Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Norwegowie budują bezzałogowy kontenerowiec z napędem elektrycznym

7
Podziel się:

Yara Birkeland - tak nazywa się ogromny statek towarowy, nad którym pracują inżynierowie z Norwegii. Nie będzie generować spalin,a sterować nim będzie autonomiczny system.

Tak ma wyglądać kontenerowiec Yara Birkeland.
Tak ma wyglądać kontenerowiec Yara Birkeland. (East News, YARA/KONGSBERG/Cover Images/EAST NEWS)

Ze względu na rodzaj zastosowanego napędu projekt ten został ochrzczony "Teslą mórz" - podaje serwis Forsal.pl, który opisuje inwestycję Norwegów. Zaangażowały się w nią dwie firmy: Yara, która jest producentem nawozów, oraz Grupa Kongsberg - doświadczony producent z branży zbrojeniowo-stoczniowej.

Statek ma mieć 70-75 metrów długości i ładowność na poziomie ok. 100-150 kontenerów z całkowitym obciążeniem do 3000-3500 ton. Baterie mają mieć moc 3,5-4 megawatogodzin.

Maszyna będzie pierwszą tego typu konstrukcją na świecie. Sterować nią ma zaawansowany system bezzałogowy, na który składają się urządzenia GPS, radary, kamery i sensory.

Zobacz także: Obejrzyj też: Koncept autonomicznego samolotu

Statek nie będzie jednak pokonywał szczególnie długiej trasy. Ma pływać od fabryki firmy Yara w mieście Heroya (dwie godziny drogi od Oslo) do terminali Brevik i Larvik (to odległość rzędu kilkudziesięciu kilometrów).

Również sam załadunek i rozładunek obejdzie się bez udziału ludzi - wszystko mają obsługiwać autonomiczne maszyny. Dzięki elektrycznemu statkowi co roku uda się ograniczyć ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla o 750 ton.

Projekt jest obecnie w fazie zaawansowanych testów. Choć to pierwszy raz, kiedy do napędzania statku ma zostać użyty wyłącznie silnik elektryczny, już wcześniej Norwegowie zbudowali kilka promów o napędzie hybrydowym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Alfonso
6 lat temu
Jeżeli 75m długości to ogromny statek to pan redaktor musi chyba przestać udawać że wie cokolwiek o statkach.
H152
6 lat temu
Heroya to nie miasto tylko dzielnica przemysłowa miasta Porsgrunn
WAM
6 lat temu
to mniejszy statek niz srodladowy kontenerowiec CEMT Class V, popularny w Holandii i DE. Te statki srodladowe maja moc silnikow w granicach 500-1000 kW. Ten "cud norweski" plywa po fjordach (prawie srodladzie), ale jak widac, ma zasieg paru godzin. Ma wozic materialy i wyroby z fabryki Yara, gdzies tam w okolicy. Po prostu subsydiowany projekt statku przyszlosci (i glownie chodzi o technologie UAV)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
ETO
6 lat temu
‘’Choć to pierwszy raz, kiedy do napędzania statku ma zostać użyty wyłącznie silnik elektryczny,’’ Statki o napędzie wyłącznie elektrycznym już od dawna pływają. Z tego, co rozumiem z artykułu, tu ma być zastosowany magazyn energii elektrycznej w postaci baterii o mocy 3,5-4 MW, a to rozwiązanie faktycznie jest innowacyjne.
ETO
6 lat temu
‘’Choć to pierwszy raz, kiedy do napędzania statku ma zostać użyty wyłącznie silnik elektryczny,’’ Statki o napędzie wyłącznie elektrycznym już od dawna pływają. Z tego, co rozumiem z artykułu, tu ma być zastosowany magazyn energii elektrycznej w postaci baterii o mocy 3,5-4 MW, a to rozwiązanie faktycznie jest innowacyjne.
Alfonso
6 lat temu
Jeżeli 75m długości to ogromny statek to pan redaktor musi chyba przestać udawać że wie cokolwiek o statkach.
H152
6 lat temu
Heroya to nie miasto tylko dzielnica przemysłowa miasta Porsgrunn
WAM
6 lat temu
to mniejszy statek niz srodladowy kontenerowiec CEMT Class V, popularny w Holandii i DE. Te statki srodladowe maja moc silnikow w granicach 500-1000 kW. Ten "cud norweski" plywa po fjordach (prawie srodladzie), ale jak widac, ma zasieg paru godzin. Ma wozic materialy i wyroby z fabryki Yara, gdzies tam w okolicy. Po prostu subsydiowany projekt statku przyszlosci (i glownie chodzi o technologie UAV)