Główny Inspektor Transportu Drogowego zapowiedział kontrolę w firmie przewozowej, której autokar rozbił się w sobotę nad ranem w Chorwacji. Zginęło 12 osób, a 32 zostały ranne. Sprawdzona ma zostać m.in. dokumentacja w zakresie norm czasu pracy. Okoliczności oraz przyczyny wypadku są wyjaśniane przez chorwackie i polskie służby.
Po tragedii powrócił temat bezpieczeństwa osób udających się na wyjazdy autokarami. Policja przypomina, że każdy może zażądać sprawdzenia stanu technicznego, uprawnień kierowcy i tego, czy jest trzeźwy, przed wyjazdem autokaru na wycieczkę czy kolonie.
Od początku wakacji policjanci w całej Polsce skontrolowali ponad 4,7 tys. autokarów. - Stwierdzono 81 usterek w tym 42, które uniemożliwiły dalszą jazdę autokaru. Zatrzymano 54 dowody rejestracyjne - wylicza nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w odpowiedzi na pytania money.pl. Dodaje, że podczas kontroli drogowych zatrzymano też trzech nietrzeźwych kierujących autokarami.
Kontrola autokaru przed wyjazdem. Gdzie się zgłosić?
W sezonie wakacyjnym oraz ferii zimowych Komenda Główna Policji publikuje listę miejsc prowadzenia kontroli autokarów i kierowców wraz z numerami telefonów, pod którymi można zgłosić chęć przeprowadzenia kontroli autokarów, przewożących dzieci na wypoczynek. Obecny wykaz liczy 23 strony, a niektóre z komend wyznaczyły po dwa lub trzy miejsca na terenie powiatu albo umożliwiają kontrolę w miejscu uzgodnionym z organizatorem.
Jeżeli nauczyciel lub rodzic na miejscu zbiórki ma podejrzenia dotyczące niesprawności autobusu lub zachowania kierowcy wskazującego np. że może on znajdować się pod wpływem alkoholu, powinien nie zgadzać się na wyjazd. Należy wówczas zadzwonić do najbliżej jednostki Policji lub Inspekcji Transportu Drogowego, której funkcjonariusze zweryfikują podejrzenia - dodaje nadkom. Opas.
Nie tylko policja. ITD może skontrolować autokar
Główny Inspektorat Transportu Drogowego również oferuje możliwość przeprowadzenia kontroli przed wyjazdem autokaru. Wystarczy skontaktować się (najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem) z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego. "Inspektorzy przeprowadzą kontrolę w miejscu wyjazdu autokaru lub wskażą specjalnie przygotowany punkt kontrolny, do którego należy skierować autokar przed wyjazdem" - czytamy w odpowiedzi Biura Informacji i Promocji GITD na pytania money.pl.
GITD wylicza, że podczas kontroli sprawdzane są m.in. stan układu hamulcowego, kierowniczego, wydechowego, oświetlenie i ogumienie. "Istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżnych jest również kondycja psychofizyczna kierującego, dlatego w trakcie każdej kontroli inspektorzy weryfikują, czy przestrzegane są normy czasu pracy" - podkreśla Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Inspekcja zaznacza też, że obok kontroli autokarów na wniosek organizatorów wyjazdu, rodziców lub opiekunów, ITD prowadzi też kontrole na "wytypowanych trasach o dużym natężeniu ruchu lub prowadzących do kurortów".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szara strefa w turystyce. Ewidencja i umowa to podstawa
Po wypadku autokaru w Chorwacji zwrócono też uwagę na temat szarej strefy w sektorze turystyki. - Nazwa "biuro podróży" nie jest nigdzie zastrzeżona, ani nawet zdefiniowana, każdy jej może używać. Ale zawód organizatora turystyki, popularnie zwanego biurem podróży, jest już regulowany ustawą o imprezach turystycznych - mówił Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Przypomniał, że biura podróży muszą być zgłoszone w ewidencji marszałka województwa, gdzie znajduje się ich główna siedziba, a także posiadać zabezpieczenie finansowe na wypadek niewypłacalności. Niewiadomski ostrzega też, że w przypadku firm realizujących swoje usługi w szarej strefie często brakuje "precyzyjnie spisanych praw i obowiązków organizatora oraz klienta".
Na ten aspekt w kontekście przewozów autokarowych zwraca też uwagę policja. Nierzadko organizator wyjazdu i przewoźnik podstawiający autokar to dwa różne podmioty.
Przygotowując wyjazd autobusowy, należy kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem pasażerów. Ważne jest, aby autobus był w nienagannym stanie technicznym, a firma oferująca swoje usługi cieszyła się jak najlepszą opinią. Organizator wycieczki, podpisując umowę, powinien zwrócić uwagę, aby znalazły się w niej szczegółowo opisane prawa i obowiązki obu stron oraz wymagania dotyczące stanu technicznego i wyposażenia pojazdu - mówi money.pl nadkom. Robert Opas z BRD Komendy Głównej Policji.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl