Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Nowa benzyna na stacjach. Oto jak sprawdzisz, czy możesz nią zatankować swoje auto

83
Podziel się:

Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowy rodzaj paliwa o oznaczeniu E10. Nie wszystkie samochody będą mogły na nią przejść. Tłumaczymy, jak sprawdzić, czy możesz zatankować swoje auto nową benzyną.

Nowa benzyna na stacjach. Oto jak sprawdzisz, czy możesz nią zatankować swoje auto
Nowy rodzaj paliwa na stajach. Tłumaczymy, jak możesz sprawdzić, czy zatankujesz nią swoje auto (zdj. ilustracyjne) (Adobe Stock, Radosaw)

Od 1 stycznia 2024 r. polskich na stacjach paliw pojawi się nowy rodzaj benzyny. W jej składzie znajdzie się do 10 proc. biokomponentów, a nie do 5 proc., jak obecnie. Dlatego na dystrybutorach, pylonach i pistoletach do tankowania dotychczasowy symbol "E5" zastąpi "E10".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Widzieliśmy cuda". Analityk mówi, co zatrzymało rajd ku 7 zł za litr benzyny

Benzyna. Nie wszystkie samochody będą mogły tankować E10

Jednak nie wszystkie samochody są przystosowane do tankowania nowego rodzaju paliwa. Z wyliczeń serwisu autokult.pl wynika, że ponad 50 popularnych na naszym rynku aut nie będzie mogło tankować benzyny E10. Dlaczego?

W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa – tłumaczył niedawno w rozmowie z money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.

"Według wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska niedostosowanych jest ok. 8,65 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych z silnikiem benzynowym" – wskazał MKiŚ w odpowiedzi na pytania money.pl. Resort jednak ocenia, że rzeczywista skala problemu będzie znacznie niższa.

Jak sprawdzić, czy nasz pojazd może zatankować E10?

Jak zatem ustalić, czy nasz samochód może zatankować E10? Na to pytanie odpowiedzieć postanowił znaleźć serwis fakt.pl. Oto ustalenia dziennikarzy:

  • można to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub we wskazaniach producenta;
  • można zrobić to w wyszukiwarce resortu klimatu (www.e10.klimat.gov.pl);
  • można skontaktować się z dilerem lub autoryzowaną stacją kontroli pojazdów i zapytać ich o możliwość tankowania naszego pojazdu E10.

Bez możliwości tankowania E10 wzrosną koszty

Trzeba tu podkreślić, że jeśli nasz samochód nie może być tankowany E10, to nie oznacza to, że staje się on bezużyteczny. Wciąż bowiem będzie można tankować go droższą Pb98, która zawiera 5 proc. biokomponentów. Trzeba jednak liczyć się z tym, że będzie to droższe – zauważa fakt.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(83)
WYRÓŻNIONE
franio
12 miesięcy temu
Jest poruszany temat tylko samochodów a co z kosiarkami pilarkami agregatami 100% jest niedostosowana do E10! A jeszcze mamy skutery motocykle łodzie i wiele innych i jeszcze pseudo ekologiczne elektryki co produkcja jednego pojazdu to tak jakby przejechać 100 000 km Dieslem z euro3 a i dochodzi utylizacja akumulatorów i wytwarzanie prądu do ich ładowania taka to ekologia
omg
12 miesięcy temu
A kiedy to wszystko padnie? Kiedy ludzie wreszcie się wkrwią.
miro
12 miesięcy temu
to jest celowa zagrywka żeby wykończyć silniki spalinowe i w ich miejsce wprowadzić badziewiate elektryki
NAJNOWSZE KOMENTARZE (83)
Afb
12 miesięcy temu
Oczywiście sprawę trzeba byłoby na głośnić ponieważ na zachodzie była cały czas możliwość tankowania jednego i drugiego paliwa i drugie E10 które według mnie jest gorszym paliwem było cenie dużo niższej tu pewnie będzie na odwrót że cena zostanie a paliwo będziemy tankować gorsze.
Szady
12 miesięcy temu
Jak sprawdzić to na klapce od wlewu paliwa, jak to jest oznaczone czy można jeździć na e 10
Drzymała
12 miesięcy temu
jak w czasie zaborów były tzw rugi pruskie to ubermensze też nie wyganiali Polaków z ich domów ale tak zmienili prawo , by domów nalężących do Polaków nie można było remontować i odbudowywać
jurek
12 miesięcy temu
Otóż 98 E5 jest droższa w zakupie,ale.Na tym paliwie pojedziesz zazwyczaj dalej,dłuższy dystans.Natomiast na nowej E10 ,nie wiadomo czy tańszej od zwykłej E5 ,jak to jest w Niemczech np. już pojedziesz sporo bliżej.Więc w sumie te 60 groszy różnicy,dotychczasowej jakoś da się przeboleć.A jak dojdzie wzrost mocy to .....A co do dopuszczania jazdy na zmienionym składzie to w normalnym,BEZWYPADKOWYM aucie na klapce wlewu paliwa jest stosowna informacja.A autoryzowane serwisy ,czyli ich pracownicy nie są w temacie.Odbębnią formułkę jaki rocznik i po 2010 wszystko jest na wszystko.Wlejcie sobie też benzyne lotniczą ale..dolejcie oleju bo sucha.A w Polsce na milion kierowców jest dwa miliony znawców,spod znaku ZNAFCA.Nic się nie stanie jak dolejesz trochę metanolu.Ale musisz często jężdzić bo jest tendencja do większego wchłaniania pary wodnej.Przy gażnikach to można było denaturatu dolewać.Tak że nie BÓJTA się tego ...ta ale zadajcie tańszej równowagi
OBIEKT.III
12 miesięcy temu
Wiemy w Polsce nie od dzisiaj, że idiotów nie się jasami się rodzą. Dlatego autorów tego pomysłu proszę wykazaćw necie ze zdjęciami, żeby mozna był podaćdo sądu za wynikłe szkody z ich głupich pomysłów..
...
Następna strona