Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

NIK wzięła lotnisko w Modlinie pod lupę. Wskazała winnych hamujących rozwój portu

19
Podziel się:

Najwyższa Izba Kontroli uważa, że to brak porozumienia właścicieli i niekorzystna umowa handlowa z Ryanairem są przyczynami nierentowności i braku rozwoju lotniska Warszawa-Modlin.

NIK wzięła lotnisko w Modlinie pod lupę. Wskazała winnych hamujących rozwój portu
Lotnisko Warszawa-Modlin to baza tanich linii lotniczych Ryanair (Agencja Wyborcza, Fot. Kuba Atys / Agencja Wyborcza.pl)

"Działania zarządu lotniska w Modlinie były nakierowane na jego rozwój, ale czynnikami hamującymi były niekorzystna umowa z wiodącym przewoźnikiem oraz brak porozumienia wspólników co do finansowania rozwoju – wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli. Kontrola ta objęła okres od stycznia 2018 r. do 17 lutego 2023 r.

Jak stwierdziła NIK, zarządzająca portem lotniczym spółka (Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, MPLWM) znajdowała się w sytuacji, w której jeden ze wspólników uzależniał dalsze zaangażowanie od osiągania przez spółkę zarządzającą zysków z działalności. Chodzi o Polskie Porty Lotnicze. Natomiast przyczyna braku dodatkowych przychodów leżała, zdaniem NIK, w podpisanej przed dekadą niekorzystnej umowie z przewoźnikiem lotniczym (Ryanair) w połączeniu z brakiem możliwości rozwoju infrastruktury portu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

NIK o umowie Modlina z Ryanairem

Niekorzystna taryfa opłat lotniskowych spółki, atrakcyjna w zasadzie tylko dla dominującego przewoźnika, przy braku możliwości rozbudowy terminala była podstawową przyczyną, dla której MPLWM nie był w stanie – przy niezmienności istniejących uwarunkowań – pozyskać nowych, regularnych przewoźników, a tym samym zwiększyć przychody - wskazała NIK.

Najwyższa Izba Kontroli zauważyła, że do dnia zakończenia kontroli spółce zarządzającej lotniskiem nie udało się, mimo podejmowanych prób i przygotowywania różnych koncepcji, zrealizować inicjatyw zmierzających do rozbudowy portu lotniczego. Powodem tego był przede wszystkim brak porozumienia między wspólnikami co do kierunku rozwoju i pozyskania przez spółkę zewnętrznych środków, mimo że banki złożyły jej oferty takiego finansowania.

Udziałowcy lotniska w Modlinie

Według stanu na 22 lutego br. posiadaczami udziałów w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin byli:

  • samorząd województwa mazowieckiego – 36,17 proc.,
  • Agencja Mienia Wojskowego – 31,56 proc.,
  • Polskie Porty Lotnicze (PPL) – 27,86 proc.,
  • Miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 4,41 proc.

NIK zaznaczyła, że przedstawiła kluczowe ustalenia kontroli Ministrowi Infrastruktury oraz Pełnomocnikowi Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, podkreślając w tych pismach, że linia podziału w podejściu do prowadzenia spraw lotniska w Modlinie - kierunków jego rozwoju i podejmowaniu decyzji - co do zasady przebiega między wspólnikami państwowymi i samorządowymi.

Tymczasem, zdaniem NIK, działania podejmowane przez organy państwa i podmioty przez nie nadzorowane powinny być spójne, transparentne i proaktywne. W opinii Izby to przede wszystkim do władz centralnych należy zapewnienie przejrzystego, przekonującego podejścia do rozwoju infrastruktury lotniskowej w Polsce.

Jak podkreśliła NIK, Izba uzyskała odpowiedzi obu ministrów. Izba zaznaczyła też, że pełnomocnik ds. CPK poinformował i o podjętych w następstwie analizy wyników kontroli działaniach, i o swoim stanowisku. Przekazał, iż wystąpienie pokontrolne NIK zostało przekazane także członkom Rady Nadzorczej MPLWM oraz wspólnikom i zostało poddane szczegółowej analizie przez PPL, a następnie implikowało określone czynności korporacyjne przez przedstawicieli PPL podczas Zgromadzeń Wspólników i w trakcie posiedzeń Rady Nadzorczej. Pełnomocnik Rządu wskazał w szczególności na 7,5 mln zł pożyczki od PPL dla MPLWM na sfinansowanie remontu części infrastruktury lotniska.

Sformułowane przez NIK wnioski to m.in. opracowanie i wdrożenie procedur sporządzania dokumentów rozwojowych spółki, doprowadzenie do zgodności schematu organizacyjnego spółki z zatwierdzonym Regulaminem Organizacyjnym, zmiany we wzorze umowy o świadczenie usług zarządzania w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Waldek49
2 lata temu
Sami sobie odpowiedzcie która nazwa (i lokaiizacja ma większy sens : Port Lotniczy Warszawa-Modlin czy Warszawa-Radom ? 😉😁😂🤣
Misiek
2 lata temu
Gdyby Modlin nie był wizytówką marszałka Struzika, już dawno byłby rozbudowany i latałby z tamtąd nie tylko Ryan. Ale Kaczor nie pozwoli na sukces polityka PSL.
Hekules
2 lata temu
Drogi Pilocie a czy wiesz że to właśnie Ryanair napisał umowę i ustalił taką stawkę przy aprobacie burmistrza i udziałowców. Najwięcej zarabia właśnie Ryanair, restauracje i parkingi wokół lotniska. To główna przyczyna dla której to lotnisko ciągle trwa.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Wilkowyja
2 lata temu
Pissowcy to nie znają języków, więc nigdzie nie polecą
Misia
2 lata temu
Nie lubię latać do tego lotniska..to dramat dla pasazerow spoza Warszawy..jak nie podwiezie znajomy to nie ma jak sie z niego wydostac do innych miast
Po co nam
2 lata temu
Po co nam cpk jak mamy radom
cvghjk
2 lata temu
Ten kurnik z trasa nalotow nad obszarami zamieszkanymi przez setki tysiecy ptakow, w dodatku z mglami przez duza czesc roku, dawno powinen byc zamkniety, raczej j: nigdy nie powinen powstac, bo to lotnisko jest bardzo NIEBEZPIECZNE. O syfie, fatalnym i drogim dojedzie, oraz o cenach lotniskowych w kurniku Modlin, godnych Miami nawet nie wspominam.
Misiek
2 lata temu
Gdyby Modlin nie był wizytówką marszałka Struzika, już dawno byłby rozbudowany i latałby z tamtąd nie tylko Ryan. Ale Kaczor nie pozwoli na sukces polityka PSL.