Przed weekendem premier Donald Tusk powołał Przemysława Koperskiego na podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. To druga osoba w rządzie, która będzie skupiać swoją uwagę na sprawach lotnictwa. Wcześniej zadania pełnomocnika ds. CPK Donald Tusk powierzył Maciejowi Laskowi jako sekretarzowi stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Nie są to nowe stanowiska. Zarówno wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za sprawy lotnictwa, jak i pełnomocnik rządu ds. CPK funkcjonowali już w strukturach poprzedniej władzy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przemysław Koperski. Nowy wiceminister infrastruktury
Ministerstwo przekazało, że Koperski to prawnik, absolwent WPiA Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ukończył również studia podyplomowe z zakresu audytu i kontroli wewnętrznej w jednostkach sektora finansów publicznych na Akademii Ekonomicznej w Katowicach, z zakresu gospodarki nieruchomościami na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz zarządzania projektami współfinansowanymi z UE w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Przemysław Koperski w poprzedniej kadencji był posłem, a wcześniej wieloletnim samorządowcem (radnym powiatu bielskiego, sejmiku woj. śląskiego, zastępcą prezydenta miasta Częstochowy) i społecznym doradcą OPZZ. Dodano, że zarządzał m.in. spółką akcyjną działającą w obszarze ochrony środowiska, instytucją odpowiedzialną za wdrażanie funduszy europejskich w woj. śląskim, czy oddziałem austriackiej grupy doradczej.
Resort poinformował, że nowy wiceminister oprócz spraw lotnictwa cywilnego odpowiadać będzie także m.in. za opracowanie i realizację budżetu w części transport, gospodarka morska i wodna.
Następca Marcina Horały. Nowy pełnomocnik ds. CPK
We wtorek 19 grudnia, Maciej Lasek został sekretarzem stanu w MFiPR. "CPK to jest część działu administracji 'Polityka rozwojowa'. Jest w ministerstwie. Pan sekretarz Maciej Lasek obejmuje ten obszar swoimi kompetencjami, będąc równocześnie pełnomocnikiem pana premiera ds. CPK" - mówiła na konferencji prasowej Pełczyńska-Nałęcz.
W rządzie premiera Mateusza Morawieckiego pełnomocnikiem rządu ds. CPK był Marcin Horała.
Jeszcze przed wyborami Koalicja Obywatelska zapowiadała rezygnację z budowy CPK w razie przejęcia władzy. W trakcie kampanii partia Donalda Tuska zmieniła jednak retorykę, zapowiadając audyt przedsięwzięcia. Dopiero na jego podstawie mają zostać podjęte decyzje, czy i jak realizowany będzie ten projekt.
- Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny. Pan pełnomocnik ds. CPK w sposób otwarty, czytelny, bez dziwnych decyzji, na oczach wszystkich Polek i Polaków, zdecydują, jaka jest przyszłość CPK i będą w tym uczestniczyli wybitni i bezstronni eksperci. Będzie to projekt, który będzie służył w sposób racjonalny Polsce, Polkom i Polakom, tak jak służą i będą polskie regionalne lotniska, które budowaliśmy tak intensywnie - stwierdził Donald Tusk w swoim expose.
Maciej Lasek wielokrotnie wypowiadał się krytycznie na temat CPK. Według niego największe szanse na kontynuację ma tzw. kolejowy "Y", czyli linia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy, przez CPK i Łódź z rozgałęzieniami do Poznania i Wrocławia.
- Jesteśmy zdeterminowani, żeby ten projekt Kolei Dużych Prędkości, czyli ten "Y" słynny poprowadzić, bo to jest dobre rozwiązanie, to jest takie rozwiązanie, które pozwoli jednak znacznie skrócić czas przejazdu z Wrocławia czy z Poznania do Warszawy, a jednocześnie będzie bardziej ekologicznie niż wykorzystywanie lotów - ocenił Maciej Lasek w wywiadzie dla Tok FM.
Przypomniał, że "Y" był planowany od 2010 r. Podczas budowy autostrady A2 zaprojektowano nawet wiadukt w miejscu, w którym mają przebiegać tory kolejowe. - Problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie - stwierdził Maciej Lasek.
Kadrowa miotła w lotnictwie. Zmiany nie tylko w resortach
W czwartek minister infrastruktury odwołał dotychczasową prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zastąpiła ją Magdalena Jaworska, była prezes PAŻP, później przez lata pracująca w strukturach Komisji Europejskiej. "Kadrowa miotła" najprawdopodobniej obejmie też inne instytucje i spółki państwowe w obszarze lotnictwa cywilnego.
To przede wszystkim Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), a także Polska Grupa Lotnicza, Polskie Linie Lotnicze LOT, Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze.