"Wizerunek amerykańskiej grupy Tesla z jej obecnym szefem Elonem Muskiem jest w Polsce dość pozytywny, a Tesla jest zwykle opisywana jako dobry pracodawca" - twierdzi portal lokalnego niemieckiego nadawcy publicznego.
Według portalu to właśnie dlatego prace w fabryce Tesli regionalne gazety reklamują jako "wymarzoną" czy "idealną". Rbb24 powołuje się tutaj na publikacje m.in. "Gazety Lubuskiej".
Pracowników z kraju nad Wisłą mają kusić jednak przede wszystkim zarobki. Koncern oferuje bowiem co najmniej 2,7 tys. euro miesięcznie dla niewykwalifikowanych pracowników. Natomiast wykwalifikowani pracownicy powinni zarabiać od 3,5 tys. euro brutto.
Od polskiej granicy powstającą fabrykę w Grueneheide dzieli ok. 50 minut jazdy samochodem. Miejscowość ta posiada również bezpośrednie połączenie kolejowe z granicznym Frankfurtem nad Odrą. Dlatego też praca w Tesli może być atrakcyjna dla Polaków.
Sama amerykańska grupa nie kieruje swoich ogłoszeń rekrutacyjnych bezpośrednio do polskich pracowników - zauważa rbb24. Wszystkie oferty pracy na stronie internetowej Tesli są opisane wyłącznie w języku niemieckim lub angielskim.
W zależności od oferowanego stanowiska pojawia się również informacja, że pracownicy muszą płynnie znać jeden lub nawet oba te języki. Przy przyjmowaniu nowych pracowników Tesla bierze także pod uwagę ich miejsce zamieszkania. Według doniesień polskich kandydatów, czas dojazdu do pracy przekraczający dwie godziny jest dla firmy nie do przyjęcia - zaznacza portal.
Obawy, że Tesla mogłaby opierać się głównie na pracy niskopłatnych pracowników z zagranicy są, przynajmniej na razie, bezpodstawne - pisze rbb24 powołując się na eksperta, zdaniem którego wyzwaniem dla firmy będzie raczej "znalezienie w ogóle wystarczającej liczby odpowiednio wykwalifikowanych pracowników".
Portal tłumaczy też, że przepisy dotyczące swobodnego przepływu pracowników zabraniają dyskryminowania pracowników z innych krajów UE, dlatego - wbrew niektórym pogłoskom - Polakom nie będzie można płacić niższych pensji.
Polscy pracownicy prawdopodobnie odegrają ważną rolę w rozwoju fabryki w Grueneheide; uruchomienie zakładu zwiększy także liczbę miejsc pracy w jego otoczeniu - przewiduje rbb24. Fabryka ma docelowo produkować pół miliona samochodów elektrycznych rocznie.
Po polskich drogach jeździ bardzo mało aut elektrycznych, w 2020 roku w całym kraju zarejestrowano zaledwie 132 Tesli, w 2019 - 94. Jednak Elon Musk w przyszłości na pewno skoncentruje się również na polskim rynku - ocenia portal.