Transformacja energetyczna i droga do neutralności klimatycznej to jedne z największych współczesnych wyzwań stojących przed społeczeństwami europejskimi. Ambitne cele ekologiczne, zmiana modeli biznesowych i przyzwyczajeń obywateli oraz głęboka transformacja gospodarcza – zapewniająca bezpieczeństwo energetyczne - powinna przyśpieszyć natychmiast. Procesy te muszą jednak uwzględniać sytuację społeczno-gospodarczą poszczególnych krajów UE.
Jest to szczególnie ważne w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie niezbędne zmiany często wymagają więcej czasu i inwestycji.
– Obecna sytuacja zmusza nas do nowej, pogłębionej refleksji nad bezpieczeństwem energetycznym. Jest to trudny i wielowymiarowy temat, o którym musimy rozmawiać i znaleźć najlepsze rozwiązania. Bezpieczeństwo energetyczne ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju i Europy, która potrzebuje konkurencyjnej gospodarki i społecznego rozwoju – mówi Agata Śmieja, Prezes Fundacji Czyste Powietrze oraz pomysłodawczyni Szczytu Klimatycznego TOGETAIR
Jeśli źródła to neutralne klimatycznie
Dziś głównym pytaniem, jakie stoi przed nami, jest: jak miks energetyczny, czyli udział poszczególnych źródeł energii w jej wytwarzaniu, będzie wyglądał w perspektywie średnio- i długoterminowej w przyszłości.
W planach jest, aby jak najwięcej energii było produkowane ze źródeł odnawialnych i rozporoszonych, neutralnych klimatycznie, ale w najbliższych latach nie obędzie się bez podstawowych, konwencjonalnych źródeł energii, które stabilizują system.
− Uniwersytet Warszawski podejmuje coraz liczniejsze inicjatywy na rzecz klimatu oraz ochrony środowiska naturalnego. Także poprzez swoją misję i strategię realizowaną w działalności badawczej, dydaktycznej i społecznej UW podjął szereg inicjatyw, programów oraz projektów, które pomagają realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Szkoły wyższe pełnią wyjątkową rolę w kształtowaniu społeczeństwa i otaczającego go świata. Naszym zadaniem jest wyedukowanie jak najliczniejszej grupy odbiorców, także przyszłych decydentów. Nie ma zapasowej Ziemi, mamy jedną szansę − jest o co walczyć − komentuje prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW
− Na Uniwersytecie Warszawskim podjęliśmy działania i inicjatywy mające na celu wprowadzenie pogłębionej edukacji dotyczącej współczesnych zmian klimatu. Jako społeczność akademicka dążymy też do zminimalizowania naszego negatywnego wpływu na środowisko i przeciwdziałania negatywnym skutkom zachodzących zmian – dodaje prof. Ewa Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju.
Nie możemy zapomnieć o atomie
W świetle polityki energetycznej istotnymi kierunkami będą rozwój technologii jądrowych równolegle ze źródłami odnawialnymi, szczególnie w zakresie morskiej energetyki wiatrowej.
– Niemniej jednak z uwagi na obecną sytuację geopolityczną pod znakiem zapytania staje droga, do tej pory w dużej mierze, promowana przez część naszych partnerów w Unii Europejskiej, dotycząca oparcia się w okresie przejściowym o źródła gazowe i rezygnację z atomu. O tym wszystkim będziemy rozmawiać podczas tegorocznej edycji Szczytu Klimatycznego TOGETAIR, m.in w debacie pn. "Bezpieczna przyszłość energetyczna Europy" - otwierającej dzień pierwszy – dodaje Agata Śmieja.
Nowe możliwości dialogu
Trzecia edycja Szczytu Klimatycznego TOGETAIR odbędzie się w dniach 20-21-22 kwietnia. Trzydniowe wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane z telewizyjnego studia, oglądać będzie można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych. Biorąc pod uwagę poprzednie edycje, spodziewana jest widownia, która łącznie osiągnie poziom ok. 30 mln widzów.
W 2022 formuła wydarzenia rozszerzona jest na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska.
– Naszym zdaniem inicjatywa Szczytu Klimatycznego TOGETIR oraz wypracowana w jego ramach metodologia wymiany myśli pomiędzy różnymi środowiskami stwarza nowe możliwości efektywnego dialogu. W perspektywie środkowoeuropejskiej, unijnej i transatlantyckiej może stać się – przy zaangażowaniu innych krajów i regionów europejskich – paneuropejskim i transatlantyckim narzędziem wymiany wiedzy i najlepszych praktyk oraz harmonizacji celów i założeń polityki klimatycznej – mówi Artur Beck.
– W tym roku trzy panele otwierające każdy dzień Szczytu odbędą się z udziałem przedstawicieli międzynarodowych instytucji. Chcemy, by ten głos i punkt widzenia Europy Środkowej, zwłaszcza dzisiaj, w kontekście tego co dzieje się za naszymi wschodnimi granicami, był wyraźny, był jednoznacznie sformułowany i by wszedł w agendę dyskusji ogólnoeuropejskiej w jeszcze większym stopniu niż do tej pory – podsumowuje Artur Beck.
Neutralność klimatyczna w bezpiecznej Europie
Organizatorzy polskiego Szczytu Klimatycznego zaprosili do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, ale też koncernów międzynarodowych, jak i mniejszych firm.
Szereg instytucji merytorycznych w randze uczelni wyższych i instytucji badawczych, a także organizacje pozarządowe oraz media, które będą prowadzić tematyczne debaty.
Obserwuj TOGETAIR
www: https://togetair.eu/
Facebook: https://www.facebook.com/TOGETAIR2022
Twitter: https://twitter.com/togetair
YouTube: TOGETAIR - YouTube
DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022
PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Craetive Harder Group
Materiał sponsorowany przez TOGETAIR