscrolling czy nomophobia.
· 31 października Małgorzata Iwanek, psycholożka, seksuolożka i psychoterapeutka, opowie, jak chronić dzieci przed niebezpiecznymi treściami w internecie, takimi jak pornografia czy seksting.
· Ostatni odcinek, który będzie miał premierę 8 listopada, będzie poświęcony bezpiecznym smartfonom. Paweł Dobrzański, dyrektor bezpieczeństwa w T-Mobile Polska, wyjaśni, jakimi technikami posługują się cyberprzestępcy i jak możemy chronić się przed tymi zagrożeniami.
Materiały kampanii będą dostępne w formie wideo na stronie www.pewniwsieci.pl oraz na oficjalnym kanale YouTube T-Mobile Polska. Dodatkowo treści zostaną udostępnione jako audiopodcasty na platformach takich jak Spotify, Apple Podcast czy Google Podcast.
Na stronie kampanii użytkownicy znajdą również artykuły eksperckie, które pozwolą im pogłębić swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci. Kampania będzie także obecna w mediach społecznościowych.
Płatna współpraca z T-Mobile