Zmiany w Funduszu Sprawiedliwości dotyczą m.in. możliwości zakupu nieruchomości ze środków Funduszu oraz zwiększenia kosztów jego obsługi z 2,5 proc. do 7 proc. planowanych przychodów. Projekt nowelizacji rozporządzenia ws. FR pojawił się w Rządowym Centrum Legislacji w środę.
Część zmian zawartych w projekcie zakwestionował NIK. Jak przyznaje Izba, są one sprzeczne z jej wytycznymi.
"NIK oświadcza, że zawarte w uzasadnieniu do tego projektu informacje, wskazujące na związek zgłoszonej nowelizacji z wynikami kontroli Izby (...) pn. Realizacja zadań Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej - Funduszu Sprawiedliwości - są niezgodne ze stanem faktycznym" - napisała Izba w komunikacie.
Przy czym proponowana treść przepisów, które przychylne są rekomendacjom NIK, mają wskazywać według Izby na "wyłącznie formalną realizację wniosków pokontrolnych, bez faktycznego uwzględnienia istoty rekomendacji Izby".
W tym przypadku chodzi m.in. o uregulowanie trybu udzielania finansowania jednostkom sektora finansów publicznych, który odbywa się bez naborów, obowiązek podania innych przyczyn unieważnienia konkursu ofert niż niewpłynięcie żadnych ofert lub odrzucenie ich wszystkich oraz obowiązek sporządzania planów finansowych Funduszu w rozbiciu na jego trzy główne zadania - tłumaczy PAP.
Przy czym Izba tłumaczy, że część zmian jest sprzeczna z rekomendacjami. Chodzi m.in. o umożliwienie finansowania zakupu nieruchomości oraz definicję przeciwdziałania przestępczości, która znalazła się w projekcie. Według Izby wyjaśnienie pojęcia jest ogólne i nie ma zastosowania w przepisach Kodeksu karnego wykonawczego.
Zobacz więcej: Banaś szuka haków na Ziobrę. NIK ostrzega, CBA nie reaguje
NIK zwraca również uwagę na uwzględnienie zwiększenia limitu kosztów obsługi Funduszu, które znalazło się w projekcie.
"Należy podkreślić, że samo zwiększenie limitu kosztów obsługi Funduszu nie będzie stanowić rozwiązania zidentyfikowanych przez Izbę problemów systemowych w gospodarce finansowej Funduszu. Działania takie muszą zostać podjęte w ścisłej korelacji z wdrażaniem pozostałych wniosków pokontrolnych, w tym w szczególności tych, które odnoszą się do działań o charakterze legislacyjnym" - ocenia NIK w komunikacie.