Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Janoś
Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

Nowa obietnica może stać się wyborczym hitem. Zaczął Biedroń

269
Podziel się:

Robert Biedroń obiecuje autobus w każdej gminie i bezpłatne przejazdy dla dzieci. PSL też kusi pekaesem w każdej miejscowości. Na Dolnym Śląsku już uruchomiono pierwszą w Polsce bezpłatną linię łączącą powiaty. Polacy mogą tylko zyskać dzięki autobusom na sztandarach wyborczych.

Robert Biedroń obiecał dostępny dla każdego transport publiczny i darmowe przejazdy dla dzieci.
Robert Biedroń obiecał dostępny dla każdego transport publiczny i darmowe przejazdy dla dzieci. (WP.PL)

- Mam nadzieję, że jeszcze częściej transport publiczny będzie się pojawiał w kampanii. Wierzę, że na obietnicach się nie skończy, bo ludzie chcą korzystać z efektywnego transportu zbiorowego. Polacy jeżdżą po świecie i widzą, że to znakomita alternatywa dla samochodów - mówi money.pl dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinie transportu i rozwoju regionalnego z Instytutu Sobieskiego.

Jak podkreśla nasz rozmówca, w dużych miastach to jedyna droga do zapanowania nad korkami. Jednak również w najmniejszych miejscowościach zapewnienie dostępności autobusu czy pociągu może być opłacalne.

Zobacz także: Mastercard chce poprawić transport w polskich miastach. Liczy na wdrożenie rozwiązań z Londynu

- Niektórzy wątpią, by na wsiach i małych miasteczkach miał on ekonomiczne uzasadnienie. Liczne badania dowodzą jednak, że dobrze zorganizowany, atrakcyjny i wykorzystywany jest tańszy od inwestycji w infrastrukturę sprzyjającą samochodom - wyjaśnia Zaborowski.

Przeczytaj także: Darmowe bilety dla uczniów

Wierzą w to na Dolnym Śląsku. To tu właśnie uruchomiono pierwszą w Polsce bezpłatną linię autobusową łączącą dwa powiaty (Chocianów - Lubin). Nie jest to też ostatnie słowo samorządowców. Zapowiadają regionalną sieć darmowych autobusów. Już teraz za darmo jeździ się tam w powiatach polkowickim i lubińskim, nie trzeba też płacić za autobusy w pobliskim Jaworze, Złotoryi i Bolesławcu.

Darmowa sieć lokalnych autobusów

- Wiele inwestycji powstaje dzięki środkom unijnym. Dla lepszej komunikacji budujemy nowe drogi i obwodnice, kupujemy nowoczesne pociągi, przejmujemy linie kolejowe, aby je rewitalizować i na nowo przywracać do ruchu. Wszystko to sprawia, że Dolny Śląsk staje się regionem dobrze skomunikowanym - mówi Michał Nowakowski, rzecznik marszałka woj. dolnośląskiego.

Robert Biedroń też wie, jak ważna dla wyborców jest powszechna, tania i sprawna komunikacja. Polityk podczas konwencji założycielskiej Wiosny obiecał dostępny dla każdego transport publiczny i darmowe przejazdy dla dzieci.

W czwartkowym wywiadzie dla "Faktu" Władysław Kosiniak-Kamysz, prezes PSL, też uderza w tę wrażliwą nutę.

- PSL stawia sprawę jasno: najpierw "co", potem "kto" – najpierw program, potem ludzie. Prezentujemy konkrety: emerytura bez podatku, skrócenie kolejek do lekarzy, pekaes w każdej gminie - mówi szef ludowców.

Co niezwykle istotne, te obietnice mogą przynieść korzyści gospodarce i budżetowi państwa. Nie ma tu znaczenia fakt, że transport zbiorowy, podobnie jak i na całym świecie, jest w Polsce dotowany.

Polską druga Szwajcarią?

- Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że państwo dokłada też do transportu samochodami osobowymi. Koszty budowania dróg, które pomieszczą wszystkie auta, infrastruktury, parkingów, koszty wypadków czy obciążenia środowiska to potężne pieniądze. Badania wykazują, że całe społeczeństwo ponosi 3/4 kosztów związanych z tym, że ktoś jeździ samochodem - przekonuje Łukasz Zaborowski.

Ekspert zaznacza jednak, że jest przeciwny promowaniu bezpłatnego transportu. W jego ocenie jest on nieefektywny na dłuższą metę. Wyjęcie transportu spod rachunku ekonomicznego powoduje, że nie dba się o jego jakość, a ta jest kluczowa, by ludzie chcieli z niego korzystać.

- Barierą wcale nie jest koszt, bo samochód jest droższy, a jednak ludzie nie przesiadają się na transport zbiorowy. Będą to robić, kiedy przystanki będą gęsto rozsiane po kraju, czas oczekiwania nie będzie długi i szybko dotrą do celu - wskazuje ekspert.

Wzorem może być Szwajcaria. Tam przystanek nie może być oddalony od większego skupiska więcej niż kilkaset metrów. Częstotliwość pojawiania się autobusów czy szynobusów też jest na tyle atrakcyjna, by podróżujący mógł w miarę szybko - dzięki węzłom komunikacyjnym - dotrzeć do każdego zakątka kraju. To oczywiście kosztuje, ale opłaca się gospodarce, jeżeli ludzie z tego masowo korzystają.

- Nic, co dobre, nie jest tanie. Warto widzieć dalszą perspektywę. Jeżeli chodzi o transport zbiorowy, są nią potężne oszczędności dla całej gospodarki. Sprawna komunikacja to też większa mobilność, to z kolei ma zbawienny wpływa na rynek pracy i życie społeczne - podsumowuje dr Łukasz Zaborowski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(269)
WYRÓŻNIONE
To lipa
6 lat temu
TUSKOBUSY już byly
baca
6 lat temu
lewacka promocja zboczenca ktory chce zablysnac!!!!
Typon
6 lat temu
Nie ma bezpłatnych, zapłacimy w innym miejscu. To typowa kiełbasa wyborczą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (269)
kom
6 lat temu
Ile będzie chętnych do rządzenia za średnią krajową
Maly
6 lat temu
Nierentowne kursy kto utrzyma . Napewno nie rząd . Zapłaci każdy w ukrytym podatku dla samorządu który będzie zmuszony do zapewnienia komunikacji na swoim terenie.
mag
6 lat temu
KIEDY OBNIŻYCIE PODATKI?
Partia dla Lu...
6 lat temu
Nasza nowa partia, Partia dla Ludzi obiecuje: 1100 złotych na każde dziecko od chwili poczęcia, darmowe przejazdy taksówkami i komunikacją miejską dla wszystkich dzieci uczących się, 13stą i 14stą emeryturę i rentę co roku, zwiększenie kwoty wolnej od podatku do 30 tysięcy złotych, obniżenie VAT z 23 do 13 procent, wyprawka super plus, tj książki, zeszyty, ubrania na cały rok dla każdego dziecka, aż do ukończenia 18stego roku życia, zbudowanie pierwszej linii metra w Tuliszkowie koło Gadowskich Holendrów, zbudowanie Narodowego Węzła Kolejowego w Tyłowicach, montaż trzeciego kranu w każdym domu z którego będzie leciał browar zimny, zwrot kosztów dojazdów do pracy i z pracy, wprowadzenie wolnych piątków i poniedziałków, darmowe bilety do kina i teatru dla rodzin z przynajmniej jednym dzieckiem, reaktywację fabryki samochodów osobowych. Głosujcie na nas.
Partia dla Lu...
6 lat temu
Nasz nowa partia, Partia dla Ludzi obiecuje: 1100 złotych na każde dziecko od chwili poczęcia, darmowe przejazdy taksówkami i komunikacją miejską dla wszystkich dzieci uczących się, 13stą i 14stą emeryturę i rentę co roku, zwiększenie kwoty wolnej od podatku do 30 tysięcy złotych, obniżenie VAT z 23 do 13 procent, wyprawka super plus, tj książki, zeszyty, ubrania na cały rok dla każdego dziecka, aż do ukończenia 18stego roku życia, zbudowanie pierwszej linii metra w Tuliszkowie koło Gadowskich Holendrów, zbudowanie Narodowego Węzła Kolejowego w Tyłowicach, montaż trzeciego kranu w każdym domu z którego będzie leciał browar zimny, zwrot kosztów dojazdów do pracy i z pracy, wprowadzenie wolnych piątków i poniedziałków, darmowe bilety do kina i teatru dla rodzin z przynajmniej jednym dzieckiem, reaktywację fabryki samochodów osobowych. Głosujcie na nas.
...
Następna strona