Polacy mają dobre nastawienie do przedsiębiorczości – wynika z opublikowanego przed rokiem raportu Amway Global Entrepreneurship Report. 46 proc. badanych przyznaje, że prowadzi lub w najbliższym czasie chciałoby rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Obecnie w Polsce jest ponad 2,6 mln aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Pod względem przedsiębiorczości przebiliśmy już większe od nas Niemcy, w których – według oficjalnych danych – zarejestrowanych jest ok. 2,1 mln JDG. Jak podał GUS, w III kwartale 2021 roku w naszym kraju odnotowano 85 198 rejestracji nowych przedsiębiorstw.
Niezależność, ale i odpowiedzialność
Prowadzenie własnego biznesu zapewnia nieporównywalną z pracą na etacie niezależność. Rozwijająca się i przynosząca zyski firma, a w dodatku sprawiająca, że "nigdy nie chodzimy do pracy", to dla przedsiębiorców powód do ogromnej satysfakcji.
Jednak, żeby nie było tak kolorowo, trzeba pamiętać, że prowadzenie własnej działalności wiąże się ze sporą odpowiedzialnością – w tym z koniecznością załatwienia i dopilnowania formalności już na samym początku. Musimy pamiętać o regularnym opłacaniu składek ZUS i rozliczeniach z urzędem skarbowym. Dla wielu osób stałe koszty są przeszkodą, która sprawia, że rezygnują z założenia firmy. Obawy dodatkowo spotęgował Polski Ład, który od 1 stycznia wprowadził duże zmiany w obowiązującym dotychczas prawie podatkowym. Na jakie wydatki muszą być przygotowani przyszli przedsiębiorcy w pierwszym roku działalności?
Preferencyjny ZUS przez 2,5 roku
Przyjmijmy, że otwieramy firmę działającą w branży e-commerce. Biznes w internecie rok do roku notuje ogromny wzrost. W Polsce handel w sieci jest warty ok. 100 mld zł. Jesteśmy jednym z najdynamiczniej rozwijających się krajów, jeśli chodzi o sprzedaż online w Europie. Jak wynika z raportu Gemius, w 2021 roku 77 proc. Polaków przynajmniej raz zrobiło zakupy w internecie.
Ogromne perspektywy, przed jakimi staje rodzimy rynek e-commerce, sprawiają, że regularnie przybywa firm, które oferują swoje produkty w internecie. W naszym kraju jest obecnie ok. 90 tys. sklepów internetowych. I stale ich przybywa. Z danych firmy Dun & Bradstreet wynika, że od stycznia do lipca 2021 roku uruchomionych zostało w Polsce ponad 5 tys. nowych e-sklepów.
W Polsce na starcie przedsiębiorcy mogą liczyć na stosunkowo niewielkie koszty prowadzenia działalności. Przez pierwsze pół roku są zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, a przed następne 24 miesiące płacą je według preferencyjnych stawek. Ulga dotyczy także osób, które decydują się na ponowne uruchomienie firmy, ale warunkiem jest, aby od zakończenia ostatniej działalności minęło przynajmniej 5 lat. Wysokość preferencyjnych składek zależna jest od formy opodatkowania.
Czy ryczałt w e-commerce się opłaca?
Jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza na początku naszego biznesu w sieci? To z kolei zależy od tego, jakie będziemy mieli w naszej firmie przychody oraz koszty. Na 17- lub 32-procentowej skali oraz przy 19-procentowym podatku liniowym zapłacimy podatek od dochodu (przychód minus koszty), a rozliczając się ryczałtowo – 3 proc. od całego przychodu.
Dla wielu przedsiębiorców sprzedających swoje produkty w internecie właśnie zryczałtowana forma płacenia podatków wydaje się być najbardziej atrakcyjna. Należy jednak pamiętać, że tym przypadku nie będziemy mieli możliwości rozliczenia kosztów uzyskania przychodu (np. telefonu, internetu, zakupu sprzętu czy towaru) za wyjątkiem składek na ubezpieczenie społeczne (od stycznia 2022 roku nie można już odliczać składki zdrowotnej).
Zacznij sprzedaż bez wydatków
Początki w e-commerce wiążą się również z innymi wydatkami. Otwierając własny sklep online, trzeba się liczyć z kosztami związanymi z zakupem domeny, opłatą za hosting oraz postawieniem profesjonalnej strony. To koszt od tysiąca do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Kolejnymi wydatkami, z którymi przyjdzie nam się mierzyć, będą te przeznaczone na promocję. Skuteczna kampania w mediach społecznościowych to wydatek rzędu przynajmniej 2 tys. zł miesięcznie. W grę wchodzą również opłaty, które trzeba uiścić za wykorzystywanie różnych metod płatności czy dostawy.
Dlatego przygodę z handlem w internecie warto zacząć, korzystając z udogodnień, jakie zapewniają platformy zakupowe. W Polsce najpopularniejszą jest Allegro, którą miesięcznie odwiedza 21 mln internautów. To zasięg, o którym indywidulane kanały sprzedaży mogą tylko pomarzyć. Rozpoznawalność platformy od początku daje nam dostęp to ogromnej bazy stałych klientów.
Uruchomienie sprzedaży na marketplace w porównaniu do własnego e-sklepu nic nie kosztuje. Po zarejestrowaniu i aktywacji konta handel możemy zacząć praktycznie od zaraz. Dla nowych sprzedających Allegro ma atrakcyjny Pakiet powitalny, z którego można korzystać nawet przez 180 dni. To narzędzie, które szybko i bez ponoszenia kosztów pozwoli nam osiągać zyski.
Pakiet powitalny zapewnia m.in. do 100 proc. zniżki na prowizję od sprzedaży oraz 50 proc. na prowizję od sprzedaży oferty wyróżnionej – maksymalnie 10 tys. zł brutto na każde 30 dni, łącznie to aż 30 tys. zł rabatu. Nowy Allegrowicz dostaje także pakiet 100 wyróżnień, aby jego oferty były lepiej widoczne, oraz darmowy dostęp do Abonamentu Profesjonalnego, czyli narzędzi, które pozwalają kompleksowo monitorować i zoptymalizować sprzedaż. Benefity w kolejnych miesiącach zależą od rozwoju naszej firmy.
Wystawienie oferty na Allegro – poza pewnymi wyjątkami – jest bezpłatne. Platforma będzie pobierała od nas jedynie prowizję od sprzedanego produktu. Jej wysokość zależna jest m.in. od kategorii, w jakiej wystawimy ofertę, ceny oraz czy klient opłaci przesyłkę. Stawki wahają się od kilku do kilkunastu procent.
Dla przykładu, sprzedając przedmiot o wartości 100 zł z kategorii objętej prowizją w wysokości 6 proc., gdy nasz klient wybrał dostawę o wartości 18 zł, prowizja wyniesie 7,08 zł (6 proc. od kwoty 118 zł). Gdy jednak kupujący zdecydował się na bezpłatną dostawę w ramach Allegro Smart, wówczas prowizję zapłacimy tylko od wartości produktu. Prowizja od sprzedaży naliczana jest każdorazowo w chwili w przeprowadzenia transakcji. Oznacza to, że w momencie, w którym klient skorzysta z opcji "Kup teraz" lub wylicytuje produkt na naszej aukcji, platforma pobierze prowizję.
Jesteś zainteresowany sprzedażą z Allegro? Więcej niezbędnych informacji znajdziesz na stronie https://allegro.pl/dla-sprzedajacych.
Materiał powstał przy współpracy z Allegro