Droga ekspresowa S19 na większości swojej docelowej długości to część trasy Via Carpatia. Zaznaczmy jednak, że odnoga od Białegostoku do granicy z Białorusią nie zalicza się do międzynarodowego szlaku, biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Polski.
Trasa na od stolicy Podlasia na wschód podzielona jest na cztery etapy. W realizacji jest już odcinek Kuźnica - Sokółka Północ. Zgodnie z zakontraktowanym terminem, powinien być gotowy we wrześniu tego roku.
W poniedziałek (19 lutego) GDDKiA zawarła umowę z firmą Unibep na projekt i budowę ponad 12-kilometrowego odcinka S19 od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ. Realizacja ma zająć 39 miesięcy, przy czym roboty budowlane nie muszą być prowadzone w okresach od 15 grudnia do 15 marca, co daje mniej więcej cztery lata na realizację. Koszt to ok. 350 mln zł brutto.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemy z rozstrzygnięciem przetargów na dwa odcinki S19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma za to problemy, aby rozstrzygnąć przetargi na dwa odcinki S19: Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km) oraz Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,47 km).
W pierwszym postępowaniu wybrano ofertę firmy Stecol za 828,8 mln zł, a w drugim - propozycję firmy Unibep opiewającą na 320,99 mln zł.
Prawie miliard złotych na remont Gierkówki
GDDKiA podaje, że do obu rozstrzygnięć wpłynęły odwołania. Krajowa Izba Odwoławcza w pierwszej instancji potwierdziła, że wyboru dokonano prawidłowo. Niemniej również decyzje KIO zakwestionowano, dlatego postępowania prześwietli teraz sąd.
Jak odnajdujesz się w cyfrowym świecie? Weź udział w badaniu money.pl