Jak wynika z poniedziałkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, gdzie w 2024 roku przeładowano ponad 37 tys. ton lotniczego frachtu, po raz pierwszy rozkładowy towarowy Airbus A321F (Freighter) Lufthansy Cargo wyląduje tam 3 kwietnia.
Od kwietnia regularne rejsy Lufthansy Cargo
Adamczyk przekazał, że w rozkładzie letnim loty na tej trasie realizowane będą dwa razy w tygodniu: w czwartki i soboty. Samoloty Lufthansa Cargo będą lądowały w Katowice Airport ok. godz. 16.00, a wyloty do Frankfurtu planowane są na godz. 17.30 tego samego dnia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W styczniu 2021 r. Lufthansa Cargo uruchomiła w terminalu towarowym Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między różnymi lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych.
Z punktu widzenia przepisów samochód ciężarowy RFS traktowany jest jako przewóz lotniczy – każdy transport ma m.in. nadany numer rejsu. Regularne połączenie lotnicze all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt będzie usługą premium, która poszerzy już dostępną ofertę Lufthansy Cargo z Katowice Airport, a tym samym z Polski.
Jak zaznaczył, cytowany przez Adamczyka, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, Katowice będą pierwszym lotniskiem w Polsce, z którego Lufthansa Cargo zacznie latać swoim frachtowcem.
- To ważny moment dla rozwoju oferty cargo w Katowice Airport. Chcemy, żeby nasz port stał się jednym z ważniejszych punktów w obszarze obsługi ładunków lotniczych, szczególnie e-commerce, w tej części Europy. Intensywnie pracujemy nad projektem rozbudowy strefy cargo i powiększenia jej o drugi terminal towarowy, którego powierzchnia zabudowy będzie wynosiła do 10 tys. m kw. powiedział Tomasik.
Z kolei dyrektor Lufthansy Cargo na Europę Środkowo-Wschodnią Wojciech Ryglewicz uznał, że uruchomienie regularnego połączenia all-cargo między Frankfurtem a Katowicami, to ważny krok w rozwoju sieci połączeń firmy w tej części Europy.
PKP wyda miliony na nowe inwestycje. Oto szczegóły
W Katowicach stawiają na cargo
Władze katowickiego lotniska akcentują, że obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową jego działalności. Na początku dekady przewozy cargo wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie - z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r. Było to możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad osiem lat temu.
W terminalu cargo Katowice Airport oddziały prowadzą firmy kurierskie, jak DHL Express, UPS i FedEx, obsługując stamtąd całą południową Polskę, a Lufthansa Cargo prowadzi punkt integracji frachtu RFS.
W rekordowym dotąd 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe czy cywilne ambulanse.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów; wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy w Katowicach obsłużono 5,61 mln mln podróżnych. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.