Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
ANA
|

Nowe przepisy, o których warto pamiętać. Wchodzą w życie od 1 maja

36
Podziel się:

Od 1 maja cudzoziemcy mogą wystąpić o nadanie PESEL do celów podatkowych. Wzrasta też maksymalna wysokość grzywny za wykroczenie skarbowe. W życie wchodzą również przepisy, które mają utrudnić działanie firm w szarej strefie.

Nowe przepisy, o których warto pamiętać. Wchodzą w życie od 1 maja
Nowe przepisy, o których warto pamiętać. Wchodzą w życie od 1 maja. (money.pl)

Nowy miesiąc przynosi nam zmiany w prawie, o których przypominają Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa. Zapoznać się z nimi powinni zarówno przedsiębiorcy, jak i zwykli podatnicy, bo jedną ze zmian jest wysokość mandatów skarbowych. Poniżej lista zmian, które obowiązują od 1 maja 2021 r.

Legalizacja wyrobów nowatorskich i płynu do papierosów elektronicznych

Od 1 maja 2021 roku wszystkie wyroby nowatorskie oraz płyny do papierosów elektronicznych, przeznaczone do sprzedaży, bez wyjątku, muszą być oznaczone podatkowym lub legalizacyjnym znakiem akcyzy.

Cudzoziemcy mogą wystąpić o nadanie PESEL do celów podatkowych

Od nowego miesiąca urzędy gminy będą mogły nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Podatnicy, których identyfikatorem jest PESEL, a którzy do dnia wejścia w życie przepisów posługiwali się NIP, mają 30 dni na zmianę NIP na PESEL.

Nie będzie już możliwe składanie informacji od płatnika z błędnymi identyfikatorami podatkowymi podatnika (w szczególności chodzi o posługiwanie się szeregiem tych samych cyfr, w tym jedynek i dziewiątek).

Zobacz także: Średnia pensja to już 6 tys. zł? Ekspertka wyjaśnia

Zmiany w kodeksie karnym skarbowym

Więcej spraw o wykroczenia skarbowe będzie mogło być załatwione w drodze postępowania mandatowego. Załatwienie sprawy w takim trybie będzie mogło się odbyć w ramach jednorazowego kontaktu sprawcy wykroczenia skarbowego z organami państwa.

Uproszczenie procedury wyeliminuje konieczność kierowania do sądu aktu oskarżenia w sytuacji, gdy kara grzywny, jaką powinien być ukarany sprawca, przekracza maksymalną wysokość kary grzywny, jaka może być nałożona w drodze mandatu karnego.

Warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu. Oznacza to, że sprawca może nie przyjąć mandatu i jego sprawa będzie wówczas załatwiana na drodze postępowania sądowego.

Zmiana art. 48 § 2 Kodeksu karnego skarbowego (Kks) spowoduje podwyższenie wysokości górnej granicy kary grzywny za wykroczenie skarbowe, jaka może być nałożona w drodze mandatu karnego.

Od 1 maja 2021 roku minimalna kara grzywny, jaka będzie mogła być nałożona w drodze mandatu karnego, wynosić będzie 280 zł, natomiast maksymalna 14 tys. zł, co stanowi pięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia.

Zmiana wysokości górnej granicy kary grzywny nie będzie miała wpływu na wysokość mandatów za drobne wykroczenia skarbowe np. w przypadku złożenia zeznania PIT po terminie. Wyższych mandatów mogą spodziewać się natomiast przemytnicy czy handlarze nielegalnymi wyrobami akcyzowymi oraz przemytnicy gotówki przez granicę Unii Europejskiej, którzy wbrew obowiązkowi nie zgłaszają jej przewozu przez granicę w kwocie powyżej równowartości 10 tys. euro.

Potwierdzanie spisów wyrobów akcyzowych

Od 1 maja 2021 roku potwierdzaniem spisów wyrobów akcyzowych podlegających oznaczaniu legalizacyjnymi znakami akcyzy będą zajmować się naczelnicy urzędów celno-skarbowych (dotychczas byli to naczelnicy urzędów skarbowych właściwych w sprawach znaków akcyzy).

Wprowadzona zmiana ma przyczynić się do wyeliminowania problemów związanych z potwierdzaniem spisów wyrobów akcyzowych, a co za tym idzie, ma być znaczącym ułatwieniem prowadzenia działalności gospodarczej.

Pakiet Akcyzowy wsparciem dla uczciwych przedsiębiorców 

Od 1 maja 2021 roku zaczną obowiązywać niektóre przepisy Pakietu akcyzowego, które mają m.in. pomóc w zwalczaniu tzw. "słupów". Do najważniejszych, o których informuje resort finansów, należą:

  • Rozszerzenie przesłanek odmowy wydania oraz cofnięcia zezwoleń akcyzowych oraz przesłanki odmowy dokonania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, oraz wykreślenia z tego rejestru, w celu wyeliminowania sytuacji w których osobami kierującymi działalnością tych podmiotów mogłyby być tzw. słupy lub osoby, które nie gwarantują wywiązywania się z obowiązku rozliczania się z podatków.
  • Wprowadzenie zmian w zakresie instytucji Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA), które mają na celu zwiększenie nadzoru merytorycznego nad wydawanymi decyzjami WIA, sprawowanie skutecznej kontroli przy stosowaniu WIA oraz zdefiniowanie sytuacji dających podstawę do zmiany funkcjonujących w obrocie prawnym decyzji WIA (m.in. wprowadzenie mocy wiążącej WIA w stosunku do podmiotu, na rzecz którego została wydana, wprowadzenie ważności WIA przez okres 5 lat od dnia jej wydania oraz możliwości przedłużenia tego okresu na wniosek podmiotu posiadającego WIA, określenie kręgu podmiotów które mogą wystąpić o WIA).
  • Ograniczenie katalogu danych osobowych podawanych przez sprzedawcę wyrobów węglowych na liście finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego oraz przez finalnego nabywcę węglowego w oświadczeniu o przeznaczeniu nabytych wyrobów węglowych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, co zlikwiduje nadmierną ingerencję w prywatność osób, których te dane dotyczą (odstąpiono od wymogu podania w tych dokumentach numeru dowodu osobistego, gdy nabywcy wyrobów węglowych został nadany numer PESEL).
  • Wyłączenie osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW z obowiązku prowadzenia ewidencji.
  • Podwyższenie w ramach nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego, za określone przestępstwa skarbowe dotyczące wyrobów akcyzowych, górnej granicy zagrożenia sankcją w postaci kary pozbawienia wolności, objęcie penalizacją czynów dotychczas nie stanowiących przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi wbrew przepisom ustawy o podatku akcyzowym, a także podniesienie wysokości górnej granicy kary grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym za popełnione wykroczenia skarbowe, co powinno lepiej zabezpieczyć interesy finansowe budżetu państwa.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
prawo
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(36)
WYRÓŻNIONE
NINA
4 lata temu
A ja czekam kiedy zostana skazani co okradli i okradaja Polakow.
Xjx
4 lata temu
A miało być tak przyjaźnie dla obywatela a tu tylko kary inwigilacja wszystko przeciw obywatelowi jak go zniszczyć .
Ukrócićpatolo...
4 lata temu
Powinny być wysokie kary za niszczenie mienia publicznego oraz wyrzucanie śmieci byle gdzie. Kara 10 tysięcy- z czego 5 tysięcy dla tego, kto to sfilmuje i przekaże policji. W końcu byłby porządek.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (36)
Nowecki
4 lata temu
Dzięki Bogu że nie mam nic wspólnego ze skarbówką. Żadnych pituf ani innych gowien. Wolę kręcić lewizna ale się nie wychylać niż dać się okradać.
Gggrt.
4 lata temu
... złodziejowi jeszcze więcej kar potrzebnych , żeby jeszcze więcej mogli kraść w imię swojego prawa ....
Norbert i Kas...
4 lata temu
A gdzie. Kary za znęcanie się nad zwierzętami??
Norbert i Kas...
4 lata temu
A gdzie. Kary za znęcanie się nad zwierzętami??
Andi
4 lata temu
Podatki mogę płacić, ale powyżej 5 tys. miesięcznie. Do tej kwoty czuję się zwolniony z wystawiania faktur. 5 tys. miesięcznie, to miniumum na dwie osoby, aby przeżyć. Nie interesuje mnie urząd skarbowy i złodziejskie przepisy. Za moją ciężką pracę należy się chociaż miniumum.
...
Następna strona