Adidas zapowiada rozpoczęcie formalnego procesu sprzedaży – informuje niemiecki dziennik "Der Spiegel".
W przyszłości Adidas chce całkowicie skoncentrować się na swojej marce. Koncern doszedł do wniosku, że "Reebok i Adidas mogą znacznie lepiej wykorzystać swój potencjał wzrostu niezależnie od siebie" - wyjaśnił dyrektor zarządzający Adidasa Kasper Rorsted.
Rynek ze spokojem przyjął tę zapowiedź. Kurs akcji Adidasa prawie nie zareagował na informacje o rozstaniu z Reebokiem.
Decyzja o sprzedaży Reeboka została podjęta w ramach nowej pięcioletniej strategii, którą Adidas zaprezentuje 10 marca. 15 lat temu zdecydował się kupić Reeboka, gdyż miał nadzieję, że rzuci w ten sposób rękawicę Nike i odbierze jej klientów z amerykańskiego rynku. W tamtym czasie Reebok ubierał i wyposażał drużyny z NBA i NFL, więc było po co się schylić. Ale to przeszłość. W kolejnych latach marka osiągała gorsze wyniki i straciła udział w rynku.
Obecnie udział Reeboka w rynku stanowi zaledwie 7 proc. udziału Adidasa (w 2010 r. było to 18 proc.). Adidas zapowiedział, że skoncentruje się na wzmocnieniu własnej marki na światowym rynku artykułów sportowych.
- Możliwości długoterminowego wzrostu w naszej branży są bardzo atrakcyjne, szczególnie dla kultowych marek sportowych - powiedział Rorsted, cytowany przez CNN.
Co dalej z Reebokiem?
Adidas mógłby wydzielić Reebok jako oddzielną spółkę publiczną lub sprzedawać markę. Analitycy twierdzą, że potencjalnymi nabywcami mogą być VF Corp (VFC), spółka macierzysta Vans i The North Face, która niedawno kupiła streetwearową markę Supreme za 2,1 miliarda dolarów.
Zainteresowani mogą być również Authentic Brands Group (ABG) i chińska Anta Sports. ABG jest właścicielem praw do przedsięwzięć biznesowych wielkiego koszykarza Shaquille O'Neal. O'Neal podobno powiedział w 2019 roku, że chciałby być współwłaścicielem Reeboka.
Historia dwóch braci
Słynne niemieckie przedsiębiorstwo produkujące obuwie i odzież sportową, powstało w 1924 roku jako "Fabryka obuwia sportowego braci Dasslerów" - założyli je bracia Adolf i Rudolf Dassler. Nazwę Adidas i logo z trzema paskami jako znak towarowy firmy Adolf Dassler zarejestrował w 1949 roku; drugi z braci założył firmę Puma.