Innowacyjność i spersonalizowane podejście – to siła Q Service Castrol w obszarze serwisowania pojazdów. Ideą działania tej sieci warsztatów jest to, by kierowca w jednym miejscu otrzymał pełną obsługę swojego auta: od prostych operacji serwisowych po kompleksowe naprawy. Taki model biznesowy sprawdza się dla sieci jako całości i jest też efektywny w przypadku poszczególnych warsztatów do niej należących. Co dokładnie oferuje firma klientom i właścicielom zrzeszonych firm? O tym rozmawiamy z osobami odpowiedzialnymi za działanie i rozwój Q Service Castrol w Polsce.
Jesteście znaną, ale niejedyną siecią warsztatów w Polsce. Czym się odróżniacie od konkurencji?
Marta Ciesielska (Q Service Castrol): Wyróżnia nas przede wszystkim to, że jesteśmy blisko klienta. Poza tym jako jedyna sieć serwisowa w Polsce proponujemy kierowcy rozszerzoną gwarancję na części samochodowe, a konkretniej na wybrane elementy silnika, tarcze hamulcowe i opony. W ten sposób pokazujemy, że zależy nam na komforcie i bezpieczeństwie klientów, którzy oddają swoje samochody w ręce naszych mechaników. Jest to możliwe dzięki współpracy z naszymi partnerami, m.in. markami Inter Cars i Castrol. Nasz sukces to rezultat połączenia determinacji, nieustannej pracy i otwarcia na nowe możliwości.
Wojciech Twaróg (Inter Cars): Cieszę się, że to mówisz, Marta. Sukces, jaki udało nam się osiągnąć, pozwolił na stworzenie standardów, które nie tylko definiują kierunek dla całej branży, ale inspirują również do wprowadzania istotnych zmian. Jako jeden z największych dystrybutorów części zamiennych w Europie Środkowo-Wschodniej szukamy partnerów, którzy chcą razem z nami się rozwijać. Zgodnie z naszą wizją, Q Service Castrol to sieć dla właścicieli warsztatów, którzy chcą stale rozbudowywać swoje biznesy, iść zgodnie z trendami rynkowymi i odpowiadać na potrzeby klienta. Od początku bowiem stawiamy na warsztaty, które dostarczają kompleksową obsługę i są w stanie przeprowadzić nawet najbardziej skomplikowane naprawy.
Leszek Radzikowski (Castrol): Myślę, że nasz koncept zapewnia kierowcom usługi na najwyższym poziomie: odpowiednią jakość, serwis i standard obsługi klienta. To zdecydowanie te czynniki, które nas wyróżniają. W ciągu pięciu lat zbudowaliśmy największą sieć premium w Polsce. Dziś liczy ona niemal 600 warsztatów.
Co konkretnie wchodzi w skład waszych usług? Z jakimi awariami można się zgłaszać?
Marta Ciesielska: Naszą ideą jest, aby kierowca w jednym warsztacie otrzymał pełną obsługę swojego auta: od prostych operacji serwisowych po kompleksowe naprawy. Od wymiany opon po procesy regeneracyjne części samochodowych – nie ma takiej usterki, z którą klient nie może się do nas zgłosić. Część warsztatów obsługuje także samochody elektryczne, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać. To jedno z wyzwań na kolejne lata – zaopatrzenie serwisów w sprzęt do obsługi pojazdów bezemisyjnych oraz inwestycje w szkolenie pracowników.
Czy wszystkie warsztaty oferują to samo?
Marta Ciesielska: W każdej z naszych lokalizacji wprowadziliśmy standaryzację procedur. Oznacza to, że niemal 600 punktów napraw utrzymuje jednolitą jakość usług. Zapewniamy mechanikom dostęp do szkoleń, które dostarczają im wiedzę niezbędną do naprawy praktycznie wszystkich samochodów. Nawet tych najbardziej zaawansowanych technologicznie. Dzięki temu możemy być wszędzie tam, gdzie motoryzacja jest coraz bardziej skomplikowana, a wymagania klientów coraz wyższe.
W jaki sposób przyciągacie nowych klientów (specjalne akcje, promocje)?
Marta Ciesielska: Stale obserwujemy rynek i reagujemy na potrzeby klientów. Organizujemy cykliczne akcje edukacyjne i promocyjne, jak np. sezonowe przygotowanie auta, zniżki na paliwo, gwarantowaną gotówkę za zakup opon Continental czy bony na usługi warsztatowe.
Stawiamy na stałe podnoszenie jakości świadczonych usług i budowanie świadomości marki. Badamy i wyciągamy wnioski, np. wyniki współpracy z Kantar Polska potwierdzają, że dla klientów kluczowe przy wyborze warsztatu są takie aspekty jak m.in. szybkość realizacji naprawy czy szeroki zakres proponowanych usług. Uważnie słuchamy tych oczekiwań i na nie odpowiadamy.
Nie zapominamy o tym, skąd się wywodzimy – z pasji do motoryzacji. Dlatego codziennie wspieramy miłośników sportów motorowych, w tym kierowców rajdowych, a od 2019 roku współpracujemy z Bartkiem Ostałowskim, który jest naszym ambasadorem.
W jaki sposób dostosowujecie się do zmian, takich jak rosnąca liczba aut elektrycznych i hybrydowych?
Marta Ciesielska: Elektryki wjechały do naszej świadomości, a sama elektryfikacja mocno przyspiesza. Jako sieć obserwujemy na bieżąco te zmiany oraz analizujemy ich wpływ na naszą branżę. Bez wątpienia musimy do nich dostosować dwa zasadnicze obszary – sprzęt oraz kapitał ludzki. Przewidujemy, że problem z pozyskiwaniem nowych ekspertów w branży będzie się nasilał.
Wojciech Twaróg: Zastosowaliśmy szereg rozwiązań, które mają ułatwić naprawę pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wyposażamy warsztaty w m.in. narzędzia do obsługi samochodów zelektryfikowanych czy udostępniamy stacje ładowania pojazdów. Ponadto aktywnie monitorujemy rynek, ponieważ chcemy reagować na wszystkie zmiany, jakie na nim zachodzą. Jeśli któregoś dnia pojawi się alternatywa dla silników elektrycznych, my będziemy gotowi do tego, aby udostępnić wiedzę o niej naszym klientom. Co ważne, obecnie elektryfikacja nie zmienia w znaczącym stopniu działalności samego warsztatu. Kluczowymi aspektami pozostają doświadczenie, sprzęt, którym dysponują punkty serwisowe i oprogramowanie do naprawy samochodów. Kalibracja systemów ADAS, specjalne narzędzia, sprzęt diagnostyczny i oprogramowanie odgrywają coraz większą rolę, a w niektórych z tych obszarów rynek aftermarketowy jest nawet lepiej przygotowany niż OES.
W jaki sposób właściciel warsztatu pozyskuje specjalistów? Czy ma w tej kwestii wsparcie sieci?
Marta Ciesielska: Tak, jak wspominałam, to teraz jeden z najbardziej palących problemów w branży. Praca z ekspertami i możliwość wsparcia w edukowaniu młodych mechaników to jeden z naszych priorytetów. Inter Cars wspólnie z partnerami stworzył program Młode Kadry, kierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, a my aktywnie w nim uczestniczymy. Naszym celem jest dostarczenie im nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także praktycznej. Umożliwiamy zdobycie bezcennego doświadczenia na najnowszym sprzęcie. Chcemy, aby młodzi mechanicy wkroczyli na rynek pracy z pewnością siebie, gotowi na każde wyzwanie z pasją, którą przełożą na wysoką jakość wykonanej pracy.
Wojciech Twaróg: Wszystkie te działania służą też odczarowaniu zawodu mechanika w Polsce. Warto tu też wspomnieć o inicjatywie Young Car Mechanic, realizowanej przy wsparciu unijnego Programu Erasmus+. W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział 3200 uczniów z ponad 260 europejskich szkół branżowych oraz techników kształcących przyszłych mechaników samochodowych aż z 10 krajów!
Takie inicjatywy pozwalają tworzyć przestrzeń dla młodych osób, które motoryzacyjną pasję chcą przekuć w sposób na życie.
W tej branży bardzo ważne jest samokształcenie, doskonalenie nabytych wcześniej umiejętności. Jak to wygląda w Q Service Castrol?
Marta Ciesielska: Nie ma rozwoju bez inwestycji. Dbamy o to, aby nasi mechanicy pozostawali na bieżąco z najnowszymi trendami w branży. Stawiamy na stałe ulepszanie umiejętności i korzystamy z jak najbardziej aktualnej wiedzy. Dążymy do tego, by poszerzać naszą sieć o kolejne punkty serwisowe i wykwalifikowany team.
Wojciech Twaróg: Inter Cars aktywnie wspiera rozwój zawodowy pracowników poprzez szkolenia zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Dodatkowo dysponujemy specjalistycznym Centrum Szkoleniowym, które znajduje się w Czosnowie. Ponadto udostępniliśmy innowacyjną platformę e-learningową, umożliwiającą elastyczny dostęp do wiedzy i doskonalenie umiejętności w dowolnym miejscu i czasie. Wszystko po to, by zapewnić pracownikom wiedzę na najwyższym poziomie.
W jaki sposób można przyłączyć się do sieci Q Service Castrol? Jakie warunki trzeba spełnić?
Marta Ciesielska: Od początku funkcjonowania sieci postawiliśmy na jasne zasady. Szukamy warsztatów, które dysponują odpowiednią infrastrukturą budynku, wyposażeniem technicznym i kadrą. Zależy nam na utrzymywaniu wysokiej jakości usług, dlatego do naszej sieci zapraszamy każdy serwis, który pragnie się rozwijać.
Leszek Radzikowski: Poza wymaganiami, o których wspomniała Marta, właściciele warsztatów, którzy chcą dołączyć do naszej sieci, zobowiązują się także do uczestnictwa w szkoleniach, m.in. z zakresu zarządzania serwisem.
Jakie są obecnie największe wyzwania w branży warsztatowej i jak sobie z nimi radzicie?
Marta Ciesielska: Oczywiście jednym z największych wyzwań jest brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Dlatego jako sieć wspieramy nasze warsztaty w pozyskiwaniu najlepszych mechaników, zachęcając młodych ludzi do skierowania swojej uwagi na tę branżę.
Leszek Radzikowski: Będąc przy wyzwaniach, musimy także wspomnieć o ewolucji rynku aftermarketowego w zakresie e-mobility. To szczególnie ważny proces z punktu widzenia branży warsztatowej, dlatego cały czas solidnie się do niego przygotowujemy.
Jakie są najważniejsze trendy, które, według was, będą kształtować branżę w najbliższych latach?
Leszek Radzikowski: Nasza branża ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Spodziewanym przez nas trendem jest przejście klientów warsztatów niezrzeszonych w kierunku sieci serwisowych.
Wojciech Twaróg: To, co naprawdę może mocno wpłynąć na branżę napraw samochodowych, to nowe technologie. Od dawna obserwujemy, jak wpływają na budowę pojazdów, ich zasilanie oraz naprawę. Warsztaty samochodowe będą musiały zareagować na zmieniające się potrzeby. Wiąże się to z koniecznością wyposażenia stanowisk w odpowiednie narzędzia i najnowocześniejsze technologie. Wszystkie ogniwa branży muszą być gotowe na wyzwania, jakie niesie ze sobą rewolucja technologiczna.
Marta Ciesielska: Adaptacja stanowi dla nas klucz do sukcesu. Dostosowujemy warunki pracy do nowej, zmieniającej się sytuacji. Dokładnie śledzimy rozwiązania wprowadzane na całym świecie i czerpiemy z nich najbardziej trafne pomysły. Z zaciekawieniem obserwujemy rynek niemiecki, gdzie już dostrzegalny jest trend odchodzenia od autoryzowanych serwisów w kierunku warsztatów niezależnych. Dziś wyzwaniem jest elektryfikacja, ale ogromnymi krokami też nadchodzą zmiany związane z AI. W którym kierunku pójdą? Tego jeszcze nie wiemy, ale będziemy iść razem ze zmianami.
Pełna lista warsztatów Q Service Castrol dostępna jest na stronie www.qservicecastrol.eu
Płatna współpraca z Q Service Castrol