Strategia omnichannel jeszcze kilka lat temu pozwalała firmom wyróżnić się na tle konkurentów i budować przewagę rynkową. Dziś, obecność w świecie cyfrowym, automatyzacja i digitalizacja kanałów komunikacji z klientem staje się niezbędnym elementem funkcjonowania dla w praktyce każdej firmy, a wręcz warunkiem przetrwania. Cyfryzacji podlegają nie tylko procesy związane z kontaktem z klientem, ale również partnerami przedsiębiorstw oraz miejscem pracy i komunikacją pomiędzy pracownikami. Wciąż jednak przed polskimi firmami wiele do zrobienia. Wg rankingu DESI (Digital Economy and Society Index), czyli indeksu gospodarki i społeczeństwa cyfrowego krajów Unii Europejskiej, Polska od kilku lat pozostaje na jednym z ostatnich miejsc. Pozytywnym akcentem jest jednak wysoka dynamika tego wskaźnika w ostatnich latach, świadcząca o tym, że Polska powoli goni gospodarkę UE.
Przeprowadzenie z sukcesem, transformacji cyfrowej biznesu wymaga wielu skoordynowanych działań i rodzi dla firm nowe wyzwania. Proces transformacji powinien być zaadresowany na poziomie strategii, niezbędnym staje się z uzupełnienie lub często budowa nowych kompetencji w firmie a wreszcie implementacja wymaga odpowiednich zasobów finansowych. Szanse jakie otwiera zmiana modelu biznesowego organizacji są szerokie – od pozyskania nowych klientów i rynków, po zwiększenie efektywności kosztowej przedsiębiorstwa. Jednakże, przeniesienie biznesu w świat wirtualny kreuje nowe zagrożenia. Jednym z kluczowych jest cyberbezpieczeństwo. Ilość i koszty cyberataków rosną gwałtownie, przewiduje się, że średnio w 2023, koszt pojedynczego ataku przekroczy 5 mlnUSD. Jednocześnie świat wirtualny, staje się kompleksowym, globalnym ekosystemem, w którym na konsekwencje ataku są narażeni wszyscy uczestnicy ekosystemu biznesowego. Przestępcy potrafią precyzyjnie identyfikować najsłabsze ogniwa w całym łańcuchu i skutecznie je wykorzystywać. Na szczęście, temat cyberbezpieczeństwa, jest coraz lepiej adresowany. Wydarzenia, m.in. takie jak Cybersec, który w tym roku miał miejsce w Katowicach, w dniach 21-22.06.2023 r. a organizatorem jest Stowarzyszenie Instytut Kościuszki dostarczają zarówno specjalistycznej wiedzy w tym obszarze, ale również pozwalają zapoznać się z najwyższej klasy rozwiązaniami wspierającymi firmy w budowaniu bezpiecznego cyfrowego biznesu.
Istotnym wyzwaniem, obserwowanym na polskim rynku, są niezbędne zasoby finansowe. Technologia, szczególnie ta najbardziej zaawansowana wymaga dużych inwestycji i często jest barierą dla skutecznej implementacji cyfrowej strategii. Kosztuje również bezpieczeństwo, a oszczędności w tym obszarze mogą w perspektywie czasu wygenerować ogromne straty, a nawet zagrozić ciągłości działania przedsiębiorstwa. Stąd niezbędna staje się nowoczesna, dostosowana do nowych warunków działania, oferta finansowania. Branża leasingowa od lat wspiera polskie firmy w rozwoju. Leasing stał się jednym z najbardziej popularnych rozwiązań finansowania inwestycji w środki trwałe. Samochody osobowe, pojazdy ciężarowe, maszyny i urządzenia, obecnie szeroko adresowane są w ofertach firm leasingowych. Saldo aktywnego portfela umów leasingu od kilku lat przekracza wartość[i] kredytów inwestycyjnych udzielnych firmom przez banki i. Niestety nowoczesne technologie, sprzęt IT wciąż stanowią niewielki fragment łącznego finansowania. Jestem przekonany, że sektor finansowy, w tym branża leasingowa, może a wręcz powinna aktywnie zaangażować się we wsparcie transformacji polskiej gospodarki – mówi Tomasz Sudaj, Prezes Alior Leasing Sp. z o. o.
Nowoczesne technologie wymagają nowoczesnych rozwiązań. W obszarze cyberbezpieczeństwa, koszty które musi ponieść firma, to nie tylko sprzęt, serwery i oprogramowanie. To przede wszystkim stałe aktualizacje i odpowiednio częsta wymiana hardware, gwarantująca sprawność wybranych rozwiązań. Mówiąc o bezpieczeństwie, ciężko akceptować półśrodki, a rozwiązania najwyższej klasy wymagają istotnych inwestycji. To co, może pomagać, to przewidywalność kosztów i ich rozbicie w komfortowy harmonogram płatności. W Alior Leasing wspólnie z międzynarodowymi i polskimi przedstawicielami producentów rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa pracujemy nad dedykowaną ofertą. Jesteśmy przekonani, że przyszłością są rozwiązania "as a service", gdzie klientowi gwarantujemy stały miesięczny koszt, który obejmuje zarówno infrastrukturę, oprogramowanie jak i niezbędne aktualizacje, serwis czy wymianę sprzętu. Korzyścią jest uwolnienie CAPEX i przewidywalny OPEX. Jednocześnie współpraca finansującego z producentem rozwiązania, pozwala firmie ograniczyć niezbędne zasoby i kompetencje wewnętrze i skorzystać ze wsparcia międzynarodowych ekspertów.
Podobnie jak w obszarze cyberbezpieczeństwa, również zielona transformacja firm jest tym co obecnie powinna być priorytetem dla przedsiębiorców ale też całego ekosystemu gospodarczego, w tym instytucji finansowych. Koszty, które dziś ponosimy będą wpływać zarówno na rozwój polskiej gospodarki ale również sukces tych procesów będzie wpływał na jakość życia młodych pokoleń Polaków.
[i] Wg raportu 2022 Związku Polskiego Leasingu
Płatna współpraca z marką Instytut Kościuszki