Ryanair po raz pierwszy w swojej historii zaoferuje ponad 20 milionów miejsc rocznie na trasach z Polski. Linie będą obsługiwać 13 lotnisk w kraju, z czego 6 to bazy operacyjne, w których stacjonują 44 samoloty o łącznej wartości inwestycji wynoszącej 4,4 miliarda dolarów. Jak poinformował prezes Buzz, Michał Kaczmarzyk, "to ogromny wzrost, szczególnie w lotniskach regionalnych".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe trasy i rozwój infrastruktury
W letnim rozkładzie Ryanair pojawi się 23 nowe kierunki, w tym Warszawa Chopin – Piza, Wrocław – Lamezia, Kraków – Castellón, Poznań – Walencja oraz Katowice – Dubrownik. Nowe trasy zostaną również uruchomione w Bydgoszczy, Lublinie, Rzeszowie i Olsztynie-Mazurach.
Ryanair inwestuje także w infrastrukturę w Polsce, w tym nowe hangary oraz unikatowy projekt technologiczny "SIM Center" w Krakowie, co wpisuje się w długoterminowe plany rozwoju linii w kraju.
Redukcja miejsc w Modlinie i wzrost na Chopinie
Pomimo ogólnego wzrostu oferty, liczba miejsc dostępnych na lotnisku w Modlinie spadnie o 50 proc. (1 milion miejsc). - Chcieliśmy podwoić moce produkcyjne w Modlinie, ale ostatecznie zespół zarządzający musi ponownie ocenić sytuację – powiedział Jason McGuinness, dyrektor handlowy Ryanair.
Z kolei warszawskie lotnisko Chopina odnotowuje wzrost liczby miejsc z 400 tysięcy do blisko 600 tysięcy, co częściowo rekompensuje spadek w Modlinie.
Ryanair planuje zwiększenie liczby pracowników w Polsce z 2500 do 2800 osób. Nowe miejsca pracy obejmą załogi lotnicze oraz personel obsługi naziemnej w bazach operacyjnych w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.
McGuinness zapowiedział, że Ryanair zamierza zwiększyć ruch w Europie Środkowo-Wschodniej o 150 proc. w ciągu najbliższej dekady. Linie planują również wznowienie tras do Izraela i Jordanii, pod warunkiem stabilizacji sytuacji w regionie.
Nowa opcja przy zakupie biletu. Jest komunikat LOT
Przewoźnik ma ambitne plany rozwoju w Ukrainie po zakończeniu wojny. - Odbudowa Ukrainy poprzez rozmieszczenie do 5 milionów miejsc w ciągu pierwszych 12 miesięcy i do 10 milionów w ciągu pięciu lat będzie wymagała ogromnej przepustowości z obecnej sieci Ryanair – podkreślił McGuinness.
Dyrektor handlowy Ryanair sceptycznie ocenił projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz lotnisko w Radomiu, nazywając je kosztownymi i nieefektywnymi inwestycjami.
Budowa infrastruktury a zapełnienie lotniska to dwie różne rzeczy – powiedział McGuinness, wskazując, że Polska odnosi sukcesy dzięki silnej sieci lotnisk regionalnych.