To kolejna inwestycja z województwa lubelskiego kierowana do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Dotychczas minister infrastruktury zatwierdził programy inwestycji dla 4 obwodnic w ciągu DK74: Szczebrzeszyna, Janowa Lubelskiego, Dzwoli i Gorajca.
"Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 74 pomiędzy Janowem Lubelskim, Zamościem i polsko-ukraińską granicą w Zosinie. Obwodnica Zamościa będzie stanowić również uzupełnienie dojazdu do realizowanej trasy Via Carpatia" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga klasy GP. Zbudowane zostaną obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty, skrzyżowania jednopoziomowe), drogi niższych kategorii zapewniające obsługę terenów przyległych do DK74 oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
"Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto i odciążenie układu drogowego, prowadzącego do przejścia granicznego Zosin - Uściług, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i podróżnych" - podkreślono w komunikacie.
Proces inwestycyjny dla obwodnicy Zamościa dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Oznacza to, że dokładny przebieg drogi nie został jeszcze ustalony.
Prace przygotowawcze będą prowadzone w latach 2021-2025, a realizacja inwestycji planowana jest w latach 2026-2029.
Przebudowane zostanie ponadto skrzyżowanie drogi krajowej nr 17 z drogą wojewódzką nr 812 w ciągu ulic Sokołowskiego i ul. Lwowskiej w Krasnymstawie.
"Inwestycje na drogach krajowych to zarówno wielkie projekty, jak drogi ekspresowe i autostrady, ale także te mniejsze, poprawiające poziom bezpieczeństwa drogowego. O budowę ronda mieszkańcy Krasnegostawu zabiegali od bardzo dawna. Odpowiadamy na te wezwania" - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Inwestycja obejmuje budowę trzywlotowego ronda, chodników o łącznej długości ok. 120 metrów, zatoki autobusowej, oświetlenia oraz przebudowę kanalizacji deszczowej.
"Z obliczeń wykonanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 r. wynika, że średni dobowy ruch na tym skrzyżowaniu wynosi ponad 13 tys. pojazdów na dobę. Przy dużym nasileniu ruchu w godzinach szczytu tworzą się tu zatory. Dotyczy to szczególnie samochodów czekających na włączenie się do ruchu z DW812, która jest drogą podporządkowaną. W ostatnich latach dochodziło tu także do kolizji i wypadków drogowych. Konieczność przebudowy skrzyżowania zgłaszały organy samorządowe, Policja, Straż Pożarna oraz służby ratownictwa medycznego. Dzięki budowie ronda zwiększy się płynność ruchu i bezpieczeństwo podróżnych" - wskazano w komunikacie.
Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetu państwa, przy udziale jednostek samorządu terytorialnego: miasta Krasnystaw, powiatu Krasnostawskiego oraz zarządu województwa lubelskiego.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl