Siatka połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT wciąż jest poszatkowana, wskutek kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, a także sytuacji geopolitycznej po wybuchu wojny w Ukrainie. Ucierpiała częstotliwość połączeń do państw w Azji. Dlatego narodowy przewoźnik wykorzystuje samoloty typu Boeing 787 Dreamliner przede wszystkim na rejsach do Stanów Zjednoczonych oraz na czarterach.
Nasze Dreamlinery nie narzekają na brak pracy. Latamy nimi już nie tylko z Polski, ale też z Węgier oraz Czech. I nie zrezygnujemy z rejsów z Budapesztu do Stanów Zjednoczonych, a już w żadnym razie do Korei Południowej - powiedział dziennikarzom Michał Fijoł, członek zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT ds. handlowych, podczas Kongresu Rynku Lotniczego w Warszawie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
LOT kontra Korean Air. Konkurencja na trasie Budapeszt-Seul
LOT na trasie z Budapesztu do Seulu w Korei Południowej lata od września 2019 r., początkowo trzy, obecnie cztery razy w tygodniu. Od października będzie miał bezpośredniego konkurenta. Trasę między stolicami Węgier i Korei Południowej otwiera także Korean Air.
Według danych ch-aviation.com, Korean Air dysponuje flotą 159 samolotów, z czego 125 jest aktualnie w użyciu. Koreański przewoźnik do obsługi tras dalekiego zasięgu ma 11 Boeingów 787 Dreamliner, 39 Boeingów 777, siedem pasażerskich B747 i drugie tyle w wersji cargo, 25 samolotów Airbus A330, oraz trzy Airbusy A380 - największe pasażerskie odrzutowce na świecie. Siatka połączeń Korean Air obejmuje 45 państw i 192 trasy do 114 lotnisk.
Wejście Korean Air do Budapesztu postrzegam jako potwierdzenie tego, że znakomicie zainwestowaliśmy swój czas i zasoby. Bo Korean Air nie wchodzi na najgorsze trasy, ale na te najlepsze - przekonywał Fijoł.
Drugi hub LOT-u w Budapeszcie
Obecność Polskich Linii Lotniczych LOT w Budapeszcie ma stworzyć w stolicy Węgier drugi hub, wypełniając lukę po narodowym przewoźniku Malév, który po 66 latach działalności, w 2012 r. przeszedł do historii. Zarówno w planach LOT-u, jak i polityków Prawa i Sprawiedliwości, LOT ma być wiodącym przewoźnikiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Budowa bazy w Budapeszcie to krok w realizacji tego planu.
LOT-owi szykował się też drugi bezpośredni konkurent na trasie dalekiego zasięgu z węgierskiego hubu. Otwarcie bezpośredniego połączenia z Budapesztu do Chicago zapowiedziały American Airlines - największa linia lotnicza na świecie. Pandemia pokrzyżowała plany ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej i AA wycofały się z połączeń z Krakowa, Pragi i Budapesztu do Chicago.
Fijoł zwraca uwagę, że Koreańczycy uplasowali się na pierwszym miejscu listy zagranicznych inwestorów w Polsce, jak również na Węgrzech. - Nasze samoloty do Seulu latają pełne i Korean Air musiał to zauważyć. Chcemy latać częściej, ale ogranicza nas też liczba pozwoleń, wynikająca z bilateralnych umów. Mamy pozwolenie na maksymalnie pięć rejsów z Polski do Seulu i cztery z Węgier, zdobyte cudem dzięki współpracy z rządami obu krajów - dodał Fijoł.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl