Otwarcie nowego fragmentu drogi powinno zadowolić przede wszystkim mieszkańców okolicznych miejscowości i znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nowy odcinek S14 pozwoli odciążyć zatłoczoną drogę krajową nr 71. Do ukończenia pozostał jeszcze fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia.
Łódź stanie się wtedy pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą - powiedział podczas otwarcia drogi wicepremier Piotr Gliński.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego dodał, że droga była gotowa już miesiąc temu, ale jej otwarcie miało być niemożliwe z przyczyn administracyjnych. - Nie można było uzyskać aktualnej mapy geodezyjnej. Powinniśmy to skracać i apeluję do urzędników za to odpowiedzialnych, żeby tego typu dokumenty były wydawane sprawniej, bo wtedy będziemy mogli szybciej korzystać z nowej infrastruktury – zaznaczył.
Nowy odcinek za kilkaset milionów złotych
Nowy odcinek S14 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują z nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Budimex-Strabag. Koszt to ok. 630,5 mln zł.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14 jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Jak powstawała obwodnica Łodzi
Jak przypomina PAP, otwarty etap S14 jest przedostatnim przy planowanym na przyszłym rok zamknięciu ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej drogi. Pierwszy fragment - od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km ukończono 10 lat temu. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, realizowano w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu oddano go latem 2014 r.
Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Trasa gotowa jest już w 70 proc.
Blisko 30-kilometrowy odcinek połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, co jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu autostrada A1.
Pomimo otwarcia nowej drogi kierowcy nadal muszą liczyć się z utrudnieniami. Drogowcy przestrzegają, że w związku trwającą budową drugiego fragmentu S14, na węźle Aleksandrów Łódzki, który jest granicą między kontraktami, obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. W tym miejscu cały ruch z S14 od południa będzie przekierowywany na dk71. W tym miejscu mogą tworzyć się korki.