Alert RCB to rządowy SMS-owy system ostrzegania przed zagrożeniami. Zazwyczaj państwo ostrzega nas za jego pośrednictwem o burzach, silnym wietrze, intensywnych opadach śniegu czy możliwych przerwach w dostawie prądu. Tym razem jednak rząd postanowił przypomnieć mieszkańcom kilku regionów Polski, że idzie zmiana dotycząca telewizji naziemnej.
27 czerwca w oj. mazowieckim nastąpi zmiana standardu nadawania TV naziemnej. Sprawdź, czy Twój telewizor działa w nowym systemie. Info: gov pl cyfrowaTV – taka jest treść najnowszego Alertu RCB, który rząd wysłał do Polaków mieszkających na Mazowszu.
Alert RCB. Zmiana standardu nadawania TV naziemnej
Chodzi o zmianę, jaka nastąpi w poniedziałek 27 czerwca – będzie to czwarty, ostatni etap zmian nadawania bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce DVB-T2/HEVC. Zmiana będzie dotyczyć województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego i lubelskiego.
Przejście ze standardu DVB-T na DVB-T2/HEVC odbywa się regionalnie, w czterech etapach. Pierwsze przełączenia rozpoczęły się 28 marca 2022 r. w województwach dolnośląskim i lubuskim. 27 czerwca nastąpi ostatnie przełączenie.
"Systematyczna zmiana sposobu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, polegająca na zamianie dotychczasowego systemu DVB-T/MPEG-4 na DVB-T2/HEVC jest związana z uwolnieniem częstotliwości z zakresu 700 MHz na potrzeby sieci telefonii komórkowej. Naziemna telewizja cyfrowa nadawana jest już w nowym standardzie na obszarze 12 pozostałych województw" – informuje rząd na stronie internetowej, do której odsyła Polaków w Alercie RCB.
Tłumaczy, że nowy standard telewizji naziemnej umożliwia dostęp do większej liczby bezpłatnych programów telewizyjnych, a także poprawę jakości obrazu i dźwięku.
Dla części gospodarstw domowych zmiana standardu wiąże się jednak z koniecznością wymiany odbiornika telewizyjnego na nowszy, przystosowany do zmiany standardu model lub doposażenia obecnie użytkowanego odbiornika w odpowiedni dekoder – ostrzega rząd.
Na zakup dekodera lub telewizora można dostać dofinansowanie. Na początku czerwca Poczta Polska informowała, że prawie 300 tysięcy osób złożyło w jej placówkach wnioski o takie dofinansowanie. Obsługę wniosków Poczta uruchomiła 21 marca. Wniosek o świadczenie na zakup odbiornika cyfrowego można złożyć przez internet za pośrednictwem strony https://www.gov.pl/web/dvbt2) lub właśnie w placówkach pocztowych.