Jak powiedział Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestycja jest zaawansowana w 92 proc., a trasa w wielu miejscach - szczególnie między Obidową a Nowym Targiem - jest już prawie gotowa. Drogowcy położyli już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na nowej dwupasmówce.
Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości - Klikuszowej i Nowego Targu - gdzie często w sezonie turystycznym tworzą się korki. Po otwarciu tego odcinka, zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- To już ostatni etap pracy. Na odcinku ponad 12 km mamy już ułożoną ostatnią warstwę asfaltu, czyli warstwę ścieralną. Do wykonania są prace wykończeniowe, to jest malowanie pasów, ustawianie ogrodzeń i barier dźwiękochłonnych i znaków pionowych. W październiku ten odcinek chcemy oddać kierowcom, wówczas całą trasę od Krakowa do Nowego Targu będzie można przejechać drogą dwupasmową - powiedział Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
- Najwięcej pracy pozostało do zrobienia w okolicy Rdzawki, gdzie w wiadukcie powstają ostatnie nasypy. Trzeba też przygotować połączenie jezdni nowej i dotychczasowej trasy. Na pozostałej części trasy montowane są bariery energochłonne i ekrany akustyczne. Trwają prace związane ze sprzątaniem i obsiewaniem pasa rozdziału między jezdniami i skarp wzdłuż drogi oraz przygotowaniem poboczy. Prace wykończeniowe są też prowadzone na estakadzie w Lasku. Wzdłuż całej trasy montowane jest ogrodzenie -wyliczył Michna.
Trudny, górski teren. Więcej niż 100 km/h nie pojedziesz
Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren będą tu ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku będą także zlokalizowane przystanki autobusowe.
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
Wzdłuż trasy zamontowano ok. 1000 m ekranów akustycznych o łącznej powierzchni prawie 3200 m kwadratowych. Budując nowy odcinek zakopianki, drogowcy musieli wykopać ok. 1,8 mln m sześciennych ziemi, która została następnie wykorzystana do powstania nasypów i skarp.
Ostatni odcinek zakopianki. Plan na 2028 r.
Na ostatnim odcinku zakopianki, czyli od Nowego Targu do Zakopanego kontynuowane są prace projektowe. Jak przekazał Michna, przygotowywane są propozycje przebiegu tego odcinka, ale zakres jest ściśle ograniczony.
- Będzie to przebudowa istniejącego odcinka drogowego, czyli modernizowana będzie obecna trasa, tak żeby poprawić bezpieczeństwo i poprawić przepustowość. Prace budowlane na tym odcinku są planowane na rok 2028 - wyjaśnił Michna.