Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Nowa sieć stacji paliw w Polsce pod szyldem Saudi Aramco? Wyjaśniamy

52
Podziel się:

Pojawiły się spekulacje, że Saudi Aramco stworzy nową sieć stacji paliw w Polsce. Choć sami Saudyjczycy tematu nie komentują, to eksperci nie pozostawiają wątpliwości - nie ma na to szans. Ale jest inny - znacznie bardziej realny scenariusz, który Aramco może chcieć zrealizować.

Nowa sieć stacji paliw w Polsce pod szyldem Saudi Aramco? Wyjaśniamy
Saudi Aramco to paliwowy gigant z Arabii Saudyjskiej (GETTY, Bloomberg)

Aramco Fuels Poland to spółka, która weszła na polski rynek w wyniku fuzji Orlenu z Grupą Lotos. Za kwotę 1,15 mld zł przejęła 30 proc. rafinerii w Gdańsku, podczas gdy 400 stacji paliw trafiło w ręce węgierskiego MOL-a. W czerwcu ogłosiła, że startuje z programem partnerskim dla niezależnych stacji paliw "Energia paliw". W jego regulaminie znalazła się informacja, że ma on na celu "stworzenie sieci dystrybucyjnej zapewniającej potencjalnym nabywcom paliw łatwiejszy dostęp do paliw".

Informacje o nowej sieci stacji paliw są nieporozumieniem. Saudi Aramco nie planuje budowy sieci stacji paliw pod własnym szyldem. Zamieszanie wynikło z medialnej nadinterpretacji komunikatu spółki - wyjaśnia money.pl dr Leszek Wiwała, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, do której należą m.in. Orlen, Circle K i Saudi Aramco.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Škoda Superb Combi PHEV na trasach Beskidu Śląskiego

Saudyjczycy będą przejmować stacje paliw w Polsce?

Spekulacje nasiliły się także po doniesieniach o tym, że na polskim rynku stacji paliw może dojść do poważnych przetasowań. Mówił o nich w programie "Biznes Klasa" Adam Sikorski, prezes Unimotu, właściciel sieci stacji paliw Avia. Stwierdził, że na rynku mówi się o tym, że właściciela mogą zmienić stacje Circle K oraz Moya. - To jest około tysiąca z ośmiu tysięcy stacji na rynku - powiedział Sikorski.

Uwaga zwróciła się w stronę Saudi Aramco, na które wskazywano jako jednego z potencjalnych kupców. Circle K nie komentuje jednak doniesień o tym, że zamierza się wycofać z Polski.

"Jako firma notowana na giełdzie, Alimentation Couche-Tard, właściciel sieci Circle K, zgodnie z wewnętrzną polityką firmy nie komentuje żadnych spekulacji dotyczących rozmów czy negocjacji, które spółka ACT może prowadzić lub nie z innymi podmiotami w sprawie potencjalnych transakcji biznesowych" - poinformowało biuro prasowe Circle K w odpowiedzi na pytania money.pl.

Anwim, właściciel stacji paliw Moya, już w ubiegłym roku przekonywał, że nie planuje jej sprzedawać. Z kolei w komunikacie prasowym z lipca firma poinformowała, że znalazła się na trzecim miejscu w rankingu największych sieci stacji paliw w Polsce i "nie zamierza zwalniać tempa". Do 2030 r. chce mieć 800 punktów w swojej sieci.

Saudi Aramco odmówiło money.pl komentarza na temat potencjalnych planów budowy nowej sieci stacji paliw w Polsce pod swoim szyldem. Prezes POPiHN wyjaśnia, że intencja zapowiedzianego przez Aramco programu jest inna.

Chodzi o to, że po podziale Lotosu programy partnerskie Grupy Lotos przeszły na spółkę Aramco Fuels Poland. Z uwagi na to, że spółka nie ma prawa do znaku towarowego "Lotos" zaproponowała zmianę nazwy na program partnerski "Energia paliw" z logo Aramco. Dotyczy to wyłącznie dostaw benzyny i oleju napędowego. Nie dotyczy innych kwestii. Nie jest to budowanie franczyzy - tłumaczy dr Wiwała w odpowiedzi na pytania money.pl.

Ekspert: "test" dla obecności Saudi Aramco w Polsce

Jednak to, że Saudi Aramco nie zamierza budować sieci stacji paliw pod własnym szyldem, nie oznacza, że nie chce budować swojej sieci stacji paliw w ogóle. Analityk rynku paliw mówi o innej ścieżce rozwoju na polskim rynku.

Z przekazywanych ostatnio informacji wynika, że Saudi Aramco raczej chciałoby stworzyć sieć stacji zrzeszonych, ale nie pod szyldem Aramco. Właściciel miałby sprzedawać wyłącznie paliwo dostarczane przez Saudi Aramco, w zamian otrzymując dogodne warunki cenowe - mówi money.pl Dawid Czopek, ekspert rynku paliw.

Według niego, gdyby Saudyjczykom udało się pozyskać co najmniej 1000 partnerskich stacji paliw, pozwoliłoby to "zutylizować większość produkcji rafinerii w Gdańsku i byłoby silnym wsparciem w sprzedaży własnych produktów".

Zdaniem eksperta, mogłaby to być "kusząca oferta" dla wielu niezależnych operatorów, ponieważ marże na stacjach paliw są raczej niskie, a "kilka dodatkowych groszy upustu na litrze może istotnie poprawić rentowność stacji". Dla kierowców zaś taka wyłączność w oferowaniu produktów dużego gracza miałaby być dodatkową "gwarancją jakości" paliwa sprzedawanego na małej, niezależnej stacji.

POPiHN wylicza, że na koniec 2023 r. w Polsce działało około 7915 stacji paliw, sprzedających co najmniej dwa gatunki paliw - benzynę i olej napędowy. Prawie 2 tys. z nich działa pod szyldem Orlenu. Drugie tyle należy do koncernów zagranicznych - najwięcej do BP, Shell, Circle K i MOL. Niemal połowa wszystkich stacji paliw w kraju jest w rękach operatorów niezależnych.

Dla mnie to, czy Saudi Aramco stworzy sieć stacji w oparciu o własną markę, będzie testem tego, czy chce na dłużej pozostać na Polskim rynku, albo też stworzyć bardziej zintegrowaną sieć, którą później można łatwiej albo drożej sprzedać - komentuje ekspert.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(52)
WYRÓŻNIONE
Cuma
4 miesiące temu
Sprzedaż arabom gospodarczego skarbu Polski to przekręt stulecia. Polacy czekają na rozliczenie winnych .
emeryt
4 miesiące temu
Komu przeszkadzał polski Lotos ? Chyba Kaczyńskiemu. A teraz zysk idzie do Arabów i Węgrów. A Polacy jak zwykle z ręką w ......
Stan
4 miesiące temu
Orlen sprzedał MOL-owi 400 stacji i itp. ,teraz Obajtek co miesiąc bierze 15 tyś Euro za bycie dyrektorem w węgierskiej spółce. Jego uczciwość bije po oczach. Za coś takiego wininen dożyć dni swoich we Wronkach . Ale oczywiście jest to działanie "o małej szkodliwości " ,przez takie postępowanie były rozbiory i inne klęski. To miłosiedzie, tak ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (52)
Igor
4 miesiące temu
Za ten Lotos i sprzedaż go za grosze to mam nadzieję że Obajtek dostanie ze 20 lat więzienia.
Pol
4 miesiące temu
Nie tankować tam i po kłopocie
Ikonoi8
4 miesiące temu
Jak będzie po 5 zł to mogę i u arabusow tankować
Aksik
4 miesiące temu
Nie ma to jak kupowac rosyjskie paliwo przez posrednikow, bezposrednio bylo za drogo🤣🤣
Hiob
4 miesiące temu
Sprzedaż mniejszościowego pakietu Lotosu wymusiła UE a nie PIS, więc nie piszcie bzdur. To PiS zatrzymał prywatyzację która jak szalona prowadziła PO podczas poprzedniej kadencji i dlatego możecie dzisiaj pisać że PIS coś sprzedał bo jak było wcześniej, nie pamiętacie. Poza tym sprzedaż mniejszościowego pakietu w.rafinerii Lotos była ceną za uniezależnienie się od rosyjskiej ropy. Żaden dostawca ropy nie podpisze takiego kontraktu jak podpisano z Polską bez udziału w zyskach z.produkcji paliw. Przestańcie więc bredzić powtarzając brednie Tuska I jego niedouczonych kumpli.
...
Następna strona