26 kwietnia głosami niemieckiej koalicji rządzącej SPD–Zieloni–FDP Bundestag przyjął nowelizację ustawy o ochronie klimatu (niem. Klimaschutzgesetz), regulującej cele i mechanizmy niemieckiej polityki klimatycznej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiana przepisów w ustawie o ochronie klimatu w Niemczech. Kontrowersje
Zgodnie z dokumentem RFN ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65 proc. do 2030 r. (w stosunku do 1990 r.), o 88 proc. do 2040 r. oraz osiągnąć neutralność emisyjną do 2045 r. Dotychczasowa wersja ustawy wyznaczała przy tym maksymalne roczne wartości emisji dla poszczególnych sektorów gospodarki (energetyki, przemysłu, transportu, budownictwa, rolnictwa oraz gospodarki odpadami) do 2030 r.
"Odpowiedzialność za ich egzekwowanie ponosiły właściwe ministerstwa. W przypadku stwierdzenia przez radę ekspercką ds. klimatu przekroczenia ustawowych limitów nadzorujący dany obszar resort był zobligowany do przygotowania w ciągu trzech miesięcy planu naprawczego wskazującego instrumenty szybkiej redukcji emisji" - tłumaczy zmiany w prawie Michał Kędzierski, analityk OSW.
Zgodnie z nowelizacją usunięte zostaną zatem przepisy zakładające rozliczanie poszczególnych resortów z postępów w zmniejszaniu emisyjności podległych im sektorów na rzecz kolegialnej odpowiedzialności całego rządu. Zmieni się też metodologia ocen postępu prac nad wdrażaniem nowych rozwiązań.
Co więc dokładnie oznaczają ruchy u naszych zachodnich sąsiadów? Według Kędzierskiego nowe prawo, choć nie zmienia średnio- i długookresowych celów redukcji emisji, stanowi "w istocie poluzowanie dotychczasowych regulacji".
Poprzednia wersja ustawy, wyznaczająca poszczególnym sektorom gospodarki sztywne limity emisji, w przypadku ich przekroczenia stawiała odpowiedzialnych za to ministrów pod presją opinii publicznej i zmuszała do proponowania dodatkowych rozwiązań w obszarach ich kompetencji. Reorientacja na ponadsektorowe i kolegialne podejście zdejmuje odpowiedzialność z szefów poszczególnych resortów, co zmniejszy u nich determinację do podejmowania mniej popularnych działań na rzecz przyspieszenia redukcji emisji - tłumaczy analityk OSW.
Zwolennicy zmiany ustawy mają podkreślać z kolei, że elastyczne, ponadsektorowe ujęcie jest bardziej wskazane ze względu na odmienny charakter poszczególnych obszarów gospodarki oraz różną dostępność rozwiązań technologicznych służących obniżeniu poziomu emisji.
Kontrowersje i niezgodność z konstytucją
Jak dodaje ekspert, nowe przepisy budzą duże kontrowersje zwłaszcza wśród Zielonych oraz organizacji ekologicznych, które krytykują je jako krok wstecz w kształtowaniu polityki klimatycznej. Przywołuje on wspólny apel proekologicznych organizacji (Greenpeace, Deutsche Umwelthilfe, Fridays for Future, Germanwatch, NABU czy BUND), które wzywały Zielonych do odrzucenia projektu i ostro ich krytykowały za kolejne ustępstwa wobec liberałów.
- Co więcej, zdaniem niemieckich ekologów nowe przepisy są sprzeczne z konstytucją RFN, ponieważ sprawiają, że wysiłki na rzecz redukcji emisji zostaną odłożone w czasie kosztem następnych pokoleń. W 2021 r. Federalny Trybunał Konstytucyjny, powołując się na taką właśnie argumentację, wymusił na ówczesnej koalicji CDU/CSU–SPD zaostrzenie ustawy o ochronie klimatu. Organizacja BUND, która wówczas była zwycięską stroną skarżącą, zapowiedziała zlecenie tym samym prawnikom zbadanie możliwości wniesienia kolejnej skargi konstytucyjnej - kończy Michał Kędzierski.