Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

NIK wzięła lotnisko w Modlinie pod lupę. Wskazała winnych hamujących rozwój portu

19
Podziel się:

Najwyższa Izba Kontroli uważa, że to brak porozumienia właścicieli i niekorzystna umowa handlowa z Ryanairem są przyczynami nierentowności i braku rozwoju lotniska Warszawa-Modlin.

NIK wzięła lotnisko w Modlinie pod lupę. Wskazała winnych hamujących rozwój portu
Lotnisko Warszawa-Modlin to baza tanich linii lotniczych Ryanair (Agencja Wyborcza, Fot. Kuba Atys / Agencja Wyborcza.pl)

"Działania zarządu lotniska w Modlinie były nakierowane na jego rozwój, ale czynnikami hamującymi były niekorzystna umowa z wiodącym przewoźnikiem oraz brak porozumienia wspólników co do finansowania rozwoju – wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli. Kontrola ta objęła okres od stycznia 2018 r. do 17 lutego 2023 r.

Jak stwierdziła NIK, zarządzająca portem lotniczym spółka (Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, MPLWM) znajdowała się w sytuacji, w której jeden ze wspólników uzależniał dalsze zaangażowanie od osiągania przez spółkę zarządzającą zysków z działalności. Chodzi o Polskie Porty Lotnicze. Natomiast przyczyna braku dodatkowych przychodów leżała, zdaniem NIK, w podpisanej przed dekadą niekorzystnej umowie z przewoźnikiem lotniczym (Ryanair) w połączeniu z brakiem możliwości rozwoju infrastruktury portu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

NIK o umowie Modlina z Ryanairem

Niekorzystna taryfa opłat lotniskowych spółki, atrakcyjna w zasadzie tylko dla dominującego przewoźnika, przy braku możliwości rozbudowy terminala była podstawową przyczyną, dla której MPLWM nie był w stanie – przy niezmienności istniejących uwarunkowań – pozyskać nowych, regularnych przewoźników, a tym samym zwiększyć przychody - wskazała NIK.

Najwyższa Izba Kontroli zauważyła, że do dnia zakończenia kontroli spółce zarządzającej lotniskiem nie udało się, mimo podejmowanych prób i przygotowywania różnych koncepcji, zrealizować inicjatyw zmierzających do rozbudowy portu lotniczego. Powodem tego był przede wszystkim brak porozumienia między wspólnikami co do kierunku rozwoju i pozyskania przez spółkę zewnętrznych środków, mimo że banki złożyły jej oferty takiego finansowania.

Udziałowcy lotniska w Modlinie

Według stanu na 22 lutego br. posiadaczami udziałów w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin byli:

  • samorząd województwa mazowieckiego – 36,17 proc.,
  • Agencja Mienia Wojskowego – 31,56 proc.,
  • Polskie Porty Lotnicze (PPL) – 27,86 proc.,
  • Miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 4,41 proc.

NIK zaznaczyła, że przedstawiła kluczowe ustalenia kontroli Ministrowi Infrastruktury oraz Pełnomocnikowi Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, podkreślając w tych pismach, że linia podziału w podejściu do prowadzenia spraw lotniska w Modlinie - kierunków jego rozwoju i podejmowaniu decyzji - co do zasady przebiega między wspólnikami państwowymi i samorządowymi.

Tymczasem, zdaniem NIK, działania podejmowane przez organy państwa i podmioty przez nie nadzorowane powinny być spójne, transparentne i proaktywne. W opinii Izby to przede wszystkim do władz centralnych należy zapewnienie przejrzystego, przekonującego podejścia do rozwoju infrastruktury lotniskowej w Polsce.

Jak podkreśliła NIK, Izba uzyskała odpowiedzi obu ministrów. Izba zaznaczyła też, że pełnomocnik ds. CPK poinformował i o podjętych w następstwie analizy wyników kontroli działaniach, i o swoim stanowisku. Przekazał, iż wystąpienie pokontrolne NIK zostało przekazane także członkom Rady Nadzorczej MPLWM oraz wspólnikom i zostało poddane szczegółowej analizie przez PPL, a następnie implikowało określone czynności korporacyjne przez przedstawicieli PPL podczas Zgromadzeń Wspólników i w trakcie posiedzeń Rady Nadzorczej. Pełnomocnik Rządu wskazał w szczególności na 7,5 mln zł pożyczki od PPL dla MPLWM na sfinansowanie remontu części infrastruktury lotniska.

Sformułowane przez NIK wnioski to m.in. opracowanie i wdrożenie procedur sporządzania dokumentów rozwojowych spółki, doprowadzenie do zgodności schematu organizacyjnego spółki z zatwierdzonym Regulaminem Organizacyjnym, zmiany we wzorze umowy o świadczenie usług zarządzania w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Waldek49
rok temu
Sami sobie odpowiedzcie która nazwa (i lokaiizacja ma większy sens : Port Lotniczy Warszawa-Modlin czy Warszawa-Radom ? 😉😁😂🤣
Misiek
rok temu
Gdyby Modlin nie był wizytówką marszałka Struzika, już dawno byłby rozbudowany i latałby z tamtąd nie tylko Ryan. Ale Kaczor nie pozwoli na sukces polityka PSL.
Hekules
rok temu
Drogi Pilocie a czy wiesz że to właśnie Ryanair napisał umowę i ustalił taką stawkę przy aprobacie burmistrza i udziałowców. Najwięcej zarabia właśnie Ryanair, restauracje i parkingi wokół lotniska. To główna przyczyna dla której to lotnisko ciągle trwa.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Wilkowyja
rok temu
Pissowcy to nie znają języków, więc nigdzie nie polecą
Misia
rok temu
Nie lubię latać do tego lotniska..to dramat dla pasazerow spoza Warszawy..jak nie podwiezie znajomy to nie ma jak sie z niego wydostac do innych miast
Po co nam
rok temu
Po co nam cpk jak mamy radom
cvghjk
rok temu
Ten kurnik z trasa nalotow nad obszarami zamieszkanymi przez setki tysiecy ptakow, w dodatku z mglami przez duza czesc roku, dawno powinen byc zamkniety, raczej j: nigdy nie powinen powstac, bo to lotnisko jest bardzo NIEBEZPIECZNE. O syfie, fatalnym i drogim dojedzie, oraz o cenach lotniskowych w kurniku Modlin, godnych Miami nawet nie wspominam.
Misiek
rok temu
Gdyby Modlin nie był wizytówką marszałka Struzika, już dawno byłby rozbudowany i latałby z tamtąd nie tylko Ryan. Ale Kaczor nie pozwoli na sukces polityka PSL.