Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Obowiązkowe testy na COVID-19 mogą wpłynąć na ceny biletów lotniczych. ULC ocenia, że nawet o ok. 500 zł

18
Podziel się:

Branża lotnicza próbuje podnieść się po 2020 r. gdzie ruch lotniczy spadł nawet o 70 proc. Niestety początek 2021 r., w ocenie ULC, może się skończyć spadkami nawet o 80 proc. Piotr Samson prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego obawia się również, że wymaganie od pasażerów ważnych testów lub certyfikatów szczepień, będzie dalej pogrążać przewoźników lotniczych.

Obowiązkowe testy na COVID-19 mogą wpłynąć na ceny biletów lotniczych. ULC ocenia, że nawet o ok. 500 zł
Piotr Samson, prezes ULC jest pesymistą jeśli chodzi o szybki powrót branży do odrabiania strat po pandemii. (East News, Piotr Molecki)

- Podróże lotnicze w tym roku będą uzależnione od wprowadzanych przez kraje ograniczeń z powodu pandemii, takich jak kwarantanna, testy czy szczepienia - powiedział PAP prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson.

W jego ocenie, wymóg testu może wpłynąć na cenę biletu, a szczepienia na dostępność lotów. Z obu tych powodów I kwartał br. nadal będzie bardzo trudny dla branży lotniczej i pasażerów.

Samson przypomniał, że pandemia spowodowała czasowe zamykanie międzynarodowego ruchu lotniczego. W efekcie mniej pasażerów podróżowało i było mniej operacji lotniczej. Pierwszy kwartał ubiegłego roku jeszcze jakoś wyglądał pod względem działania przewoźników, jednak potem już doszło do, jak to określił, totalnego zawieszenie rynku.

Zobacz także: Szczepienia na grypę. Czy Polacy chcą się zaszczepić?

Prezes ULC zaznaczył również, że powrót pasażerów na lotniska latem 2020 r. nie wiele tu zmienił, bo jesień była jeszcze gorsza niż na początku pandemii. W ocenie Samsona teraz wszystko zależy od szybkości i dostępności szczepień.

Tutaj dużo zmienić mogą działania producentów szczepionek, ich dostawy, a także od społeczeństwa, które będzie chciało i mogło się zaszczepić.

- Dziś możemy powiedzieć, że wchodzimy w rok 2021 na poziomie stagnacji, czyli ten pierwszy kwartał będzie bardzo, bardzo trudny. Ja nie oczekiwałbym odbicia. Myślę, że do marca będzie kontynuacja spadku - wyjaśnił szef Urzędu.

Branża, w jego ocenie może złapać nieco oddechu dopiero latem. Jednak powrót do normalności będzie bardzo wyboisty. Wszystko dlatego, że branża lotnicza ma bardzo duże straty po 2020 r.

Prezes Samson przypomniał, że w IV kwartale 2020 r. branża notowała spadek liczby pasażerów na poziomie 70 proc., a w I kwartale tego roku sięgnie on 80 proc. wobec I kwartału roku 2019.

Szef ULC powiedział również, że na poziomie europejskim i śwaitowym toczy sie między liniami lotniczym, a rządami dyskusja na temat testów lub certyfikatów szczepień, które mogą warunkować wpuszczenie podróżnego na pokład samolotu.

- Stan na teraz jest taki, że biorąc pod uwagę ograniczenia w dostępie szczepionki, raczej nikt nie podejmie takiej decyzji - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Zwrócił uwagę, że jeżeli szczepionka jest niedostępna, to wprowadzanie takiego sztucznego ograniczenia jeszcze bardziej ograniczyłoby ruch lotniczy. Dla niego byłby to czarny scenariusz. Jego zdaniem on się jednak nie zrealizuje do końca tego roku.

Jednak w Europie wiele krajów wymaga testów przed wejściem na pokład samolotu - niektóre z nich na 72 godziny przed lotem. Będąca poza Unią Wielka Brytania wymaga testu przed przylotem i kwarantanny po przylocie. Taki model zdaniem Samsona jest najbardziej restrykcyjny i branży zdecydowanie nie pomaga.

Podobnie krytyczny jest wobec pomysłów wymagania posiadania, przed wejściem na pokład, "świeżych" testów potwierdzających, że pasażer nie jest zarażony.

- Jeślibyśmy postawili na testy, to testy kosztują. Bedzie to dodatkowe pewne ograniczenie, polegające na tym, że do ceny biletu trzeba będzie dołożyć jeszcze cenę testu. A taki test robiony prywatnie to ok. 500 zł - powiedział Samson.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
gość
4 lata temu
Test przed lotem to jeszcze rozumiem ,ale jak paszport covidowy będzie wymogiem ,to życzę dalszych spadków aż do bankructwa .!!!
kodi
4 lata temu
wczoraj był na wp artykułn że lewe zaśeiadczenie 150 kosztuje.... jak bedzie mozna lecieć na wakację to na allegro jako zaświadczenie kolekcjonerskie pewnie będzie:) kupić, latać, obserwować i ze trzy lata posłuży.
total test
4 lata temu
Teraz nawet na Kanarach 10 000 uciekinierów rozlokowano w hotelach to tylko panie żądne wrażeń polecą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
podróżnik
4 lata temu
ależ oczywiście , że spadnie popyt na loty samolotami, już spadł !!! koniec!!!!! takiego ruchu lotniczego jaki był, teraz do ceny biletu trzeba doliczyć koszt testów na covid i to dwa razy - raz przy wylocie , raz po przylocie jeśli chcemy ominąć kwarantannę, kogo na to stać? do tej pory ludzie latali sobie swobodnie, dużo było takich osób, które z Anglii przylatywały na weekend do domu do Polski, to się teraz skończyło i już nigdy nie wróci,a do tego jeszcze te kwarantanny wszędzie i dodatkowe testy jak w UK co daje jeszcze dodatkowy koszt 210 funtów! no cóż , sugeruje całemu światu podziękować za to chińczykom, którzy nota bene mają się bardzo dobrze i z każdym miesiącem coraz lepiej w odróżnieniu do reszty świata
Adam
4 lata temu
ważne
Adam
4 lata temu
Testy RT-LAMP firmy Inno-gene, cena 219zl wynik do 30 min,już w Poznaniu na lotnisko są wykonywane
Kloss
4 lata temu
Nie ma opcji ze sie zaszczepie, wymaganie szczepien jest nielegalne i niezgodne z prawami człowieka panie prezesie zacznij szukać innej pracy bo czeka was wielki upadek jedyny kto sie szczepi to stare babcie a one raczej nie latają, mlodzi nie chcą się szczepic tym genetycznym koktailem wiec wieszcze tu wielki upadek lini lotniczych mnie szantazem3do szczepien nie zmusicie juz po was
Kapusta
4 lata temu
Niedługo każdy zrobi zlewke na wakacje za granicami i w ogóle przez te ploty z wirusem i zakazy. Będą latać tylko ptaszki. Wtedy wszystko runie jak po kapuście.