Telewizor z dużym ekranem przenosi domową rozrywkę na zupełnie nowy, wyższy poziom. Nic więc dziwnego, że Polacy coraz chętniej kupują telewizory z ekranami o przekątnej 75" i większe. W uwielbieniu dla super dużych telewizorów jesteśmy w czołówce Europy - wynika z danych firmy badawczej GfK. Na przestrzeni ostatnich 5 lat prześcignęliśmy pod tym względem Francuzów, Brytyjczyków, Hiszpanów czy Włochów, "lepsi" od nas okazali się tylko Niemcy, a i to nieznacznie.
Okazuje się, że polski i niemiecki rynek telewizorów są do siebie bardzo podobne, jeśli chodzi o specyfikę, strukturę i preferencje. Zarówno my, jak i nasi zachodni sąsiedzi bardzo chętnie widzimy w swoich domach telewizory w wyższych rozdzielczościach niż HD. Do tego kochamy nowinki technologiczne, o czym świadczy inne badanie tej samej firmy[1], dlatego rozdzielczości 4K zdobycie na tych rynkach ponad 60 proc. udziału zajęło zaledwie 3 lat od wprowadzenia tego standardu. Obecnie jest to już blisko 100 proc.
Duże podobieństwa widać również w poszczególnych segmentach związanych z rozmiarami ekranów – w 2022 roku udział ekranów 55" w Polsce wnosił 24 proc., a w Niemczech 25 proc, dla modeli 65" było to odpowiednio 14 proc. i 15 proc. W całej Europie nieprzerwanie od 2018 roku rośnie również apetyt na ekrany 80"+, ale w Polsce dynamika tego wzrostu jest wyższa. Stoi za tym wysoka rozdzielczość, nowe technologie i nowoczesne podejście do designu – współcześnie telewizory stają się częścią wystroju wnętrza, przyciągają wzrok eleganckim, funkcjonalnym wzornictwem, mogą także świadczyć o statusie właściciela, na równi z dobrym samochodem.
Domowe centra rozrywki
Ostatnia dekada wywróciła nasze myślenie o telewizorach do góry nogami – to już nie jest sprzęt, dzięki któremu oglądamy tylko telewizję, ale prawdziwe domowe centrum rozrywki. Wszystko za sprawą technologicznej rewolucji, która się rozegrała na naszych oczach. Kluczowe znaczenie w tym przewrocie miało podłączenie telewizora do internetu, dzięki czemu zyskał on wiele nowych zastosowań. Telewizory Smart TV umożliwiają nie tylko odbierać programy telewizyjne czy oglądać filmy czy seriale czy widowiska sportowe za pośrednictwem aplikacji VOD, ale także rozmawiać przez komunikatory, przeglądać strony internetowe, słuchać muzyki, czy nawet odbierać obraz bezpośrednio ze smartfona lub laptopa. Wiodący producenci telewizorów, tacy jak Samsung nie mają obecnie w ofercie innych modeli niż Smart TV.
Drugim kluczowym elementem była popularyzacja wspomnianych już ekranów z wyższą rozdzielczością (4K), co wyniosło wrażenia z oglądania na zupełnie inny poziom i pozwoliło cieszyć się rozrywką na coraz to większych ekranach. Co więcej, dane potwierdzają, że wciąż jest przestrzeń na nowe technologie. W lutym 2023 r. telewizory Samsung OLED – zeszłoroczny debiut - odnotowały najlepsze jak dotychczas wyniki i miały według danych firmy badawczej GfK 37 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży.
Duże ekrany mają wzięcie
W wyniku przeobrażeń takich jak Smart TV i wyższa rozdzielczość, zmianie uległa również definicja dużego telewizora firmy Samsung. Dzisiaj są to ekrany o przekątnej 65" i większe, a według danych firmy popyt na nie stale rośnie od 2018 roku wynosi powyżej 6 proc. Mało tego - w 2013 Samsung sprzedał w Polsce pierwszy telewizor Ultra HD S9 o przekątnej ekranu 85", który wówczas kosztował… 149 tys. złotych. Był to pierwszy tak duży ekran 4K w ofercie firmy, oferowany w polskich sieciach handlowych. Biorąc pod uwagę te dane inaczej spojrzymy na fakt, że 10 lat później, możemy kupić jeszcze większe ekrany, takie jak Samsung Neo QLED 91A i Samsung Neo QLED QN90A o przekątnej nawet 98", ale za wielokrotnie niższą cenę, która zaczyna się od… 55 tys. zł
Zaskakujące 98 cali
Samsung Polska w 2023 roku oferuje aż trzy telewizory o przekątnej 98 cali, które świetnie sprawdzą się w roli kina domowego. QLED Q80C, Neo QLED QN90A oraz Neo QLED QN100B, jak przystało na naprawdę duże telewizory, oferują rozdzielczość 4K oraz przyjazny system Smart TV.
Modele QN90A oraz QN100B wykorzystują technologię Quantum Mini LED, która jest odpowiedzialna za precyzyjne sterowanie podświetleniem ekranu. Oba zostały także wyposażone w Powłokę Antyrefleksyjną, która zwiększa komfort oglądania, ograniczając odbicia światła. Doskonale prezentują się także pod względem designu, a QN100B zyskał dodatkowo moduł One Connect Pro, który pozwala na podłączenie do telewizora modułu kablowego, satelitarnego lub urządzenia do gier bez konieczności radzenia sobie z plątaniną kabli, dzięki czemu z powodzeniem może stać się on centralnym elementem wystroju wnętrza.
Z kolei Q80C, telewizor z najnowszego portfolio Samsung wyróżnia się m.in. Bezpośrednim Strefowym Podświetleniem oraz smukłą konstrukcją. Jako tegoroczna nowość posiada także wbudowany Hub IoT, dzięki któremu domowy ekosystem połączonych urządzeń można będzie zbudować bez dodatkowych modułów zewnętrznych.
Zróżnicowane i najbogatsze w historii Samsung portfolio obejmujące dzisiaj telewizory Neo QLED, QLED, QLED, OLED, Excellence Line 8K i osobną kategorię ekranów Lifestyle. Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym numerem jeden na rynku telewizorów
[1] raport "Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?"
Materiał Sponsorowany przez markę Samsung