Po otrzymaniu informacji od Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC) Komisja Europejska i unijne organy ochrony konsumentów skontaktowały się z Nintendo w celu rozwiązania powtarzającego się problemu technicznego niereagujących kontrolerów.
Nintendo naprawi wadliwe konsole
Ponieważ zgłaszany problem techniczny sprawiał, że kontrolery były bezużyteczne, konsumenci, którzy nie mogli ich łatwo lub bezpłatnie naprawić, musieli je zastąpić, co powodowało niepotrzebne odpady elektroniczne - informuje Komisja Europejska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nintendo zgodziło się zapewnić wszystkim konsumentom prawo do bezpłatnej naprawy niereagujących kontrolerów do konsol Nintendo Switch, nawet poza zakresem gwarancji prawnej.
Jak informuje Komisj firma podkreśliła, że wadliwe kontrolery Joy-Con będą naprawiane bezpłatnie w centrach naprawczych Nintendo, niezależnie od tego, czy problem ten jest spowodowany wadą, czy zużyciem.
Cieszę się, że Nintendo dobrowolnie podjęło kroki w celu rozwiązania wątpliwości dotyczących przestrzegania przez nie unijnego prawa konsumenckiego, rozwiązując problem przedwczesnej utraty przydatności niektórych kontrolerów i oferując w tym konkretnym przypadku prawo do bezpłatnej naprawy przez cały cykl życia produktu - komentuje Didier Reynders, komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości.
- Zapobiegnie to wyrzucaniu nienaprawionych kontrolerów, a tym samy przyczyni się do zmniejszenia ilość zbędnych odpadów. Zgodnie z naszą propozycją w sprawie prawa do naprawy oczekujemy, że przedsiębiorstwa skutecznie poprawią możliwość naprawy swoich produktów i dostępność informacji na ten temat, aby wzmocnić pozycję konsumentów i umożliwić im odgrywanie aktywnej roli w transformacji ekologicznej - dodał komisrz.
Naprawa sprzętu ma być łatwiejsza
Problem techniczny, którego dotyczyło wspólne działanie, występował w przypadku zarówno konsol Nintendo Switch, jak i Nintendo Switch Lite. Do stycznia 2021 r. organizacje członkowskie BEUC otrzymały od konsumentów prawie 25 000 skarg dotyczących konsol Nintendo Switch.
22 marca Komisja przyjęła wniosek w sprawie prawa do naprawy. Celem tego wniosku jest ułatwienie konsumentom naprawy towarów zamiast ich wymieniania oraz zwiększenie opłacalności naprawy.
Gdy nowe zasady wejdą już w życie, więcej produktów będzie naprawiane w ramach gwarancji prawnej, a w przypadku jej wygaśnięcia lub gdy produkt przestaje działać ze względu na zużycie - naprawa, o ile jest ona technicznie możliwa, a więc na przykład w przypadku takich produktów, jak wyświetlacze elektroniczne – będzie łatwiejsza i tańsza dla konsumentów. Wniosek Komisji musi zostać przyjęty przez Parlament Europejski i Radę.