Jak poinformowało MI, Marchewka w piątek rozmawiał z Dyrektorem Zarządzającym szwedzkiego Portu Ystad, Björnem Boströmem na temat wyzwań w realizacji umowy w ramach projektu CEF-T "Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Świnoujście - Ystad maritime link".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Celem tego projektu jest zwiększenie przepustowości oraz poprawa efektywności środowiskowej dzięki wprowadzeniu na linię Świnoujście-Ystad promów z napędem LNG wraz z zapewnieniem dostępu do bunkrowania LNG.
Wszystko wskazuje na to, że nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej "Varsovia" wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad-Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. Obecnie płynie w kierunku Morza Bałtyckiego. Nie mam wątpliwości, że wymiernie przyczyni się to do wzmocnienia relacji polsko-szwedzkich - stwierdził Marchewka cytowany w komunikacie resortu.
Marchewka zapewnił, że MI jest zaangażowane i otwarte na rozmowy dotyczące realizacji umowy w ramach projektu "Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście-Ystad maritime link". - Podejmujemy wszelkie możliwe działania, aby podmioty pozostające w nadzorze naszego ministerstwa maksymalizowały wykorzystanie swoich możliwości oraz synergii wynikających z działalności w jednej branży - powiedział Marchewka.
W 2018 r. roku Polska Żegluga Bałtycka przystąpiła na podstawie umowy (Grant Agreement - GA) do projektu CEF-T, prowadzonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Obecnie beneficjentami tego projektu są Gmina Ystad, Port Szczecin-Świnoujście (który zastąpił GAZ System SA) oraz Polska Żegluga Bałtycka.