Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

Nowe drogi w Polsce. W tym roku cztery umowy na budowę trasy Via Carpatia

137
Podziel się:

Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. GDDKiA podsumowując rok przypomina o postępach na budowie tej międzynarodowej drogi. Gdzie kierowcy najbardziej na tym skorzystali?

Nowe drogi w Polsce. W tym roku cztery umowy na budowę trasy Via Carpatia
Jak deklaruje GDDKiA w realizacji jest już 257,2 km trasy Via Carpatia (GDDKiA)

W mijającym roku GDDKiA podpisała cztery umowy na realizację drogi ekspresowej S19, która będzie częścią szlaku Via Carpatia. W ich ramach powstanie 61,3 km trasy, a wartość podpisanych kontraktów wyniosła ponad 3,6 mld zł.

Umowy obejmują odcinki: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe z odcinkiem DK65, Białystok Południe – Ploski oraz Rzeszów Południe – Babica.

Jak deklaruje GDDKiA, w realizacji jest już 257,2 km trasy Via Carpatia, trwają przetargi na kolejne 112,6 km. Generalna Dyrekcja przygotowuje się do następnych postępowań, które obejmą 258,9 km.

Zobacz także: Dr Irena Eris: byliśmy zaskakiwani decyzjami. Twórcy kosmetycznego imperium o początkach epidemii

Na razie jednak kierowcy korzystają tylko z 75 km szlaku, czyli ok. 10 proc długości Via Carpatii w naszym kraju, która ma wynieść ok. 700 km.

Jak zaznaczył rzecznik GDDKiA, korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem na terenie Polski jest droga ekspresowa S19, stanowi dla Dyrekcji priorytet w następnych latach.

- W 2021 roku planujemy podpisać kolejne 11 umów na odcinki S19 o łącznej długości prawie 170 km. Jeśli chodzi o odcinki planowane do oddania, to w przyszłym roku chcielibyśmy udostępnić następne 70 km - powiedział dla PAP Szymon Piechowiak.

Według szacunków GDDKiA cała trasa Via Carpatia, która przebiega po wschodniej części Polski, od Barwinka na południu do Budziska na północy, będzie niemal w całości udostępniona do końca 2026 r. Niemal, bo – jak dodał Piechowiak - jeden odcinek na Podkarpaciu, w ramach którego znajdą się dwa tunele, w tym jeden o długości blisko 3 km, będzie gotowy w 2029 r.

Budowa całej trasy ma kosztować ponad 30 mld zł.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(137)
WYRÓŻNIONE
Tadzik
4 lata temu
To jest też priorytetowa inwestycja. Brawo!
Łyk łyk mniam
4 lata temu
Kogo obchodzą przetargi ?, obietnice? liczy się ZAWSZE efekt
Alleluja i ..
4 lata temu
Zarobimy na sprzedaży przy trasie jagód i kurek kierowcom zmierzającym z Czech i Słowacji do portów krajów Bałtyckich. Stocznie trójmiasta dostaną pewnie uroczyście jakąś stępkę promu na osłodę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (137)
Natura nie ch...
4 lata temu
Holownia jak wygra to skasuje ta inwestycje i zakopie kanał na mierzei wiślanej .Brawo Holownia , po co te drogi jak sa w niemczech , a w Polsce sa zagrożeniem dla ptactwa i ślimaków.
Laluś
4 lata temu
Brawo PiS brawo premier Morawiecki!! Mieszkańcy Lubelszczyzny dziękują za tą inwestycję:)
gs7
4 lata temu
To już porty ukraińskie na Morzem Czarnym upadną
Hiki
4 lata temu
A DK 10 ? Pomorze Zachodnie cały czas odcięte od stolicy? Jazda przez A2 niczego nie załatwia. Ta Carpatia to dla kogo? Zadnego ruchu tam nie ma. A A2 pilnie powinna być poszerzona do 2 x 3 pasy ! To jest nakbardziej zakorkowana autostrada w Europie.
kierowiec
4 lata temu
Niektórzy to chyba z geografii wiedzą tylko, że Ziemia jest okrągła. Kto ma jechać na Litwe czy Łotwę ten i tak pojedzie. Tu żadna jakośc drogi nie zmieni. A do 3miasta mamy już kończoną S7 i S17. Odległościowo porty 3miasta wygrywają, droga będzie dobra więc pozostaje tylko kwestia innych czynników. Szlaki międzynarodowe to nic innego jak wymysł UE aby dostać kasę. Zatem pretensje do UE. PS Szlak do Rumunii Bułgarii czy Grecji jest przez Polaków bardzo popularny. Do tego VC jedziemy też w części na Bałkany.
...
Następna strona