Łódź podwodna "Titan" należąca do OceanGate zanurzyła się 18 czerwca 2023 r., przewożąc m.in. dyrektora generalnego OceanGate, Stocktona Rusha, brytyjskiego miliardera Hamisha Hardinga, francuskiego odkrywcę Paula-Henriego Nargeoleta oraz pakistańskiego milionera Shahzadę Dawooda i jego 19-letniego syna Sulemana.
Turyści zamierzali obejrzeć wrak "Titanica", który znajduje się na głębokości 3,8 km, około 600 km od wybrzeży Nowej Fundlandii w Kanadzie. Koszt udziału w tej wyprawie wynosił 250 tys. dolarów od osoby. Kontakt z "Titanem" utracono po niespełna dwóch godzinach od zanurzenia. Kilka dni później znaleziono szczątki łodzi, a eksperci ustalili, że doszło do implozji - przypomina "Gazeta Wyborcza".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Amerykańska Straż Wybrzeża (USCG) opublikowała wideo, które pokazuje wrak podwodnego statku. Ujawniono także stenogram komunikacji załogi z jednostką, z której Titan wypłynął. Nagranie wykonano 22 czerwca 2023 r., cztery dni po katastrofie, przy użyciu robota poszukiwawczego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zapis rozmowy między statkiem a załogą Titana wskazuje, że nie zauważono żadnych problemów ani usterek w trakcie rejsu. Ostatnia wiadomość została nadana półtorej godziny po zanurzeniu na głębokości około 3340 m i dotyczyła zrzucenia części balastu, co miało spowolnić opadanie. Kilka sekund później kontakt z Titanem został utracony.
Nagranie z dna Atlantyku rzuca światło na możliwy przebieg zdarzeń. Jedynym względnie nienaruszonym elementem Titana była rufa - pozostałe części były w ruinie. Rufa nie była wypełniona powietrzem, dlatego woda mogła przez nią swobodnie przepływać, w przeciwieństwie do przedniej części, gdzie znajdowała się załoga. Na szczątkach Titana znaleziono DNA wszystkich mężczyzn.
Na razie nie wiadomo, co spowodowało wypadek. Śledczy mają przedstawić możliwy scenariusz tragicznych wydarzeń w przyszłym roku.
Jak podaje "Guardian", przed komisją USCG zeznawał David Lochridge, były dyrektor operacyjny OceanGate, który ocenił wypadek jako "nieunikniony". Jego zeznania pojawiły się, gdy Straż Przybrzeżna po raz pierwszy opublikowała materiał wideo przedstawiający szczątki Titana.
Twierdził, że normy bezpieczeństwa były lekceważone dla zysku. Ostrzegał firmę, że kadłub podwodnej jednostki może nie wytrzymać wyprawy do wraku Titanica.
Lochridge wspomniał również, że dyrektor generalny OceanGate Stockton Rush w 2016 roku miał rozbić inny podwodny statek podczas nurkowania do wraku Andrea Doria, leżącego u wybrzeży Massachusetts. Lochridge został zwolniony w 2018 roku.