Generalny remont kolei średnicowej w stolicy PKP odkłada od 20 już lat. Na początku 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że pojawią się nowe przystanki pociągów podmiejskich przy rondzie de Gaulle'a i na Solcu. W planach, jak informuje "Gazeta Wyborcza" było też połączenie pod ziemią ze stacją metra Centrum.
Oprócz tego do Marszałkowskiej mogłaby dojeżdżać Warszawska Kolej Dojazdowa, która teraz kończy trasę na wysokości al. Jana Pawła II przy Dworcu Centralnym. Na razie jednak przyszłość projektu jest mocno niepewna.
Dopiero zaczyna się przebudowa Dworca Zachodniego, jej koszt przekracza 2 mld zł, a całość ma być gotowa w 2023 r. Ponadto władze Warszawy z powodu pandemicznej dziury w budżecie zapowiedziały odłożenie budowy tunelu tramwajowego do podziemnego przystanku planowanego pod peronami PKP.
Jak odnotowuje gazeta, na początku października w branżowym portalu "Transport publiczny" ukazał się wywiad z prezesem PKP PLK Ireneuszem Merchelem.
Wynikało z niego, że w najważniejszych kwestiach brak uzgodnień ze stroną miejską. Kolejarze podobno cały czas czekają na stanowisko ratusza w sprawie zakresu przebudowy wiaduktu ul. Towarowej przy pl. Zawiszy, przebicia Trasy Tysiąclecia w tunelu pod Dworcem Wschodnim czy łącznika między stacją metra Centrum a Dworcem Śródmieście.
"GW" postanowiła sprawdzić zatem, gdzie Warszawa jest po dziesięciu miesiącach rozmów w sprawie remontu linii średnicowej? - Rozważamy możliwość utworzenia drogi między ul. Grochowską a Kijowską do obsługi ruchu lokalnego i przyszłego dworca autobusowego – Warszawa Wschodnia. Rozmawiamy ze stroną PKP PLK o realizacji układu kolejowego, który przewidywałby poprowadzenie tej drogi pod torami. Obecnie strona kolejowa oczekuje dofinansowania prac koncepcyjnych, analizujemy teraz możliwości tego wsparcia - mówi na łamach "Wyborczej" rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka.
To nie pierwsze spory o linię średnicową między miastem a koleją. Te trudne relacje ws. Tej linii opisywał już w czasach PRL tygodnik "Stolica". Wtedy chodziło o tunel pod Śródmieściem. Roboty przy moście kolejowym przez Wisłę oraz wiaduktach na Powiślu i Pradze szły błyskawicznie. Jednak w sprawie tunelu samorządowcy z kolejarzami toczyli wieloletnie spory.