Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Od dziś duża zmiana dla kierowców. Weszły nowe przepisy na stacjach paliw

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
43
Podziel się:

Od 1 stycznia kierowcy na stacjach w Polsce tankują nowy rodzaj benzyny - E10. Zastąpiła ona "starą" benzynę 95 (E5). Nowe paliwo ma większą zawartość biokomponentów. Jego wprowadzenie wiąże się z tym, że część kierowców będzie musiała zrezygnować z tankowania tańszej Pb95 i sięgnąć po droższą Pb98.

Od dziś duża zmiana dla kierowców. Weszły nowe przepisy na stacjach paliw
Na stacjach paliw w Polsce benzyna E10 zastępuje "starą" E5. Zdjęcie ilustracyjne (East News, Pawel Wodzynski)

Benzyna E10 charakteryzuje się zwiększoną do nawet 10 proc. zawartością biokomponentów. Polska jest 18. państwem w Unii Europejskiej, które wprowadzi paliwo E10 na stacje paliw. Dlaczego? To konsekwencja unijnych przepisów, które mają na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu, a także wpłynąć na poprawę jakości powietrza w miastach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ceny paliw w 2024 r. wzrosną? Ekonomista wskazał kluczowy czynnik

Nie wszyscy pojadą na paliwie E10

Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu, paliwo E10 "zmniejsza również w pewnym stopniu uzależnienie od paliw kopalnych". E10 to mieszanka benzyny z etanolem, czyli alkoholem produkowanym m.in. z trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy lub pszenicy. O ile większość aut produkowanych po 2000 r. jest przystosowana do tankowania paliwa E5 i E10, to w przypadku niektórych starszych modeli, jego wlewanie do baku nie jest zalecane.

- W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa - mówił money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.

Zwrócił też uwagę, że ten rodzaj paliwa ma krótszy okres przydatności, dlatego "jest to dodatkowy problem w przypadku pojazdów, które są rzadko używane", jak na przykład aut zabytkowych.

Ministerstwo przygotowało internetową wyszukiwarkę, która informuje, czy dany model z konkretnego rocznika jest przygotowany do tankowania paliwa E10. Resort zastrzegł jednak, że nie ponosi ewentualności za ewentualne uszkodzenia wskutek zastosowania się do zawartych tam informacji. Serwis autokult.pl wyliczał, że nowego paliwa nie można zatankować do około 50 popularnych na polskim rynku modeli aut.

Tym kierowcom pozostanie tankowanie produkowanej w standardzie E5 droższej benzyny Pb98. W odpowiedzi na pytania money.pl MKiŚ wyliczyło, że problem dotyczy blisko co 10. zarejestrowanego w Polsce auta. Przekonuje jednak, że rzeczywista skala utrudnień będzie niższa. "Około 27 proc. z tych samochodów jest nieużytkowane, są użytkowane bardzo rzadko lub poprzez zaniedbanie, lub omyłkowo nie zostały wycofane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców" - czytamy.

MKiŚ zapewnia też, że "przesiadka" na benzynę Pb98 nie powinna znacząco uderzyć kierowców po kieszeni. "Szacunkowa różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie 95 oktanowej oraz na benzynie 98 oktanowej wynosi około 5 zł" - czytamy w odpowiedzi resortu na pytania money.pl.

Stara benzyna Pb95 w standardzie E5 nie zniknęła ze stacji z dnia na dzień. Na tych stacjach, w których wciąż wypełniała podziemne zbiorniki, będzie można ją tankować do wyczerpania zapasów. Jak jednak informował gigant polskiego rynku paliw, państwowy Orlen, od 1 stycznia 2024 r. każda nowa dostawa realizowana na stacje paliw (również innych sieci) będzie zawierać już wyłącznie benzynę Pb95 w standardzie E10.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(43)
WYRÓŻNIONE
Tylko ewolucj...
12 miesięcy temu
Właśnie Szwedzi zmniejszają ilość dodatków w paliwach, dlatego że policzyli koszty społeczne niszczenia silników. Cała ta ekologia powinna być powolną zrównoważoną ewolucją za która nadąża technologia i zamożność społeczeństwa. Rewolucja ekologiczna to tylko nabijanie kasy wąskiej grupie biznesu kosztem pozostałej części społeczeństwa. Paliwo E10 czy samochód elektryczny powinny być prawem wyboru a nie przymusu. Jeśli byłyby to takie rarytasy to same by się obroniły i opanowały rynek, a tak to przymus z zyskiem dla małej grupy biznesu żerującej na społeczeństwie.
Tadziu
12 miesięcy temu
Może ktoś napisze,.dlaczego w Polsce tylko w Polsce będzie E10 i nic więcej prócz a PB98 ???, a w całej Europie jest E5 i jest E10 i jest SuperPlus
No nie...
12 miesięcy temu
Coś mi się zdaje że chodzi o wykończenie starych samochodów , bo nowe auta zwł. elektryki nie chcą schodzić z placów dealerów. W tm celu szykują zakaz wymiany uszkodzonych silników. Zapewne gdzieś zmieniły miejsce postoju reklamówki z sałatą...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (43)
Zybi1987
12 miesięcy temu
Ciekawe gdzie jak tego paliwa nie ma na shellu
Car16
12 miesięcy temu
W Brazylii jeżdżą na czystym alkoholu samochodami z zapłonem iskrowym, a z samoczynnym stosowana jest domieszka oleju. Czym mamy się martwić, paliwo to paliwo. Zresztą sportowe samochody osiągają wyższą moc na alkoholu.
Rafał Pawlus
12 miesięcy temu
A może by tak wprowadzić bio paliwa dla wszystkich latających obiektów wtedy bym zrozumiał dbanie o ekologię.
Koni
12 miesięcy temu
Już tam unijne umysły pracują nad paliwem z brokułów, szczawiu i kapusty brukselki. A Chińczycy tylko ręce zacierają.
acton
12 miesięcy temu
Wcześniej czy później nawet lemingi zrozumieją czym pachnie EU i "zwolennikami" pozostaną tylko geszefciarze robiący szemrane interesy na takich przepisach jak ten dotyczący paliw
...
Następna strona